در حالی که مقامات چین علیه کرونا اعلام «جنگ» کرده‌اند، آمریکا پکن را به عدم شفافیت متهم کرده است
 
چین اعلام «جنگ» کرد
 
در هوآنگ‌گانگ نیز عبور و مرور خودروها به جز خودروهای اورژانسی و درمانی و خودروهای مقامات ممنوع اعلام شده است.ایست‌های بازرسی در سراسر این شهر برقرار شده تا مردم نتوانند از خانه و محله خود خارج شوند. کمیته‌های محلی برای توزیع غذا و مواد ضروری تشکیل شده است و روی یکی از پوسترهای هشداردهنده نصب‌شده، آمده است: «هیچ‌یک از ساکنان حق ندارند بدون مجوز از محله خارج شوند.»
 

[مجتبی پارسا] درحالی‌که مقامات چینی برای محدودکردن شیوع ویروس کرونا اعلام «جنگ» کرده‌اند، یکی از مقامات ارشد کاخ سفید از پکن خواسته تا در مورد گسترش این ویروس شفاف‌تر باشند.
«لری کودلو»، مدیر شورای اقتصادی ملی ایالات متحده آمریکا می‌گوید: «ما از دو جهت ناامید شده‌ایم؛ یکی اینکه از ما دعوت نشده تا به آنجا برویم و کمکی بکنیم و از سوی دیگر، چینی‌ها شفافیت لازم را در مورد این بیماری ندارند.»
او این سخنان را پس از آن گفت که مقامات چینی اعلام کردند آنها نحوه شمارش موارد مبتلا به ویروس را تغییر داده‌اند و همین مسأله باعث شد تا تغییرات شدیدی در نتایج اعلام شده در دو روز پیاپی دیده شود. آنها همچنین گفته‌اند که احتمالا تا اواخر ماه جاری میلادی، تعداد مبتلایان به کرونا به نقطه اوج خود خواهد رسید.به گزارش گاردین، روز پنجشنبه مقامات ایالت هوبی، جایی که کرونا از آنجا آغاز شد، اعلام کردند با در نظر گرفتن مواردی که با سیتی اسکن شناسایی شده بودند، افزایش ناگهانی و زیادی در تعداد مبتلایان مشخص و همچنین 254 نفر به آمار کشته‌های چینی اضافه شد.روز جمعه چین 121 مورد دیگر را نیز به کشته‌ها اضافه کرد، اما با این حال، 108 کشته را از تعداد کل کشته‌ها کم کرد و کمیسیون سلامت بهداشت ملی چین دلیل این کار را «دو بار محاسبه‌شدن موارد» اعلام کرد.این کمیسیون در آخرین آمار خود، 121 مورد مرگ و 5هزار و 90 مورد ابتلای جدید را اعلام کرد و به این ترتیب، آمار کل مبتلایان به کرونا در سراسر جهان به 64‌هزار نفر رسید، درحالی‌که از این میان 63‌هزار و 851 نفر در چین بودند.با محاسبه سه نفری که در خارج از خاک چین (یک نفر در هنگ‌کنگ، یک نفر در ژاپن و یک نفر در فیلیپین) به این ویروس مبتلا شدند، آمار کشته‌شدگان کرونا روی عدد 1383 ایستاده است. این کمیسیون توضیح دیگری در مورد آمار دوباره محاسبه‌شده روز جمعه نداد.«آدام کامرات اسکات»، متخصص بیماری‌های عفونی در مرکز مطالعات امنیتی بین‌الملل در دانشگاه سیدنی می‌گوید: «بر اساس وضع کنونی تأییدشده به نظر می‌رسد گرچه مقامات چینی تمام تلاش خود را برای مهار این ویروس به کار گرفته‌اند، اما اقدامات نسبتا شدید آنها که تا امروز اِعمال شده، کمی دیر صورت گرفته است.»مقامات چینی همچنین اعلام کردند که تا روز جمعه یازدهم فوریه، یک‌هزارو716 نفر از کارکنان سلامت مبتلا به این ویروس شده‌اند که 6 نفر از آنها جان‌شان را از دست داده‌اند. این مقامات همچنین در پاسخ به این سوال که چگونه این موارد شمارش می‌شوند، گفت وقتی بیماران بدون علایم در قرنطینه، علایم بیماری از خود نشان می‌دهند، آنها را به‌عنوان موارد تأییدشده در نظر می‌گیریم.