میز خبر
 

 

آمار ابتلا به کرونا با شیب ملایم درحال افول است
[شهروند] فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران از شیب ملایم کاهش ابتلا به کرونا در تهران خبر داد. علیرضا زالی دراین‌باره گفت: «علت افول و کاهش محسوس مبتلایان به کرونا در تهران، رعایت متعهدانه بهداشت فردی از سوی شهروندان است.» او با بیان اینکه ماهیت کووید- ۱۹ ماندگاری بالا در سطوح است، ادامه داد: «تغییر رفتار ویروس کرونا دور از ذهن نیست و این ویروس کشنده می‌تواند میزبان‌های جدید خود را با شدت علایم بیشتر درگیر و شکار کند. بنابراین تازمانی‌که زنجیره انتقال ویروس قطع نشده باید توصیه‌ها با شدت و قوت ادامه یابد.»


مدیرکل دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت هشدار داد:   کاهش رشد جمعیت ایران به کمتر از یک‌درصد برای نخستین بار
[شهروند] مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت نسبت به کاهش شاخص رشد جمعیت کشور به کمتر از یک‌درصد هشدار داد. حامد برکاتی دراین‌باره گفت: «ایران از ‌سال ۱۳۹۵ پای در سنین میانسالی گذاشته است و برآورد می‌شود تا ‌سال ۱۴۳۰ کشورمان میانسال و پیر شود.»
حامد برکاتی دراین‌باره گفت: «رشد جمعیت‌ کشور در سال‌های اول انقلاب حدود ۲.۴۵‌درصد بود؛ به این معنا که جمعیت کشور سالانه حدود ۲.۵‌درصد نسبت به‌ سال قبل افزایش می‌یافت. با وقوع کاهش جمعیت به‌ویژه در دهه ۱۳۷۰ به ناگهان یک شاخص از این رقم کم شد، در ابتدای ورود به دهه ۸۰ به شاخص حدود ۱.۵ رسیدیم و طبق آخرین آمارها نیز در ‌سال ۱۳۹۸ رشد جمعیت کشور متاسفانه برای نخستین بار در تاریخ ایران به کمتر از یک‌درصد رسیده است.»


رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران خبر داد: پرونده قضائی برای بوی بد اطراف فرودگاه بین‌المللی
[شهروند] رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران از ارسال پرونده بوی بد اطراف فرودگاه امام(ره) به قوه قضائیه خبر داد.
به گزارش ایسنا، در جلسه ویژه بررسی و رفع بوی بد اطراف فرودگاه امام خمینی(ره) به ریاست رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران از چهار شرکت و دامداری بزرگ نام برده شد که سهم زیادی در تولید کود و فضولات حیوانی (بوی بد) در چند ده کیلومتری فرودگاه بین‌المللی دارند. برخی از این شرکت‌ها و دامداری‌ها با احداث تصفیه‌خانه مجهز به سپراتور و سیستم کلر زنی و برخی هم بدون توجه به هشدارها و اخطارها به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
نعمت‌الله ترکی گفت: «دامداری‌ها و شرکت‌هایی که قانون را در مورد رفع بوی بد ناشی از فعالیت‌های خود رعایت نمی‌کنند پس از هشدار و بررسی وضع از سوی محیط‌زیست استان تهران به مراجع قضائی معرفی شوند.»


برج آزادی در مسیر جهانی شدن
‏[شهروند] «برج آزادی» در قالب پرونده‌ زنجیره‌ای از میراث معماری معاصر کشور، برای ثبت در فهرست ‏میراث جهانی آماده می‌شود. معماری این برج  که در‌سال 49 حسین امانت ساخته، تلفیقی از ‏معماری هخامنشی، ساسانی و اشاره‌های نمادینی از معماری پس از اسلام است. ‏
به گزارش ایسنا، در نامه‌ای که معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ‏مشاور و مدیرکل حوزه ریاست وزارتخانه نوشته، تأکید شده که هر چند ثبت جهانی برج آزادی به دلیل ‏محدودیت‌ها در سهمیه نیازمند زمان بیشتری است، اما قطعا این برج تاریخی همراه با تعدادی از میراث ‏معماری کشور در اولویت‌های ثبت جهانی قرار می‌گیرد‎.‎
در این نامه محمدحسن طالبیان خطاب به ابراهیمی، مشاور مونسان آورده است: «درباره پیشنهاد ثبت ‏برج آزادی تهران در فهرست میراث جهانی یونسکو، ثبت زنجیره‌ای میراث معماری معاصر کشور در اولویت ‏برنامه‌های این معاونت قرار داشته و کمیته‌ای کارشناسی متشکل از صاحب‌نظران معماری معاصر در ستاد ‏وزارت درحال بررسی آثار شاخص معماری معاصر به جهت تطبیق با معیارهای ثبت جهانی است‎.‎»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/184822/میز-خبر