درخواست انجمن سینماداران از رئیس‌جمهوری
 
بازگشایی سینماها
 

 

انجمن سینماداران طی نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری خواستار بازگشایی سینماها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شدند. اعضای این انجمن در نامه‌ای به حسن روحانی با تشریح مشکلات و خسارات وارده به صنف خود در پی‌شیوع کرونا و تعطیلی چندماهه سینماها، متقاضی بازگشایی سینماها طبق پروتکل‌های بهداشتی و حمایت از فعالان این عرصه شدند.
در بخش‌هایی از این نامه با اشاره به تعطیلی بسیاری از فعالیت‌ها و کسب‌وکارها و همچنین متوقف شدن و آسیب دیدن فعالیت‌های فرهنگی و هنری بر اثر شیوع کرونا آمده که «بیشترین آسیب و ضربه به حوزه فرهنگ و هنر وارد شد، چرا که از ابتدا نیز این حوزه مظلوم و مهجور واقع شده و آن‌چنان که شایسته این بخش است توجهی بدان نشده بود و اما سینما و سینماداری که مقام معظم رهبری در مناسبت‌های مختلف نیز بر اهمیت آن به‌عنوان هنری انسان‌ساز و ابزاری راهبردی تأکید داشته‌اند، آن‌چنان که ایشان کلید پیشرفت کشور را سینما اعلام کرده‌اند، در وضعیت نابسامان‌تری قرار گرفته است».در بخش دیگری از این نامه ضمن این گلایه که «از ۳ ماه گذشته تاکنون هیچ صحبتی در مورد وضعیت مبهم و اسفناک سینماداری از سوی متولیان امر به میان نیامده و هیچ مساعدتی به ایشان نشده است» آمده: «دستور تعطیلی سینماها به علت تجمع مردم و احتمال شیوع ویروس کرونا، زودتر از سایر مراکز فرهنگی، اقتصادی، دینی و اجتماعی صادر شد. درحالی که داده‌های علمی و تحلیلی ستاد ملی کرونا از سهم تنها ۰.۰۹% سینماها در انتقال بالقوه کرونا خبر داده بود. اما برخلاف سایر صنوف، سینماها همچنان تعطیل ماند و تا امروز نه تنها عزمی برای بازگشایی آن وجود نداشته، بلکه به نظر می‌رسد دست‌های پنهانی برای به تعویق انداختن آن نیز در کار باشند».
اعضای انجمن سینماداران با اشاره به اینکه «تاکنون بیش از ۴۰درصد درآمد سالانه صنعت سینمای کشور از دست رفته و بیش از ۵ هزار شاغل به طور مستقیم و غیرمستقیم در سینماهای کشور در بلاتکلیفی به سر می‌برند» خواستار توجه رئیس جمهوری به معضلات این بخش از فرهنگ شده‌اند: «از دلسوزان این عرصه خواهشمندیم بکوشند تا چرخ این هنر بچرخد. در غیر این صورت تبعات اقتصادی این تعطیلی به زودی دامن کل فرهنگ را خواهد گرفت». در پایان نیز درخواست شده است «دستور فرمایید اقدامات شایسته جهت بازگشایی سینماهای کشور و حمایت و جبران خسارات هنگفت وارد شده صورت پذیرد تا غبار نشسته بر چهره این هنر هفتم در نزد مردمان این مرز و بوم زدوده شود».


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/184791/بازگشایی-سینماها