3‌سال حبس در انتظار دندان‌پزشک روناک و امیرعلی
 

 

[شهروند] دندان‌پزشک روناک و امیرعلی به زندان می‌رود. زن جوانی که در عرض چهار ماه باعث مرگ و زندگی نباتی دو کودک خردسال شد. امیرعلی و روناک، همان کودکانی هستند که زیر دست این دندان‌پزشک اراکی آن‌قدر ترسیدند و دست و پا زدند که درنهایت از زندگی‌کردن محروم شدند. یکی زیر خروارها خاک خوابید و دیگری هم با اینکه هنوز نفس می‌کشد، اما زندگی نمی‌کند. حالا بعد از گذشت تقریبا یک‌سال و نیم از این ماجرای تلخ و هولناک، درنهایت دادگاه شهرستان اراک حکم این زن دندان‌پزشک را صادر کرد. این پزشک را که چند ماه پیش سازمان نظام پزشکی به ممنوعیت از فعالیت‌های پزشکی محروم کرده بود، حالا با حکم دادگاه به سه‌سال زندان تعزیری محکوم شده است.
ماجرا به شهریور ماه‌ سال گذشته برمی‌گردد. روزی که روناک سه‌ساله برای پرکردن دندان‌هایش به مطب دندان‌پزشکی در اراک رفت. دختربچه را برای درمان داخل اتاق بردند. هنگامی که دکتر روی دندان‌های این بچه کار می‌کرد، روناک خون‌دماغ شد. انگار ترسیده بود. درنهایت هم این دختر کوچولو نتوانست تاب بیاورد و درست هنگام درمان دندان‌هایش دفتر زندگی‌اش برای همیشه بسته شد. روناک ۳۸ روز روی تخت بیمارستان بود و بعد از آن مرگ‌مغزی شد و جان باخت. نسرین، مادر روناک هنوز هم لحظه مرگ دخترش را نمی‌تواند از ذهنش دور کند. تنها چیزی که او در این مدت می‌خواست، روشن‌شدن تکلیف این پرونده و مجازات مسببان مرگ دخترش بود. نسرین این مادر جوان هنوز هم باورندارد که درمان دندان دردانه‌اش به بهای ازدست‌دادن او تمام شد: «آن روز وقتی روناک را داخل اتاق بردیم، سه نفر دست و پایش را گرفتند. ناگهان دچار خونریزی بینی شد. از خانم دکتر خواستم دخترم را رها کند، اجازه دهد خونریزی رفع شود، ولی او یک پنبه داخل بینی دخترم گذاشت و گفت اتفاقی نمی‌افتد، اما پس از پنج دقیقه صورت و بدن دخترم کبود شد. آنجا امکانات برای احیای بچه‌ام وجود نداشت، چشمان دخترم را دیدم که از حرکت ایستاد. آن خانم پنبه لوله‌ای را از بینی کودکم خارج کرد، حجم زیادی خون از بینی روناک خارج شد و بلافاصله از طریق اورژانس دخترم را به بیمارستان امیرکبیر اراک منتقل کردند. دخترم به کما رفته بود و بعد از ۳۸ روز پس‌ از آنکه سطح هوشیاری‌اش کم و کمتر ‌شد، اعضای حیاتی بدنش مثل قلب و ریه یکی‌یکی از کار افتاد و روناک تسلیم مرگ شد. روناک مرد و زندگی ما هم نابود شد.»
چهار ماه از مرگ روناک و شکایت از خانم دکتر گذشت. این بار یک کودک دیگر زیر دست این دندان‌پزشک از بین رفت. امیرعلی سه‌سال و نیمه در آن دندان‌پزشکی زندگی‌اش نابود شد. بی‌آنکه حتی بتواند حرف بزند و بخندد، روی زمین افتاده است و پدرش و مادرش از او پرستاری می‌کنند. امیرعلی حتی نمی‌تواند راه برود. روی زمین دراز کشیده و لحظه‌های نابودی زندگی‌اش را تماشامی‌کند. پسربچه‌ای که او هم زیر دست دندان‌پزشک روناک دچار ایست قلبی شد و به دلیل نرسیدن اکسیژن به مغزش محکوم به زندگی نباتی شد.
بعد از این اتفاقات و شکایت‌ها، چند وقت پیش سازمان نظام پزشکی در پرونده امیرعلی، این دندان‌پزشک را به محرومیت یک‌ساله از طبابت برای بزرگ‌سالان (افراد بالای ۱۴ سال) و محرومیت مادام‌العمر از طبابت برای اطفال (افراد زیر ۱۴ سال) محکوم کرده بود. در پرونده مرگ روناک سه ساله نیز این پزشک نسبت به اطفال و کودکان کمتر از ۱۴‌سال به محرومیت چهار‌سال کشوری و نسبت به بالاتر از ۱۴‌سال برای مدت یک‌سال کشوری محروم شده بود.
بعد از این اتفاق درنهایت صبح دیروز شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شهرستان اراک حکم پرونده روناک را صادر کرد. در بخشی از این حکم آمده است: « دادگاه متهم را به‌عنوان مجازات اصلی به پرداخت یک دیه کامل زن مسلمان در ماه حرام و تحمل سه‌سال حبس تعزیری درجه پنج محکوم می‌کند و از بابت مجازات تکمیلی حکم محکومیت متهم، محرومیت به مدت دو‌سال از اشتغال به حرفه‌های پزشکی وابسته در تمام کشور اعلام می‌شود.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/180541/3‌سال-حبس-در-انتظار-دندان‌پزشک-روناک-و-امیرعلی