سعید مدنی در توصیف ویژگی‌های شخصیتی اعظم طالقانی مطرح کرد:
 
آقازاده‌ای که علیه آقازادگی شورید
 

 

ایرنا| مراسم یادبود اعظم طالقانی، فرزند تازه‌درگذشته آیت‌الله سید محمود طالقانی با حضور جمعی از چهره‌های سیاسی در کانون توحید برگزار شد.
سعید مدنی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در سخنانی در این مراسم به بیان ویژگی‌های بارز اعظم طالقانی پرداخت و بر این نکته تأکید کرد که اعظم طالقانی «آقازاده‌ای بود که علیه آقازادگی و هرگونه تبعیض علیه زنان شورید.»
سعید مدنی در ادامه با اشاره به این‌که مرحوم اعظم طالقانی همواره چشم به جامعه مدنی داشت و راه حل مسائل را تقویت امید می‌دانست. او افزود: «طالقانی راه حل مسائل را تقویت امید می‌دانست و معتقد بود جامعه ایران ظرفیت بهتر شدن را دارد. او تردیدی نداشت که جامعه ایران باید به سمت دموکراسی و عدالت پیش برود و به وعده قرآنیِ صبح روشن باور داشت، به همین دلیل با تمام دردها و ناتوانی‌هایش از فعالیت باز نایستاد.»
مدنی وجه دیگر شخصیت اعظم طالقانی را تأکید بر تقویت جامعه مدنی عنوان کرد و گفت: «او پس از انقلاب دو تعاونی برای زنان تشکیل داد و معتقد بود برای رفع ظلم‌ نباید منتظر کسی ماند.» این استاد جامعه‌شناسی در بیان دیگر ویژگی مرحوم اعظم طالقانی گفت: «مشخصه دیگر او تأکید بر ایران و بقای هویت ایرانی است. او بر هویت ملی تأکید می‌کرد که در آن حقوق همه ادیان، قومیت‌ها و اقلیت‌ها تأمین شود.»
مدنی خاطرنشان کرد: «اعظم طالقانی آقازاده‌ای بود که علیه آقازادگی شورید. او به واسطه شرف فرزندِ پدر بودن، اعظم طالقانی نشد، بلکه خودش تلاش کرد و با اتکا به توانمندی‌های خودش به این جایگاه اجتماعی رسید.» او در پایان تأکید کرد: «طالقانی زن بزرگی بود که بر هرگونه تبعیض علیه زنان شورید. فعال سیاسی- اجتماعی بود که همواره چشم‌ به جامعه مدنی داشت.»
محمدتقی فاضل میبدی دیگر سخنرانی بود که در مجلس گرامیداشت اعظم طالقانی سخن گفت و ضمن یادکردن از مرحوم آیت‌الله سیدمحمود طالقانی و نگرش‌های نوآورانه او در فهم دین و قرآن گفت: «اعظم طالقانی به دنبال این بود که نگاه‌های تبعیض‌آمیز درباره زنان را اصلاح کند.»
او با اشاره به برخی تلاش‌های علمی اعظم طالقانی خاطرنشان کرد: «کسی که خود پیش از انقلاب به زندان رفت و در معرض افکار چپ و راست بود، تحت‌تأثیر تربیتی که از پدر داشت، ثبات قدمش را حفظ کرد و علاوه بر آن تلاش کرد تا این تعلیمات راستین اسلامی را در اختیار دیگر زنان هم قرار دهد تا آنان به دلیل برخی برداشت‌های تبعیض‌آمیز دچار انحراف نشوند.»
فاضل میبدی افزود: «خانم طالقانی بعد از انقلاب هم به کار فرهنگی و اجتماعی روی آورد و خود شاهد بودم که در رسیدگی به محرومان، کمک مالی را همراه با آگاهی‌رسانی فرهنگی، آن هم به روش‌های صحیح و عزتمندانه، انجام می‌داد.»
استاد حوزه و دانشگاه در پایان سخنان خود گفت: «مرحوم آیت‌الله طالقانی در یکی از آثار خود آورده است که به جای توجه بیش از اندازه به دشمن و بزرگ کردن آنان، باید تمرکز را بر جامعه خود و تقویت بدنه اجتماعی گذاشت. مرحوم اعظم طالقانی نیز در راستای توصیه پدر خود حرکت کرد.»
صدیقه وسمقی، قرآن‌پژوه و عضو سابق شورای شهر تهران نیز در سخنانی به دغدغه‌های دینی اعظم طالقانی پرداخت و گفت: «مرحوم طالقانی به احکام دینی از منظر تعبد نگاه نمی‌کرد و اهل تعقل و تدبر بود. او می‌دید که زنان با تبعیض‌هایی روبه‌رو هستند، بنابراین تلاش خود را بر اصلاح تبعیض‌متمرکز کرده بود.»
عضو سابق شورای شهر تهران تأکید کرد: «طالقانی توانسته بود از سد بسیاری از خرافات و تبعیض‌ها گذر کند. زنی که به ریاست‌جمهوری زنان باور داشت، قطعا این‌ را که زنان نمی‌توانند سرپرست خانواده باشند، عقلانی نمی‌داند.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/174949/آقازاده‌ای-که-علیه-آقازادگی-شورید