تازه‌ترین اطلاعیه بانک مرکزی:
 
دریافت رمز پویا آسان می‌شود
 

 

شهروند] دریافت رمز پویا آسان می‌شود. بانک مرکزی اعلام کرده است که از روز سه‌شنبه هفدهم دی‌ماه این امکان ایجاد می‌شود که مشتریان در هنگام پرداخت‌های اینترنتی درخواست کنند که رمز پویا برایشان پیامکی صادر شود. البته قرار است این طرح به صورت مرحله‌ای اجرا شده و در هر مرحله تعدادی از بانک‌ها و موسسات اعتباری تا پایان دی‌ماه جاری به آن اضافه شوند. در این طرح با اضافه‌شدن دکمه «درخواست رمز پویا» به درگاه‌های پرداخت اینترنتی و برنامه‌های پرداخت، این امکان فراهم می‌شود که مشتریان، رمز دوم پویای خود را از طریق پیامک دریافت کنند.
بانک مرکزی در اطلاعیه‌اش تأکید کرده است؛ با توجه به اینکه دریافت رمز پویا از طریق پیامک مشروط به ارایه تأییدیه شماره تلفن‌همراه به بانک است، مشتریان باید برای اطلاع از نحوه ارایه این تأییدیه به بانک‌ها و سایت‌های اینترنتی بانک‌ها اطلاعات لازم را در این زمینه به دست آورند.
قرار بود در ابتدا طرح استفاده اجباری از رمزهای پویا از دی‌ماه اجباری شود، اما با هدف فراهم‌سازی زیرساخت‌ها، استفاده اجباری از آن تا یک‌ماه تمدید شد. براساس این طرح، رمزهای دوم ایستا یا ثابت به تدریج از کار افتاده و رمزهای پویا جایگزین آنها می‌شوند؛ رمزهای دوم ایستا یا ثابت تا زمانی که توسط صاحب کارت بانکی تغییر نکنند، در همه تراکنش‌ها قابل استفاده هستند، اما رمزهای پویا فقط برای یک تراکنش مورد استفاده قرار می‌گیرند.
پول پیامک رمز پویا در بلاتکلیفی
در حاشیه این ماجرا اما بحث درباره پولی‌بودن یا نبودن پیامک‌های رمز دوم حسابی بالا گرفته است و درحالی‌ که مشتری‌های بانکی می‌گویند برخی از بانک‌ها به آنها اعلام کرده‌اند که ارسال رمز پویا پولی است، از آن سمت بانک مرکزی اصرار دارد که پیامک رمز پویا، پولی نیست و مشتریان بابت آن هیچ وجهی نپردازند.
بانک مرکزی حتی دریافت پول برای پیامک‌های رمز دوم را تخلف دانسته و به مشتریان بانکی اعلام کرده است که درصورت مشاهده تخلف آن را به بانک مرکزی گزارش دهند. در همین زمان وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی اعلام کرده که پیامک‌های رمز پویا پولی است و هیچ هماهنگی با اپراتورها انجام نشده است که پول این پیامک‌ها را بانک‌ها بپردازند.
بر اساس گزارش پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، دریافت پیامک رمز دوم پویا تحت عنوان سامانه هدایت رمز یک‌بارمصرف که در تمامی بانک‌ها پیاده‌سازی شده، کاملا رایگان بوده و به هیچ‌عنوان هزینه‌ای برای مشتریان به دنبال ندارد. بانک مرکزی تأکید کرده است؛ در روزهای اخیر اخباری مبنی بر پولی‌شدن دریافت رمز دوم پویا پیامکی در برخی بانک‌ها مطرح شده؛ این درحالی است که دریافت رمز دوم پویا پیامکی از طریق سامانه هدایت رمز یک‌بارمصرف که تحت عنوان هریم از سوی بانک مرکزی ایجاد شده و تمامی بانک‌ها به آن متصل شده‌اند، کاملا رایگان است و مشتریان سیستم بانکی می‌توانند با فشردن دکمه درخواست رمز در صفحات پرداخت اینترنتی، رمز دوم یک‌بارمصرف خود را به صورت پیامکی به صورت رایگان دریافت کرده و در صفحات خرید و پرداخت اینترنتی استفاده کنند.
همچنین سامانه‌ای در برخی بانک‌ها علاوه بر هریم، تحت عنوان رمزنگار پیامکی ایجاد شده که به مشتری این امکان را می‌دهد تا با ارسال چهار رقم آخر شماره کارت به یک سرشماره، رمز دوم پویا با اعتبار ۱۲۰ثانیه را در پیامکی از سرشماره بانک دریافت کند که این سرویس نیز رایگان است. با این حال اپراتورها اعلام بلاتکلیفی می‌کنند و معلوم نیست که تا پایان دی‌ماه هزینه پیامک‌های رمز پویا را چه کسی بپردازد؟

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/178790/دریافت-رمز-پویا-آسان-می‌شود