خبر
 

 

واکنش اتحادیه اروپا به فعال‌شدن زنجیره IR-6
سخنگوی کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای در مورد راه‌اندازی زنجیره  ۳۰تایی سانتریفیوژهای نسل ششم، بار دیگر از ایران خواست در تصمیم خود تجدیدنظر کند. به گزارش فارس، اتحادیه اروپا روز گذشته به راه‌اندازی زنجیره سانتریفیوژهای نسل ششم توسط سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داد و بار دیگر از تهران خواست از گام‌های تقابلی خود صرف‌نظر کند.به نوشته پایگاه خبری شبکه «الجزیره»، در بخشی از بیانیه کمیسیون اروپا آمده است: «به ایران توصیه می‌کنیم در تصمیم خود برای راه‌اندازی سانتریفیوژها تجدیدنظر کرده و به محتوای توافق هسته‌ای پایبند باشد.»«علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران امروز گفت: «طی ۱۵ماه گذشته ۱۵ سانتریفیوژ IR-6 دیگر راه‌اندازی شده و اکنون زنجیره ۳۰تایی از این سانتریفیوژهای پیشرفته هم فعال شده است.»

تکذیب ادعای درخواست ایران برای ایجاد بخش خدمات کنسولی آمریکا در سفارت سوییس در تهران
ادعای درخواست ایران برای ایجاد بخش خدمات کنسولی آمریکا در سفارت سوییس در تهران از سوی سخنگوی وزارت خارجه تکذیب شد. سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه  ادعای منتشره در روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از یک مقام آمریکایی مبنی بر اینکه ایران خواستار ایجاد یک بخش خدمات کنسولی آمریکا در سفارت سوییس در تهران شده است را به شدت تکذیب کرد.

عراقچی به مسکو می‌رود
سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی عدم اشاعه با عنوان «انرژی هسته‌ای- خلع سلاح و عدم اشاعه» به مسکو سفر می‌کند. کنفرانس بین‌المللی عدم اشاعه (انرژی هسته‌ای- خلع سلاح و عدم اشاعه) یکی از بزرگترین کنفرانس‌ها با موضوع هسته‌ای است که قرار است از تاریخ ۱۶ لغایت ۱۸ آبان‌ماه  با حضور ۴۰ کشور و ۲۵۰ شخصیت بین‌المللی در مسکو برگزار شود.در این کنفرانس که نمایندگانی از سازمان‌های بین‌المللی IAEA,CTBTO , UNODA نیز حضور خواهند داشت، موضوعاتی از قبیل کنترل تسلیحات بین روسیه و آمریکا- جنبه‌های مختلف برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)- تنش‌های خاورمیانه- عدم پیشرفت در خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی و سایر موضوعات مرتبط مورد بحث و تبادل‌نظر قرار خواهد گرفت. عراقچی، معاون سیاسی وزیرخارجه ایران که در این کنفرانس شرکت خواهد کرد، در پنل اختصاصی با موضوع توافق هسته‌ای ایران، آخرین وضع برجام را تشریح خواهد کرد. در این پنل سرگئی ریابکوف، معاون وزیرخارجه روسیه، هلگا اشمید، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و فو کونگ، مدیرکل دپارتمان کنترل تسلیحات و خلع سلاح وزارت خارجه چین نیز سخنرانی خواهند داشت.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/174955/خبر