ای لقمان، فرهنگ از که آموختی؟
 

 

شهرام شهیدی طنزنویس

امروز روز فرهنگ عمومی است. برای ارتقای فرهنگ عمومی یا جاانداختن چیزی به‌عنوان فرهنگ چند روش وجود دارد.
الف: روش ادب از که آموختی. در این روش معمولا عموم مردم از دیدن برنامه‎های صداوسیما که به‌زعم مسئولانش خیلی فاخر است، الگوبرداری کرده و درست عکس آن را انجام می‎دهند.
ب: روش برگزاری کارگاه‎های آموزشی و فرهنگی. به‌عنوان نمونه اعلام کردند به زودی کارگاه «مهارت‎های ارتباطی خانواده‎های چندهمسری» برگزار خواهد شد. البته آموزش این مهارت باعث افزایش تمایل به فرهنگ چندهمسری نخواهد شد، بلکه در چند روز گذشته فرهنگ استفاده از قرص اعصاب و آرام‌بخش‎های قوی را بین مردم جا انداخت، طوری که فروش کلونازپام و فلوکستین چند برابر شد. حالا اگر می‎گویید چرا اصلا درباره این کارگاه چیزی نمی‎نویسی، باید عرض کنم عمرا. این‌جا برگزاری کارگاه تبعات ندارد، اما نوشتن درباره تبعات برگزاری چنین کارگاه‎هایی درد خواهد داشت.
 اگر قصد اصلاح فرهنگ دارید، لطفا در ساعت‎های پرتردد از مترو و اتوبوس شهری استفاده نکنید. در این مواقع نه‌تنها آن حس فرهنگی‎تان از بین می‎رود که ممکن است دل‌تان بخواهد آنارشیست شوید!
 برخی خواننده‎های وطنی که رکورد کامنت در اینستاگرام را شکسته‎اند، گفته‎اند قصدشان از حضور در فضای مجازی فرهنگ‌سازی است. ارجاع‎تان می‎دهم به بخش لقمان عصر جدید و این عبارت به‎روز‎رسانی شده که «فرهنگ از که آموختی از بی‎فرهنگان!»
 برای جا انداختن فرهنگ استفاده از چیزی نباید فرهنگ چیز دیگری را نابود کرد. مثلا دوستی برای این‌که بچه‎اش را با فرهنگ مطالعه مطبوعات آشنا کند، به بچه‎اش یاد داده بود تا پستچی یا پیک موتوری، روزنامه یا مجله همسایه‎ها را از زیر در انداخت تو بدود و قبل از این‎که کسی آن را ببیند، بردارد بیاورد خانه و بخواند. دوست عزیز بچه شما بی‌فرهنگ بزرگ بشود، بهتر از این نیست که دزد باشد؟
 و اما می‎رسیم به فرهنگ لبخند. من چند روز تصمیم گرفتم با لبخند از خانه بیرون بیایم و به مردم کوچه و بازار لبخند بزنم. نتیجه‎اش این شد 336 خانم بهم گفتند بی‎شعور. 434 مرد بهم حرف‎هایی زدند که روزنامه از چاپ آن خودداری خواهد کرد و سرانجام یک مرد چنان مرا زد که برای همیشه عصب لبخند را از کار انداخت و الان مشغول فیزیوتراپی هستم.
 وقتی می‎روید سینما برای انجام یک کار فرهنگی تشریف ‎آورده‎اید. خب صله‌رحم از خاله جان یا محبت‌کردن به عزیزان یا شیر دادن به نوزاد هم کار فرهنگی است. چرا به کسانی که در سالن سینما این کارها را می‎کنند، غر می‎زنید؟ یعنی چه بچه‎اش را بگذارد خانه بیاید سینما؟ کودک‌آزار هستید؟ فرهنگ رفتار با بچه‎ها را باید یادتان بدهند؟ بد کرده نوزاد شیرخواره‎اش را آورده در یک محیط فرهنگی؟
 نکته آخر: هشتاد‌میلیون نفر ایرانی معتقد هستند باید درخصوص محیط‌زیست، حیوان‌آزاری، ریختن زباله در شهر و طبیعت، کودک‌آزاری، آپارتمان‌نشینی و ... فرهنگ‌سازی شود. فقط من و عمه‎ام گویا این چیزها را رعایت نمی‎کنیم که همین جا از همه عذرخواهی می‎کنم.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/175016/ای-لقمان،-فرهنگ-از-که-آموختی؟