واحد رسیدگی به اعتراضات در واحد پلیس امنیت اخلاقی فعال شد
 
اشتباه شده؟ بررسی می‌شود
 

 

شهروند| اردیبهشت‌ماه امسال، پلیس امنیت اخلاقی برای تعدادی از خودروها در تهران پیامکی درباره کشف حجاب داخل خودرو و احضار آنها به ساختمان پلیس امنیت اخلاقی در خیابان وزرا (خالد اسلامبولی) ارسال کرد. تعداد بالای پیامک‌های ارسال‌شده عاملی شد تا این خیابان با ترافیک عجیبی روبه‌رو شود و آنهایی که با عنوان «طرح ناظر» به محل مراجعه کرده بودند، با مشکلات گسترده‌ای مواجه شدند. این طرح همان زمان هم مخالفان بسیاری داشت. نمونه‌اش پروانه سلحشوری، نماینده مجلس بود که در گفت‌وگویی با خبرآنلاین در این‌باره گفت: «حجاب در ایران مقوله‌ای سیاسی است. من هشدار می‌دهم، جامعه را دوقطبی نکنید. قانون حجاب باید تغییر کند. قوانین ما بشدت تبعیض‌آمیز است. زن در قوانین ما جنس دوم است. من می‌گویم طرح عفاف و حجاب چه فایده‌ای داشته؟ شما بگویید چندتا از زنان ما را به باور قلبی حجاب رساندید؟» نمونه دیگر اعتراض‌ها به این پیامک‌ها هم طیبه سیاوشی، دیگر نماینده مجلس بود: «ارسال پیامک کار جدیدی است که فکر می‌کنم فی‌البداهه و بدون کار کارشناسی و دیدن عواقب آن، به این مسأله ورود کرده‌اند. متاسفانه مردم را در مقابل قانون قرار می‌دهند. به دلیل این‌که کسی می‌خواهد از دیگری انتقام‌گیری کند، گزارش غلطی می‌دهد.»
این طرح پس از گذشت چند ماه هر چند کمی از تب و تاب افتاد اما هرگز قطع نشد و حالا در جدیدترین اتفاق در این حوزه، سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت گفته رانندگانی که پیامکی به اشتباه با کد تخلف طرح ناظر دریافت کرده‌اند، می‌توانند به پلیس امنیت اخلاقی، واحد رسیدگی به اعتراضات مراجعه کنند. به محض این‌که فردی به این واحد مراجعه کند، فرم اعتراض به او داده می‌شود و آن فرد باید اعتراض خود را به صورت مکتوب بنویسد و تحویل دهد تا به مشکل او رسیدگی شود. واحد ۱۹۷ به این اعتراضات رسیدگی می‌کند و در کوتاه‌ترین زمان پاسخ آن اعتراض را می‌دهد و در مدتی که فردی برای اعتراض به SMS طرح ناظر به این واحد مراجعه کرده است تا زمانی که جوابش داده شود، خودروی او توقیف نمی‌شود.»
نکته مهم در این مورد این است که پس از رسیدگی به اعتراضات، چنانچه پلیس اشتباه کرده باشد چه اتفاقی می‌افتد. مسعود حائری، وکیل دادگستری به «شهروند» می‌گوید پیامک از نظر قانون با یک متن رسمی فرقی ندارد و سند رسمی و مستند است: «چنانچه مستند شود که پلیس اشتباه کرده و فرد را بی‌دلیل احضار کرده، او می‌تواند شکایت کند و از منظر توهین و هتک حرمت می‌شود به این جرم رسیدگی کرد.» این وکیل دادگستری معتقد است حتما در مواردی از این دست تخلفات اداری در سازمان، پلیس هم باید وارد کار شود و به تخلف افراد رسیدگی کند. به گفته او، در مواردی از این دست، هرچند پلیس وظیفه قانونی‌اش را انجام می‌دهد اما در نهایت از این نظر که ساز و کاری به وجود آمده که به افراد افترا زده شده و وقت و انرژی آنها را گرفته، مورد پیگیری حقوقی است.
حالا چند روزی از راه‌اندازی واحد اعتراضات در پلیس امنیت اخلاقی می‌گذرد و باید دید در آینده این واحد چطور به اعتراض افراد رسیدگی می‌کند و در نهایت آیا مردم هم در جریان روند بررسی اعتراضاتشان قرار می‌گیرند یا خیر؟


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/169466/اشتباه-شده؟-بررسی-می‌شود