در حالی که متخصصان بهداشت و سلامت عمومی از این تغییرات در گزارش استقبال کرده‌اند، -چراکه قرار است بیماران بیشتری مورد درمان قرار بگیرند- اما دیگران می‌گویند که سوالات زیادی در مورد صحت داده‌ها و آمارها ایجاد شده است. تغییر در معیارهای تشخیص صرفا برای ایالت هوبی اِعمال شده است.لری کودلو، مدیر شورای اقتصادی ملی ایالات متحده آمریکا این سوال را می‌پرسد که «آیا کمیته سیاستگذاری حزب کمونیست با ما صادق است؟» کودلو همچنین می‌گوید شی جین‌پینگ، رهبر حزب کمونیست به دونالد ترامپ اطمینان داده که پکن کمک‌های آمریکا را خواهد پذیرفت، اما «آنها (مقامات چین) به ما این اجازه را نمی‌دهند تا به آنها کمک کنیم.»
او می‌گوید: «من نمی‌دانم که انگیزه آنها از این کار چیست، من فقط این را می‌دانم که هر روز تعداد بیشتری از مردم در اینجا به این ویروس مبتلا می‌شوند و جان‌شان را از دست می‌دهند.»روز پنجشنبه در جلسه رهبران در پکن مقامات این کشور خواهان آن شدند که مناطق دیگری تحت قرنطینه دربیاید و اقداماتی مانند شهر ووهان در آن مناطق هم صورت بگیرد. شهر ووهان در سه هفته اخیر به حالت کاملا قرنطینه درآمده است.  
در هوآنگ‌گانگ نیز عبور و مرور خودروها به جز خودروهای اورژانسی و درمانی و خودروهای مقامات ممنوع اعلام شده است.ایست‌های بازرسی در سراسر این شهر برقرار شده تا مردم  نتوانند  از خانه و محله خود خارج شوند. کمیته‌های محلی برای توزیع غذا و مواد ضروری تشکیل شده است و روی یکی از پوسترهای هشداردهنده نصب‌شده، آمده است: «هیچ‌یک از ساکنان حق ندارند بدون مجوز از محله خارج شوند.»در شهر «داوو» در ایالت هوبی که 600‌هزار نفر در آن ساکن هستند نیز مقامات اعلام وضع اضطراری کرده‌اند و هیچ‌کس حق خارج‌شدن از خانه یا ساختمان‌های محل زندگی‌اش را ندارد. براساس قوانین این منطقه هرکس این قانون را نقض کند بازداشت خواهد شد. در شرایط غیرطبیعی، اقدامات غیرطبیعی نیاز است.روز جمعه وزیر اقتصاد چین اعلام کرد که این کشور بیش از 80‌میلیارد یوآن (معادل 8.5‌میلیارد پوند) را برای مقابله با کرونا کنار گذاشته که نیمی از این پول تا الان خرج شده است. با این حال تا چند هفته دیگر مشخص می‌شود که آیا اقدامات قرنطینه‌ای جواب می‌دهد یا نه.از سوی دیگر آمریکا در بیانیه‌ای نگرانی خود را در مورد شیوع این ویروس در کره‌شمالی اعلام کرده است. این بیانیه درحالی منتشرمی‌شود که پیونگ‌یانگ در تلاش برای قرنطینه و انجام اقدامات پیشگیرانه است. کره شمالی تاکنون تنها یک مورد ابتلا به ویروس را گزارش کرده است، اما گزارش رسانه‌های دولتی نشان می‌دهد که تعداد نامشخصی از مردم به علت داشتن علایم این ویروس قرنطینه شده‌اند. متخصصان معتقدند به علت کمبود لوازم پزشکی و ضعف زیرساخت‌های بهداشتی، گسترش این ویروس در کره‌شمالی می‌تواند بسیار خطرناک و مرگبار باشد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/180731/چین-اعلام-«جنگ»-کرد