درباره تکرارنشدنی‌ترین مجله فکاهی ایران
 
توفیق در جذب مخاطبان متکثر
 

 

یحیی تدین کارتونیست

هفته‌نامه فکاهی «توفیق» نزدیک 50‌سال یعنی از‌سال 1302 تا 1350 منتشر شد. به این ‏علت می‌توان از آن به‌عنوان رکورد‌دار میزان حضور یک نشریه در ایران نام برد. به دلیل  ‏انتشارمجله در عصر هر پنجشنبه، شعار «همشهری، شب جمعه دو کار یادت نره، دوم خریدن مجله ‏توفیق!» روی جلد هر شماره آن به چشم می‌خورد. نخستین شماره این نشریه در سی‌ام اردیبهشت ‏‏1302 منتشر شد. برای توفیق چند دوره مهم را ذکر می‌کنند. دوره نخست از‌سال 1302 تا 1318 به ‏مدیریت «حسین توفیق»  بنیان‌گذار مجله که مصادف است با دوران زمامداری رضاشاه پهلوی، ‏دوره دوم از 1319 تا کودتای بیست‌وهشتم مرداد 1332 به مدیریت «محمد علی» فرزند «حسین توفیق» و ‏دوره سوم به مدیریت دو برادر به نام‌های «حسن» و «عباس» توفیق. درواقع  مدیریت توفیق از ‏فرزند بنیان‌گذار، به عموهایش سپرده می‌شود. از میان این دو برادر «حسن توفیق» که خود مهارت ‏فراوانی در ترسیم کاریکاتور داشت حدود 29‌سال مدیریت نشریه توفیق را عهده‌دار بود. او در ‏‏یازدهم خرداد 99 بر اثر ایست قلبی درگذشت. نکته مهم در موفقیت توفیق، توانایی جذب مخاطب از ‏طبقات مختلف جامعه بود که پس از توقیف آن در‌سال 1350 هیچگاه درعرصه مطبوعات ایران ‏تکرار نشد.‏


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/185803/توفیق-در-جذب-مخاطبان-متکثر