اخبار روز
 

 

مقامات سعودی آزادی برخی از شاهزادگان محبوس را آغاز کردند
وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشت: «مقامات سعودی روز یکشنبه آزادی برخی از شاهزادگان و مقامات بازداشت‌شده در قالب اجرای طرح امنیتی گسترده دو روزه خود را آغاز کردند.»
روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از این منابع نوشت: «آزادی برخی از بازداشت‌‌شدگان در زمانی صورت می‌گیرد که عربستان به دنبال پایان‌دادن شایعات درباره وضع جسمانی ملک سلمان‌بن عبدالعزیز، پادشاه ۸۴ساله سعودی است.» این روزنامه می‌افزاید:‌ «لیست آزادشدگان شامل شاهزاده عبدالعزیز بن سعود بن نایف، وزیر کشور و شاهزاده سعود بن نایف بن عبدالعزیز، پدر وزیر کشور و امیر منطقه شرق بعد از احضارشان به دادگاه سلطنتی برای بازجویی است.» این منابع تصریح کردند، این دو در چارچوب کمپینی امنیتی به منظور بازجویی بازداشت شدند، کمپینی که طی آن ده‌ها شاهزاده و مسئول از روز جمعه در تلاشی از سوی محمد‌بن‌سلمان، ولیعهد عربستان به منظور پاکسازی و یکدست‌کردن خاندان سلطنتی انجام شد. طی این کمپین دوتن از برجسته‌ترین اعضای خاندان سلطنتی یعنی شاهزاده احمد‌بن عبدالعزیز، کوچک‌ترین برادر ملک سلمان و شاهزاده محمد بن نایف،‌ برادرزاده پادشاه و ولیعهد مخلوع عربستان بازداشت شدند.  این روزنامه به نقل از منابع آگاه از ماجرا آورده است؛ انتظار می‌رفت این دو شاهزاده نیز در روز یکشنبه آزاد شوند. بنا به اظهارات این منابع، دلیل بازداشت آنها هشدار به دو شاهزاده با این مضمون بوده که باید شاهزاده محمد را تأیید کنند. منابع به روزنامه می‌گویند، دادگاه سلطنتی عربستان در ابتدا دو شاهزاده را به دسیسه چینی با هدف کودتا علیه قدرت و کنارزدن محمد‌بن سلمان متهم کرد، به‌خصوص که این منصب قبلا متعلق به محمد‌بن نایف بوده است. طبق نوشته وال‌استریت ژورنال، کمپین بازداشت‌ها شامل ده‌ها مقام وزارت کشور، ارتش، افسران و دیگر شخصیت‌ها به اتهام حمایت از تلاش کودتای ادعایی می‌شود.


اعلام حمایت کامالا هریس از کاندیداتوری جو بایدن در انتخابات آمریکا
سناتور کامالا هریس حمایت خود را از جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در رقابت‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها اعلام کرد. هریس که سه‌ماه پیش از رقابت‌های داخلی حزب دموکرات برای نامزدی این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری کناره‌گیری کرد، در توییتر از جو بایدن به‌عنوان فردی نام برد که با شرافت به آمریکا خدمت کرده است. انتخابات مقدماتی حزب دموکرات با کناره‌گیری چند چهره شاخص در روزهای گذشته به رقابت میان بایدن و سناتور چپگرا برنی سندرز تبدیل شده است. بایدن در رقابت‌های «سه‌شنبه بزرگ» که سه‌شنبه گذشته در ۱۴ ایالت برگزار شد، در ۱۰ ایالت به پیروزی رسید. سناتور هریس در پیام ویدیویی خود در توییتر گفت: «من واقعا به او باور دارم و او را مدت‌هاست که می‌شناسم.» هریس همچنین گفت: «به رهبری نیاز داریم که واقعا به فکر مردم است و می‌تواند آنها را متحد کند.»


کره‌شمالی باز هم دست به آزمایش موشکی زد
ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد، کره‌شمالی دیروز سه پرتابه به سمت سواحل شرقی خود شلیک کرده است. به گزارش رویترز، این اقدام جدید کره‌شمالی یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که این کشور پیشتر، دو موشک کوتاه‌برد را آزمایش کرده بود. ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی اعلام کرده که این سه پرتابه از شهر ساحلی سوندوک شلیک شده است. این شهر بخشی از تجهیزات نظامی هوایی کره‌شمالی را در خود جای داده و در‌ سال ۲۰۱۹ نیز شلیک چند موشک از آن گزارش شده بود. بر اساس گزارش رویترز، جزئیات بیشتری از موشک‌های شلیک‌شده توسط کره‌شمالی منتشر نشده اما خبرگزاری کیودو گزارش داده که این موشک‌ها از نوع بالستیک بوده‌اند. ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد: «ما همچنان اوضاع را زیرنظر داریم تا ببینیم آیا پرتاب‌های دیگری انجام خواهد شد یا نه و در وضع آماده‌باش هستیم.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/181974/اخبار--روز