برندی که میلیاردها تومان پول گرفت و لباس کپی به باشگاه‌ها داد
 
کلاه بزرگ آل‌اشپورت بر سر فوتبال ایران
 

 

[شهروند] شرکت آل‌اشپورت بعد از فاجعه‌ای که چند‌سال قبل با تولید لباس تیم‌ملی فوتبال به بار آورد و به واسطه پخش‌شدن تصاویر لباس‌های تولید شیراز به جای جنس‌های آلمانی مجبور شد چندسالی از فوتبال ایران دور بماند، در لیگ نوزدهم بار دیگر در بدنه فوتبال نفوذ کرد و علاوه بر اسپانسری البسه تیم‌های ملی فوتبال با اکثر باشگاه‌های لیگ‌برتری و لیگ یکی نیز قرارداد همکاری امضا کرد. با گذشت چندماه از همکاری آل‌اشپورت با تیم‌های ایرانی اما بار دیگر حواشی گذشته در سر و شکل جدیدی درحال تکرارشدن است.از ابتدای فصل جاری که آل‌اشپورت برای تیم‌های مختلف لیگ‌برتری مراسم رونمایی از پیراهن‌های جدید برگزار کرد، شایعات و مسائل زیادی درباره کپی‌برداری ناقص این شرکت از طرح پیراهن تیم‌های معتبر اروپایی برای تیم‌های ایرانی مطرح شد. به‌عنوان نمونه از طرح پیراهن شهرخودرو با عنوان کپی پیراهن رم ایتالیا نام برده شد یا اینکه گفته شد پیراهن استقلال و پرسپولیس هم از پیراهن‌های منچستریونایتد و تاتنهام برداشته شده و با اندکی تغییر در اختیار این تیم‌ها قرار گرفته است. حتی پیراهن نساجی نیز با طرح لباس چلسی مقایسه شد و شواهد این‌طور نشان می‌داد که شایعات درباره کپی‌برداری حقیقت دارد و البته این اتفاق کاملا هم ناشیانه صورت گرفته است. آن زمان مدیران آل‌اشپورت نبودِ زمان کافی برای طراحی لباس را دلیل این موضوع دانستند.حالا اما در جریان دوبازی لیگ قهرمانان آسیا اتفاقی افتاد که دیگر همگان متوجه شدند آل‌اشپورت چگونه لباس‌ها را کپی می‌کند. در جریان شکست شهرخودرو مقابل الهلال عربستان و برد چهار بر صفر سپاهان در برابر العین امارات لباس مهدی رحمتی و پیام نیازمند دروازه‌بان‌های نمایندگان ایران کاملا شبیه به هم بود. لباس که خیلی سریع مشخص شد دقیقا از روی طرح لباس‌ سال گذشته تاتنهام انگلیس تولیدشده توسط نایکی کپی شده است. نکته‌ای که بسیار مورد انتقاد قرار گرفت. نقشه شهر لندن بود که تاتنهامی‌ها پارسال روی پیراهن خود داشتند و برند آل‌اشپورت عیناً همان نقشه را هم روی طرح کپی از پیراهن تاتنهام جای داده است تا مشخص شود طراحان این شرکت حتی متوجه نشدند که باید نقشه لندن را از روی پیراهن پاک کنند. از این‌رو بار دیگر انتقادهای زیادی از آل‌اشپورت صورت گرفت.درچنین شرایطی جعفری، نماینده برند آل‌اشپورت در خاورمیانه مجبور به پاسخگویی شد و گفت: «می‌دانستم که لباس رحمتی همان طرح فصل قبل تاتنهام است، اما این پیراهن به درخواست شخص رحمتی تولید شده است. پیش از این هم‌چنین اتفاقی افتاده، اما الان این‌گونه به موضوع می‌پردازند. در سال‌های قبل هم دروازه‌بانانی بودند که بخواهند پیراهن دروازه‌بان مورد علاقه‌شان را بپوشند و ما هم نه به صورت کلی، بلکه در حد ۴، ۵ پیراهن برای آنها تولید کرده‌ایم.» این درحالی است که لباس کپی از طرح تاتنهام را فقط مهدی رحمتی برتن نکرد و سه‌شنبه شب پیام نیازمند نیز عیناً همان لباس را پوشید. شاید این طرح را دروازه‌بان باتجربه شهرخودرو سفارش داده باشد اما بی‌تردید دروازه‌بان ملی‌پوش سپاهان درخواستی برای کپی لباسش از روی پیراهن تاتنهام نداشته است.این اتفاقات درحالی رخ داده که حتی گفته می‌شود لباس‌های شرکت آل‌اشپورت آلمانی نیست و نوشته روی پیراهن رحمتی در بازی اخیر شهرخودرو به این مسأله دامن زده است. دروازه‌بان باتجربه شهرخودرو عبارت «آل‌اشپورت، تولید ملی» را روی سینه‌اش داشت تا شایعات زیادی درباره ایرانی‌بودن اجناس آل‌اشپورت برای تیم‌های لیگ‌برتری به گوش برسد. نکته قابل توجه اینکه به غیر از فدراسیون فوتبال، سپاهان،‌ استقلال و پرسپولیس شرکت آل‌اشپورت از بقیه تیم‌های لیگ‌برتری مثل پارس‌جنوبی، شاهین بوشهر، فولاد خوزستان، شهرخودروی مشهد و... که با آنها قرارداد همکاری بسته، مبلغ قابل توجهی را دریافت کرده و سودی میلیاردی از فروش اجناس در ایران داشته، اما همچنان می‌بینیم که شایعات زیادی درباره لباس‌های این برند به گوش می‌رسد. هرچند که جعفری، نماینده این شرکت در خاورمیانه گفته است: «وقتی به چنین موضوعاتی پرداخته می‌شود، ماجرا بی‌دلیل ادامه پیدا می‌کند و به همین دلیل تصمیم گرفتم دیگر نسبت به چنین مسائلی واکنش نشان ندهم، زیرا برخی‌ها فقط دنبال حاشیه‌سازی هستند.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/180664/کلاه-بزرگ-آل‌اشپورت- بر-سر-فوتبال-ایران