رسانه، داوطلبی و وظایف اجتماعی ما
 

 

سعید اصغرزاده روزنامه‌نگار

وقتی به گستره فعالیت های هلال‌احمر می‌نگری، باید قدری از بالاتر نگاه کنی تا از وسعت و عمق آن مطلع شوی. واقعیت این است که آنقدر پهنه انسان‌دوستی و صلح‌طلبی وسیع شده که در محدوده مرزها نمی‌گنجد و آنقدر آوای مظلوم در جهان زیاد است که هر چقدر برای کمک به آنها تلاش کنی  و از آنان بنویسی، کم است. از دیگر سو، یكی از مولفه‌های مهم در انسجام اجتماعی كه به عنوان سرمایه ارزشمند اجتماعی از آن نام برده می‌شود، فعالیت نیروهای داوطلب در بخش‌ها و زمینه‌های مختلف است كه دارای معیارهای انسانی‌اند و هدایتگری اصولی آن بركات زیادی با خود به همراه دارد. پیشقراولانی که گزارشگران اجتماع و یادآوران آسیب‌های حاصل از حوادث طبیعی و غیرطبیعی‌اند. شاید از همین‌روست که این روزها جامعه‌شناسان و روانشناسان از پی حوادث متعدد، در تکمیل و تأیید نقش امدادگران و نیروهای خدوم به مدد می‌شتابند و چرخه اصلاح و امداد و ترمیم روز‌به‌روز کامل‌تر می‌شود. چرخه‌ای که یک راه ارتباطی قوی می‌طلبد: رسانه‌ای تخصصی و هدفمند. همین نکته را خاویر کاسیانوس؛ مدیر منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، به ما روزنامه‌نگاران گوشزد می‌کرد؛ با توجه به چالش‌هایی که در جهان امروز وجود دارد، ارایه خدمات بشردوستانه بدون کمک، حمایت و فعالیت اصحاب رسانه میسر و ممکن نخواهد بود. به گفته او، ما می‌توانیم سه نقش برای رسانه‌ها در خدمات بشردوستانه قایل شویم: نقش حرفه‌ای و فراهم‌کردن فضایی است که جمعیت‌های ملی، راحت‌تر بتوانند وارد عملیات‌های میدانی شوند و خدمات خود را به افراد آسیب‌دیده ارایه کنند.

 در نقش دوم خبرنگاران و اصحاب رسانه به عنوان یک پل ارتباطی می‌توانند ارتباط میان امدادگران جمعیت و افراد آسیب‌دیده را بیشتر فراهم کنند تا راحت‌تر صدای نیازمندان و آسیب‌دیدگان را به گوش تمام مردم برسانند. سومین نقش مهم رسانه‌ها، انعکاس فعالیت‌ها و خدماتی که این جمعیت‌های ملی ارایه می‌دهند، برای ترویج فرهنگ صلح و بشردوستی است.نباید فراموش کرد که سالانه هزاران اقدام نوع‌دوستانه از سوی داوطلبان هلال‌احمر در داخل و خارج از کشور انجام می‌پذیرد؛ چه بسیار شهروندان ساکن نقاط محروم کشور که به یاری‌شان شتافته می‌شود، چه بسیار در راه‌ ‌ماندگانی که به التیام زخم‌هایشان پرداخته و امدادرسانی می‌شوند، چه بسیار دردمندانی که در هر سوی عالم محتاج تفقدند و چه بسیار جمعیت‌های ملی که به مدد آنان می‌رسند. اینها نمونه‌هایی است که می‌تواند به‌عنوان خوراک خبری برای رسانه‌ها در خدمت صلح قرار گیرد. اینها خدمات انسانی است که انعکاس آن می‌تواند در بازدارندگی جنگ‌های فردا کمک‌رسان جامعه بشری باشد. میان خدمات بشردوستانه، رسانه‌ها و وظایف اجتماعی ما، برای رسیدن به صلح می‌تواند وحدتی ناگسستنی به وجود آید. کافی است جمعیت‌های ملی و رسانه‌ها قدری متأثر از ملت‌ها و نه دولت‌ها قرار گیرند. کافی است صلح را در استقلال ذاتی خدمات بشردوستانه دید.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/186388/رسانه،-داوطلبی-و-وظایف-اجتماعی-ما