رویداد
 

 

وزیر بهداشت‎: تست کرونا دانشجویان منفی بود
[شهروند] وزیر بهداشت  می‌گوید  تاکنون  هیچ موردی از بیماری کروناویروس جدید در کشور نداشته‌ایم. سعید نمکی درباره استفاده از ماسک برای پیشگیری از این بیماری گفت: «تا این لحظه چون مورد ‏مثبتی از کرونا نداشته‌ایم، استفاده از ماسک برای همه را فعلا توصیه نمی‌کنیم‎.» ‏
او ادامه داد:  «خانمی ‌در زنجان چند وقت تحت نظر بود و سه بار تست شد که ‌آخرین تست او هم ‌منفی ‏بوده است. در مجموع تا الان مورد مثبتی از این بیماری در کشور نداشته‌ایم‎.» ‏وزیر بهداشت با بیان اینکه دانشجویانی که از چین آمده‌اند در قرنطینه‌اند و تا امروز همه تست‌های انجام ‏شده خوشبختانه منفی بوده و حال آنها خیلی خوب است، ادامه داد: «نماینده سازمان جهانی بهداشت ‏از محل قرنطینه بازدید و نوع مراقبت‌ها و تست‌های ما را تأیید کرد. در روز چهاردهم قرنطینه با دعوت از خانواده‌های این افراد، نشستی را برگزار خواهیم کرد‎.» نمکی گفت: «در 36 ‏مبدأ ورودی زمینی، دریایی و هوایی کشور همه مراقبت‌های لازم را انجام می‌دهیم. تمام پروازهای ‏مسافرتی از چین متوقف شده است. با وزارت خارجه هماهنگ کرده‌ایم تا اگر کسی از اتباع ایران ‏خواست از چین وارد شود، لیست را به ما بدهند تا بررسی کنیم و کارهای قرنطینه را انجام دهیم.» ‏او با بیان اینکه کروناویروس جدید واکسن ندارد، ادامه داد: «ما درحال تولید و انبار ماسک هستیم، ‏البته ماسک را به‌عنوان روش پیشگیری توصیه نمی‌کنیم مگر مواردی که خودمان اعلام کنیم. تا این ‏لحظه چون مورد مثبتی از کرونا نداشته‌ایم، ماسک را فعلا توصیه نمی‌کنیم. مردم مطمئن باشند که هر ‏موردی از بیماری کرونا در کشور مثبت اعلام شود بلافاصله به آنها اعلام خواهیم کرد.» ‏


ویراژ موتورها در تنها تپه اشرف اصفهان
 [شهروند] تنها تپه باستانی اصفهان به حال خود رها شده و عرصه آن تبدیل شده به محل تاخت‌وتاز موتورسیکلت‌سواران و تخلیه نخاله. اوضاع نابسامان تپه اشرف درحالی است که حصارکشی آن از 10‌سال پیش از سوی شهرداری ناتمام مانده است. عملیات کاوش در تپه اشرف ‌سال۸۹ کلید خورد و با گذراندن ۶ فصل به دلیل بودجه‌های ناکافی متوقف شد. بی‌توجهی به این سایت درحالی است که آثار دوره ساسانی، سلوکی و هخامنشی در آن یافت شده است.ایرنا گزارش داده است که بنا بود تپه اشرف به سایت موزه تبدیل شود، سایتی فعال که در حین کاوش، بازدید گردشگران هم از آن ممکن است اما وقتی کاوش‌ها به فصل ششم رسید، پروژه متوقف شد و تبدیل تپه اشرف به سایت موزه مسکوت ماند. سایتی که می‌توانست از این تپه و آثارش حفاظت کند و با حفظ جایگاه واقعی آن، به‌عنوان تنها تپه باستانی شهر از تبدیل‌شدنش به یک مکان ناامن و معضل شهری جلوگیری کند.
علمدار علیان، مسئول باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان در این‌باره گفت: «به دلیل وسعت زیاد تپه اشرف تا زمانی که حصارکشی‌ها و ورودی آن تکمیل نشود، ترددها اجتناب‌ناپذیر است. طبق تفاهم‌نامه‌ای که با شهرداری وقت منطقه چهار داشتیم، بنا شد بخشی از حصارکشی و نرده‌گذاری را ما انجام بدهیم و بقیه کار را آنها. اما شهرداری کار را ادامه نداد و ما هم اعتباری نداریم.»


7 اثر تاریخی خراسان‌رضوی نامزد ثبت جهانی شد
[شهروند] معاون مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان ‌رضوی از نامزدی هفت اثر تاریخی این استان برای ثبت در فهرست جهانی خبر داد. مرجان اکبری در این‌باره به ایرنا توضیح داد: «این هفت اثر شامل منظر فرهنگی توس، مسجد ملک زوزن، محور سلجوقی- غزنوی خراسان در منطقه خواف و تایباد، جاده‌ ابریشم (مسیر شرقی- غربی از سرخس تا نیشابور و سبزوار)، آسبادهای نشتیفان در خواف، مجموعه تاریخی- مذهبی حرم مطهر رضوی و کاروانسراهای ایرانی است.»به گفته او، پرونده ثبت‌ جهانی کاروانسراهای تاریخی ایران باز است و در این راستا کارشناسان وزارت میراث فرهنگی از ۲۵ کاروانسرای تاریخی استان بازدید کرده‌اند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/180677/رویداد