روزگاری بود که برای خریدوفروش خودروی دستدوم، مردم گزینهای بهتر از نیازمندیهای روزنامه همشهری را در اختیار نداشتند. این دوران را همگی به خاطر داریم؛ اینکه پروسه ثبت آگهی در آنها چقدر طولانی و خستهکننده بود، گزینهها اندک و محدود به چند صفحه بودند و صد البته چه اسرافی برای چاپ این صفحات کاغذی صورت میگرفت، اما ظهور سرویسهای خریدوفروش آنلاین خودرو این رویه را تغییر داد. اپلیکیشنهای خریدوفروش خودرو با رفع نقایص روشهای قدیمی، این روزها به مهمترین ابزار معامله خودروی دستدوم در کشور تبدیل شدهاند و به خاطر سهولت استفاده و سرعت بالا روزنامهها را به حاشیه بردهاند. اگر قصد خرید خودروی دستدوم دارید، یا میخواهید خودروی کارکردهتان را بفروشید، اپلیکیشنهایی هستند که شما را به سرعت به این هدف میرسانند. کمتر کسی است که نام «باما» به گوشش نخورده باشد. چندسالی میشود که «باما» خودش را بهعنوان مهمترین مرجع اینترنتی خریدوفروش خودرو مطرح کرده و با ارایه اپلیکیشن موبایل سعی نموده تا کار طرفدارانش را برای معامله خودروهای کارکرده آسان کند اما آنگونه که مسئولان پشتیبانی «باما» اعلام کردهاند، این سایت مسئولیتی در قبال صحت و درستی آگهیهای منتشرشده ندارند. همین مسأله موجب شده که برخی برای برهمزدن بازار با استفاده از اکانتهای فیک آگهیهای دروغی را روی این سایت درج کنند و خیلی راحت با اتکا به این آگهیهای غیرواقعی خودرویشان را با قیمتهای نجومی عرضه کنند. ماشینز از دیگر سایتهای خریدوفروش است که کاربران بهمراتب کمتری نسبت به «باما» دارد و طبیعی است که شانس فروش خودرو در آن پایینتر باشد. اما یک مزیت شاید سبب شود که آن را به «باما» ترجیح دهید و آنهم رایگانبودن ثبت آگهیهاست. کلاچ ادعا میکند اولین اپلیکیشن ایرانی است که خدمات خریدوفروش خودرو را به کاربران تلفنهای هوشمند ارایه کرده است. اگرچه اولینبودن لزوما به معنای بهترینبودن نیست، اما نمیتوان کتمان کرد که سابقه بیشتر کلاچ نسبت به رقبا در افزایش شانس خریدوفروش خودرو در آن بسیار موثر بوده است. ایرانپلاک، تختهگاز، همراه مکانیک از دیگر سایتهای تخصصی اعلام قیمت خودرو هستند. البته اگر خواهان خرید یک خودرو با قیمت کارشناسیشده هستید، باید به سایت همراه مکانیک مراجعه کنید. اما سوییچ دیگر اپلیکیشن خریدوفروش تخصصی خودرو است که در آن سعی شده با حذف واسطهها به شفافشدن معاملات خودرو کمک کند. میثم شفیق، رئیس هیأتمدیره سوییچ درباره دلایل شکلگیری این استارتاپ گفت: «در فضای سنتی، معاملات خودرو همیشه به شکل شفاف و منصفانه اتفاق نمیافتند. علاوه بر این همواره خریداران و فروشندگان با مشکلات حقوقی و حتی مسائل امنیتی مربوط به معامله خودرو درگیر هستند. از طرفی مشخص نیست ادعاهایی که در رابطه با مشخصات فنی و سلامت بدنه خودروهایی که در فضای مجازی آگهی شدهاند، تا چه حدی درست است.»