شهاب پاکنگر طنزنویس
از یکی دو روز پیش تمام شهرها با حضور کاندیداهای مجلس زیباتر شده. البته که این عزیزان فقط به عشق خدمت آمدهاند و به قول شاعر «عشق آدمو کور میکنه، به هرچی مجبور میکنه»، لذا بسیاری از کاندیداهای محترم مجبورند که چندین میلیارد هزینه کنند، میفهمید مجبورند. حالا اگر خودتان کاندیدا شدید، یا در دوست و فامیل یک کاندیدای عاشقِ خدمت دارید، در چند روز باقیمانده تبلیغات از این کارها غافل نشوید:
الف) در پوستر تبلیغاتی حتما از یک شعار مناسب استفاده شود. شعاری که به مردم امید بدهد و بدانند قرار است با انتخاب آن نماینده زندگی شیرین شود. این شعار باید با فونت ایران نستعلیق زردرنگ، خیلی گُنده زیر پوستر نوشته شود. به نظر من هنوز شعار «اندکی صبر سحر نزدیک است» با اختلاف بهترین شعار ممکن است؛ چون اگر یک نماینده انتخاب شود، از فردا مشکل بیکاری، تورم، تحریم، سرمربی تیمملی، آلودگی هوا، بوی گَند تهران، قیمت بنزین، افزایش نرخ دلار، مسکن، ازدواج، مشکل رانندگان شیر مدارس، مصدومیت بازیکنان استقلال و... همه و همه در یک آن حل میشود. خلاصه بقیه مدیران مملکت و جهان همه منتظر بودند تا این گلآقا انتخاب شود و یکهو سحر شود و اوضاع رو به راه.
ب) در مورد انتخاب عکس پوستر تبلیغاتی باید حتما نهایت سلیقه به کار گرفته شود. کاندیدا حتما باید یک کتوشلوار سرمهای پوشیده باشد، با یک پیراهن سبز چرکتاب. نگاهش خیلی زیر پوستی به سمت افق باشد. پشتش هم با فتوشاپ، یک عکس جاده جنگلی قرار داده شود تا به صورت ناخودآگاه به ذهن مردم این معنی را متبادر کند که اگر به ایشان رأی بدهیم، راه روشنی پیشروی ماست.
ج) قطعا شما هم به معجزه موسیقی اعتقاد دارید. ستاد انتخاباتی کاندیدای مردمی، حتما برای تبلیغات یک موسیقی زیبا طراحی میکند. نکته مهم در مورد موسیقی، انتخاب شعر مناسب است، جوری که این شعر در تمام اعضا و جوارح مردم نفوذ کند و هیچوقت خارج نشود. مثلا ببینید این شعر چقدر زیباست. «دنیاااا میشه جای بهتری! اگه که رأی بدیم به مهندس اصغری!» موقع خواندن شعر هم حتما تحریرهای زیبای ایرانی استفاده شود.
د) کاندیداها باید برای فضای مجازی کلیپهای اثرگذار بسازند. طبق پژوهشهای دانشگاه مریلند، اثربخشترین کلیپها، آنهایی هستند که یکسری عکس مختلف را با افکت تصویری و یک موسیقی مناسب نمایش میدهند. عکسهایی که نشان بدهد این کاندیدا چقدر خوب است، مثل اینکه با تلفنهمراه صحبت میکند (نشانه در دسترس و پیگیر امور مردمبودن)، در یک جمعی که
12-10نفر چمباتمه زدهاند، صحبت میکند (نشانه مردمیبودن)، عکس راهرفتن کنار سه چهارنفر دیگر درحالی که انگار خیلی عجله دارد (نشانه راهرفتن کنار سه چهارنفر دیگر درحالی که انگار خیلی عجله دارد). افکتها همانطور که گفتیم، باید چرخشی باشد، دقیقا مثل افکتهای کلیپ «گل میروید به باغ گل میروید». آهنگ پسزمینه هم که باید یکی از آهنگهای سالار عقیلی باشد تا نشان بدهد کاندیدا چقدر به کشورش اهمیت میدهد و فکر میکند شکوه پابرجاست.
در پایان یادآوری میکنیم که باید همه این تبلیغات جوری باشد که انگار مردم خودشان خودجوش ساختهاند و اصلا روح کاندیدای مورد نظر از این موضوع
خبر ندارد.