[شهروند] یک روز بعد از آنکه محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران از بیمهری دولت به حملونقل عمومی در بودجه سال ٩٩ بهرغم مشکلات آلودگی هوا و ترافیک و... پایتخت انتقاد کرد و سرانه محیطزیست و سهم حملونقل عمومی در بودجه سال آینده را در حد صفر دانست، دیروز سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که اعتبار طرح کمک به ناوگان حملونقل عمومی در لایحه بودجه ۹۹ هفتبرابر شده است. در توضیح این سازمان آمده است: «عمده منابع بخش عمران شهری خارج از بودجه عمومی کشور و در چارچوب بودجه شهرداریها تأمین میشود که بخش قابل توجهی از آن در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، با بیش از ۳۵هزارمیلیارد تومان تأمین اعتبار میشود. از طرفی، برای پوشش سرانههای فرهنگی، ورزشی، گردشگری، آموزشوپرورش، دانشگاهها و... در شهرها منابعی در سرفصلهای مرتبط لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ تأمین شده که برای بهبود خدمات عمومی به شهروندان منظور شده است.» براساس اعلام سازمان برنامه و بودجه، برای نوسازی ناوگان اتوبوس، با استفاده از اوراق مشارکت موضوع بند (د) تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ نسبت به تأمین ۱۲,۳۰۰میلیارد ریال اوراق مشارکت برای توسعه ناوگان حملونقل عمومی- اتوبوس پیشبینی شده و در دست اقدام است: «اعتبار طرح کمک به توسعه و نوسازی ناوگان حملونقل عمومی از ۲۶۰میلیارد ریال در قانون بودجه سالجاری به بیش از ۱,۵۲۵میلیارد ریال در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است.» برای تهیه و تأمین ناوگان مترو هم شورای اقتصاد به منظور تأمین ۶۳۰ دستگاه واگن مترو با استفاده از تسهیلات مالی خارجی معادل ۹۹۴,۳میلیون یورو اقدام شده است که «۱۰۰درصد تضمین بازپرداخت تسهیلات مذکور برعهده دولت است و مقرر شده که وزارت کشور (سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور) تمهیدات اجرایی آن را اتخاذ کند.»