رئیس سازمان محیط ‌زیست:
 
تعطیلی مدارس طبیعت با جواز شرعی و امنیتی بود
 

 

شهروند| آبان‌ماه پارسال بود که خبر آمد نخستین مدرسه طبیعت کشور پلمپ شده است. نگرانی‌ها برای مدرسه «کاوی کنج» که ‌سال 1393 در مشهد تأسیس شد و چراغ جدیدی را روشن کرده بود، زیاد شد اما هیچ‌کدام از دلواپسی‌های دوستداران محیط‌ زیست برای باقی‌ماندن آن اثری نداشت.
مدارس طبیعت زمانی که معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست بود به ابتکار عبدالحسین وهاب‌زاده در پاک علم و فناوری تحت عنوان آموزش در طبیعت آغاز به کار کرد و مورد استقبال خوبی هم قرار گرفت، اما اواخر بهمن‌ماه 96 و تنها سه‌سال پس از تأسیس نخستین مدرسه، مشکلات آغاز شد. تا آن زمان مدارس طبیعت مجوز فعالیت خود را از سازمان محیط ‌زیست دریافت می‌کردند، اما پس از آن و براساس بخشنامه حفاظت محیط‌ زیست، ادارات کل استان‌ها موظف شدند از صدور هرگونه مجوز جدید برای تأسیس مدارس طبیعت پرهیز کنند. فریبا رضایی، رئیس اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی حفاظت محیط‌ زیست تهران، فروردین پارسال به  ایسنا گفت: «قرار بوده سازوکاری برای فعالیت مدارس طبیعتی که پیش از ابلاغ این بخشنامه، مجوز فعالیت از محیط ‌زیست دریافت کرده‌اند، مشخص شود اما گویا تاکنون این اتفاق نیفتاده و در حال حاضر شاهد تعطیلی مدارس طبیعت هستیم.» سازوکار اعلام شده اما از این قرار بود که محیط‌ زیست ارایه مجوز را به آموزش و پرورش واگذار کرد ولی درنهایت این سازمان هم به دلایل گوناگون از زیر بار مجوز دادن شانه خالی کرد و باعث شد مجوز حدود 70 مدرسه یک به یک باطل شود و سازمانی هم برای تمدید واکنش نشان ندهد.
نگرانی‌ها برای ادامه فعالیت این مدارس همچنان ادامه داشت تا این‌که روز گذشته عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست آب پاکی را روی دست خیلی‌ها ریخت و گفت مدارس طبیعت غیر قانونی‌اند. او گفت که این مدارس مجوز رسمی نداشتند و اگر بچه‌ها آسیبی می‌دیدند باید رئیس سازمان دیه می‌داد یا زندان می‌رفت. کلانتری اما از غیر شرعی بودن این مدارس هم گفت و اعلام کرد که طبق فتوای مراجع، این مدارس ایدئولوژی غیر دینی دارند، چون سگ و گربه در این مدارس خواهر و برادر کودکان می‌شوند و براساس این حکم، اگر قانونی هم بود باید تعطیل می‌شدند. او فقط به غیر قانونی و غیر شرعی بودن مدارس اکتفا نکرده و مشکل سوم این مدارس را این نکته دانسته که دو نفر از کسانی که این مدارس را تشکیل دادند و مجوزش را صادر کردند، جزو اعضای منحله حزب توده بودند و صلاحیت این کار را نداشتند: «یکی از این افراد صبح تا شب در تلویزیون است و دیگری در مشهد به سر می‌برد. از وزارت اطلاعات یک ماه پیش به ما اعلام شد که موسسان این مدارس عضو حزب توده بودند.»  هرچند به گفته بسیاری از کارشناسان، مدارس طبیعت می‌تواند نسلی را بار آورد که درک درستی از محیط ‌زیست داشته باشد، آن را دوست بدارد و آن‌چه بر سر منابع طبیعی و محیط‌ زیست می‌رود دغدغه‌اش باشد، اما حالا با تعطیلی این مدارس و غیر قانونی و غیر شرعی خواندن آنها، این پل ارتباطی قطع می‌شود و شاید باید منتظر ماند و دید آیا ممکن است در آینده راهی برای آموزش‌های درست محیط‌ زیستی به بچه‌ها فراهم شود و آنها در فضایی رها به درک درستی از طبیعت دست یابند یا خیر.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/169556/تعطیلی-مدارس-طبیعت-با-جواز-شرعی-و-امنیتی-بود