هزار و ۶۸۶ حادثه طبیعی بهاری!‏
 

 

سعید اصغرزاده معاون سردبیر

بنابر تحقیقی که در‌سال ۲۰۱۰ توسط شرکت بریتانیایی «میپل کرافت» انجام شد، ایران پس از اندونزی و بنگلادش در زمره ‏آسیب‎پذیرترین کشورها در مقابل بلایای طبیعی است. تحقیق دیگری که توسط یک مرکز پژوهشی وابسته به سازمان ملل در‌سال ‏‏۱۹۹۰ انجام شد، نشان می‎دهد در میان ۴۰ نوع سوانح طبیعی شناخته‌شده در جهان، ۳۱ مورد آن در ایران قابل شناسایی است.‏
دیروز مهدی رحمتی‌نژاد، رئیس مرکز اطلاعات و حوادث سازمان مدیریت بحران کشور، از ثبت‌هزار و ۶۸۶ مورد حادثه طبیعی ‏در کشور خبر داد و گفت: «این شمار حادثه طبیعی در سه ماهه نخست‌سال ۹۸ در سامانه مدیریت اطلاعات حوادث کشور (سما) ‏توسط ادارات کل مدیریت بحران استانداری‌ها، ثبت و مستندسازی شده است. این تعداد حادثه طبیعی به‌صورت تقریبی شامل ‏‏۴۴۶مورد زلزله، ۴۶۰مورد سیل و آبگرفتگی، ۲۳۴مورد طوفان، ۲۹مورد تگرگ، ۳۷۸مورد آتش‌سوزی جنگل‌ها، ۳۶مورد سرمازدگی و یخبندان، ۱۱مورد ریزش بهمن و ۹۲مورد رانش زمین، در سراسر کشور بوده است.»
این میزان حادثه دربهار 98شاید یک رکورد باشد، به‌ویژه این‌که این حوادث معمولا غیرقابل پیش‌بینی هستند یا حداقل از مدت‌های ‏طولانی قبل نمی‌توان وقوع آنها را پیش‌بینی کرد. با آن‌که اغلب بلایای طبیعی خارج از کنترل ما به نظر می‌رسند، ولی خسارات و ‏آسیب‌های ناشی از آنها، به‌طور چشمگیری قابل کنترل است. این موضوع ارتباط مستقیمی با عملیات پیشگیرانه توسط ما و ‏نهادهای مسئول دارد. برای مثال استحکام ابنیه در برابر بارهای افقی جهت کاهش خسارات ناشی از زلزله یا ایجاد پوشش گیاهی و ‏ساخت بندها و سدها جهت کاهش خسارات ناشی از سیل، ازجمله موارد پیشگیرانه ‌است. همچنین عکس‌العمل صحیح و اصولی نیز ‏می‌تواند در کاهش آسیب‌های ناشی از بلایای طبیعی موثر باشد. برای مثال آواربرداری اصولی پس از وقوع یک رویداد ‏زمین‌لرزه، می‌تواند به کاهش خسارات و آسیب‌ها کمک کند. یکی دیگر از راه‌های کاهش آثار مخرب بلایای طبیعی، آموزش است. ‏آموزش همچنین می‌تواند به کاهش اثرات روانی منفی در بلایای طبیعی نیز کمک کند.‏
همه این مواردی که گفته شد می‌تواند به ضرورت حضور و نقش نهادهای امدادی در ایجاد تاب‌آوری در جامعه اشاره داشته باشد. ‏نمونه‌اش هلال‌احمر است که به‌طور مستمر در عمده حوادث و سوانح طبیعی و غیرطبیعی حضور دارد و علاوه بر امداد در ‏حوزه آموزش، درمان، حضور مستمر در بحران‌های ثانویه پس از بحران اولیه و... دخیل است. به قول دکتر پیوندی «باید هر ‏لحظه آماده مواجهه با بحران باشیم، چرا که ما نخستین ارگانی هستیم که مردم انتظار دارند در سر صحنه حادثه حضور پیدا کنیم.»
تجربه‌های اخیر و موفقیت‌های حاصله توسط هلال‌احمر چه در هنگام بروز حادثه، چه امدادهای روانی پس از حادثه و چه جمع‌آوری و توزیع کمک‌های مردمی، نشان از سیر تکاملی و اصلاحی اقدامات هلال و توجه آنان به عنصر سرمایه اجتماعی مردم ‏دارد.

شواهد نشان می‌دهد مسیر مستندسازی در هلال هموار شده و با شفاف‌سازی عملیات‌های مالی، حصول اعتماد اجتماعی دو ‏چندان شده است. همه اینها حاکی از بروز تعاملی دوسویه بین هلال‌احمر و مردم دارد. این یکی از دستاوردهایی است که منجر ‏می‌شود با شنیدن خبر ثبت‌هزار و ۶۸۶ مورد حادثه طبیعی در کشور، ترس بر ما مستولی نشود. اما هلال فقط قسمتی از ‏پروسه مقابله با بحران است، اگر به نقش سایر نهادها اشاره نکنیم، اما نمی‌توان از نقش مردم صرفنظر کرد. آن‌جا که باید بدانیم ‏چگونه تاب‌آوری خود و خانواده و خانه و شهرمان را افزون کنیم. آن‌جا که باید بدانیم چگونه از اخبار وآموزش‌های صحیح ‏برخوردار باشیم. آن‌جا که چگونه کمک کردن بهنگام را بدانیم و از حضور هیجانی و خبرسازی اشتباه پرهیز کنیم. آن‌جا که باید ‏قسمتی از پازل امدادونجات باشیم. پازلی که با فکر و تجربه چینش می‌شود و با اطمینان می‌توانیم خود را در اختیار این چینش ‏قرار دهیم. این دانسته‌ها را هلال به ما انتقال می‌دهد. بهتر است تا دیر نشده مسیر این دریافت‌ها و آموزش‌ها را از کانال‌های ‏مختلف اطلاع‌رسانی هلال پیگیری کنیم. دستیابی به آنها خیلی سریع‌تر ونزدیک‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/167366/هزار-و-۶۸۶-حادثه-طبیعی-بهاری!‏