ناکامی یک توطئه باروتی
 

 

[شهروند] یکشنبه بیست‌ونهم اردیبهشت 1398 برابر نوزدهم می ‌2019 میلادی برای خیلی‌ها روزی تلخ قلمداد می‌شود؛ روزی که آخرین قسمت از آخرین فصل سریال تلویزیونی «بازی تاج و تخت» به روی آنتن رفت و «GOT»بازها بعد از 9‌سال با مجموعه‌ تلویزیونی محبوب خود خداحافظی کردند. سریالی عظیم و خط‌شکن در بسیاری از عرصه‌ها که به واقع باید آن را حاصل هنر و خلاقیت دیوید بنیاف، دی. بی. وایس و البته پیش از آنها جرج آر. آر. مارتین به‌عنوان خالق این دنیای خیالی به شمار آورد. با اینکه صفر تا صد روایت «بازی تاج و تخت» در دنیایی خیالی شکل گرفته است، اما تقریبا بسیاری از وقایع رخ‌داده در روند این افسانه تصویری را می‌توان با بدیلی واقعی در جهان معاصر مقایسه کرد. ادعایی که به راحتی قابل اثبات است، زیرا شخص جرج آر.آر.مارتین یعنی نگارنده مجموعه فانتزی «ترانه یخ و آتش» که «بازی تاج و تخت» از آن اقتباس شده، بارها به تأثیرپذیری خود از تاریخ جهان و اروپا هنگام تقریر رمانش اشاره کرده است. وقایعی چون «جنگ رزها» (بین خاندان‌های لنکستر و یورک در انگلستان- قرن 15 میلادی)، «جنگ صد ساله» (جنگ بین انگلستان و فرانسه – قرن 14 میلادی) و مفاهیمی مثل «وایکینگ‌ها»، «افسانه آتلانتیس»، «دیوار ‌هادریان» و... را می‌توان در «ترانه یخ و آتش» و اقتباس تلویزیونی‌اش «بازی تاج و تخت» به شکلی دیگر مشاهده کرد. این سنت در پردازش کاراکترهای مختلف و برخی خرده‌پیرنگ‌ها نیز از سوی شخص مارتین و سازندگان سریال رعایت شده است و برخی از آنها را به‌راحتی می‌توان با برخی شخصیت‌ها و همچینن رویدادهای تاریخی مقارنه کرد.

عبادتگاه وستروس یا مجلس انگلستان
در اپیزود دهم از فصل ششم سریال «بازی تاج و تخت» که دوستداران این مجموعه تلویزیونی آن را به اسم «بادهای زمستان» می‌شناسند، شاهد سکانسی نفسگیر و تأثیرگذار در شهر وستروس (مقر پادشاهی) هستیم. در این سکانس کاهن وستروس یعنی گنجشک اعظم دادگاهی را در ساختمان عبادتگاه بزرگ شهر ترتیب داده است تا برخی از کاراکترهای اصلی داستان یعنی سرسی لنیستر و مارجری تایرل را محاکمه کند. اما پیش از آغاز محاکمه بر اثر توطئه‌ای که قبلا سرسی لنیستر ترتیب آن را داده است، ساختمان عبادتگاه با انفجاری سهمگین فرو می‌ریزد و همه افراد داخل آن از بین می‌روند. شیوه اجرای این سکانس از موسیقی گرفته تا بازی‌ها و حتی نوع نگاه‌ها و صد البته تدوین، مخاطبان را در زمان پخش تلویزیونی آن به وجد آورد، اما آنهایی که کمی از «تاریخ جهان» اطلاع داشتند، خیلی زود دریافتند جرج آر. آر. مارتین هنگام طراحی این بخش از داستان به یکی از وقایع تاریخی و مهم اروپا یعنی «توطئه باروت» نظر داشته است. ماجرایی که چهار قرن پیش یعنی سال 1605 میلادی به وقوع پیوست و طی آن یک گروه خرابکار با انگیزه‌های مذهبی اقدام به بمب‌گذاری ساختمان مجلس در انگلستان کردند، اما برخلاف تخیل مارتین در اپیزود «بادهای زمستان» موفق نشدند به هدف خود برسند و پیش از عملی‌کردن قصد خود شناسایی و دستگیرشدند.

انتقام ناموفق کاتولیکی از پروتستان‌ها
چهارصدوچهارده سال پیش در چنین روزی، برابر بیست‌وهفتم ژانویه 1606 میلادی، دادگاه سوءقصدکنندگان به جان جیمز یکم پادشاه انگلستان که قصد داشتند با منفجرکردن ساختمان مجلس در روز بازگشایی دوره جدید آن، شاه و نمایندگان مردم را به قتل برسانند، آغاز به کار کرد. متهم ردیف نخست این دادگاه «گای فاکس» از سربازان متعصب و کاتولیک مذهب ارتش انگلستان بود که به دلیل آزار و اذیت کاتولیک‌ها به دست اکثریت پروتستان، نقشه‌ یک بمب‌گذاری انتقامی را طراحی کرده بود که اساس آن بر جاسازی بشکه‌های باروت در زیرزمین ساختمان مجلس قرار داشت. فاکس که عامل همه فشارهای وارده به کاتولیک‌های انگلیسی را شخص شاه یعنی جیمز یکم می‌دانست، پس از یافتن چند همدست و با استفاده از سردابی که انتهای آن به ساختمان پارلمان انگلستان در کاخ وست‌مینستر می‌رسید، 24 بشکه باروت را در زیرزمین کاخ مستقر کرد. اما شانس و سرنوشت با گای فاکس یار نبود و او پیش از اینکه موفق شود نقشه خود را عملی‌کند، دستگیر شد. فاکس زیر شکنجه همدستان خود را لوداد و اعتراف کرد که فکر اولیه منفجرکردن مجلس متعلق به رابرت کیتسبی، رهبر کاتولیک‌های انگلستان بوده است. دادگاه درنهایت حکم به اعدام همه توطئه‌گران داد و آنها چهار روز بعد در سی‌ویکم ژانویه 1606 مقابل ساختمان پارلمان انگلستان به دار آویخته شدند.
منبع: «گای فاکس» دانشنامه بریتانیکا


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/179870/ناکامی-یک-توطئه-باروتی