دیپلماسی
 

 

 موسوی: ایران خواستار لغو تمامی تحریم‌های ضد بشری علیه سوریه است
سخنگوی وزارت امور خارجه، افزایش تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه مردم سوریه را اقدامی غیرقانونی و خلاف مبانی ‏انسان‌دوستانه خواند‎.
به گزارش ایسنا،‌ سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزایش تحریم‌های اتحادیه اروپا و ‏آمریکا علیه مردم سوریه را اقدامی غیرقانونی و خلاف مبانی انسان‌دوستانه خواند و ضمن محکوم کردن آنها افزود: «بیشترین ‏تبعات منفی و آسیب‌های چنین تحریم‌هایی متوجه مردم و شهروندان عادی سوریه خواهد شد‎.»موسوی از تحریم به‌عنوان حربه‌‌ای غیرانسانی یاد کرد که مستقیماً حقوق بشر را به مخاطره جدی می‌اندازد‎. سخنگوی دستگاه ‏دیپلماسی در پایان بار دیگر تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران حمایت خود را از دولت و مردم مقاوم سوریه اعلام داشته و ‏خواستار برچیده شدن و لغو تمامی تحریم‌های ضد بشری علیه این کشور است تا بتوانند علاوه بر تأمین نیازمندی‌های اولیه خود، ‏خرابی‌های ناشی از هجمه‌های گروه‌های تروریستی مورد حمایت غرب به زیرساخت‌های این کشور را با کمک جامعه جهانی ‏بازسازی کنند‎.»

روسیه از حق ایران برای پرتاب ماهواره به فضا حمایت کرد
نماینده روسیه در سازمان ملل متحد نسبت به تلاش‌های آمریکا برای گرفتن حق بهره‌برداری از فناوری صلح‌آمیز فضایی توسط ‏ایران ابراز تأسف کرد‎. به‌ گزارش ایسنا، واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه گفت: «تلاش‌های مداوم ‏ایالات متحده برای محروم کردن ایران از حق خود برای بهره‌برداری از منافع فناوری صلح‌آمیز فضایی با توسل به بهانه‌های ‏نادرست، مایه تأسف و نگرانی‌های جدی است.» او همچنین اتهامات درباره پرتاب ماهواره ایرانی را به فضا «گمراه‌کننده» ‏خواند‎.

بازرس اخراج‌ شده وزارت خارجه آمریکا‎: اخراجم ممکن است به اعلام «وضعیت اضطراری علیه ایران» مرتبط باشد
بازرس اخراج‌ شده وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد که او هنگام اخراج درحال انجام تحقیقاتی درباره اعلام ‏وضعیت اضطراری علیه ایران بوده است‎. قانون‌گذاران حزب دموکرات در بیانیه‌ای روز پنجشنبه تأیید کردند که استیو لینیک، ‏بازرس کل اخراج شده وزارت خارجه آمریکا درحال انجام تحقیقاتی مرتبط با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا بوده ‏است‎. یکی از این مسائل به اعلام وضع اضطراری علیه ایران برای فروش تسلیحات به عربستان مرتبط بوده است. لینیک ‏به قانون‌گذاران حزب دموکرات گفته است که بولاتائو  او را برای توقف تحقیقاتش در این باره تحت‌ فشار قرار داده و ‏مدعی بود که این مسأله ارتباطی به بازرس کل وزارت خارجه آمریکا ندارد. ‎ ‎لینیک همچنین اعلام کرده که خواستار انجام ‏مصاحبه‌ای با مایک پمپئو شده، اما وزیر امور خارجه آمریکا درخواست او را رد کرده است‎.‎

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/185332/دیپلماسی