13حادثه مهم سال 97 که تیم‌های امداد و نجات را درگیر کرد
 
وقایع اتفاقیه
 

 

سالی که گذشت از وقوع حوادث طبیعی و غیر‌طبیعی چیزی کم نداشتیم؛ از وقوع سیلاب و برف و کولاک گرفته تا زمین لرزه و تصادفات جاده‌ای و ریزش کوه. سیل و آبگرفتگی در نیمه نخست سال، شهرها و استان‌های شمالی را تحت تأثیر خود قرار داده بود و نیمه دوم سال دامن استان‌های جنوب و جنوب غربی را گرفت. پایان عملیات جست‌وجو پیکر جانباختگان حادثه دنا از دیگر عملیات‌های بزرگ امدادگران در سالی که گذشت بود. در میان تمام این رخدادها، کرمانشاه مدام می‌لرزید و زمین‌لرزه‌های چند ریشتری‌اش ده‌ها مجروح و آسیب دیده بر جا می‌گذاشت. گزارش زیر مرور کوتاهی است از مهم‌ترین حوادثی که در سال 97، امدادگران جمعیت را درگیر خود کرده بود.

فروردین

زمین لرزه تهران

12 فروردین 97 بود که زمین لرزه‌ای 4 و 2 دهم ریشتری پایتخت را لرزاند. با اینکه این زمین لرزه خسارتی در پی نداشت، نیروهای هلال‌احمر در تهران و استان‌های همجوار در حالت آماده‌باش بودند تا در صورت وقوع پس لرزه‌های شدیدتر، وارد عمل شوند. همزمان با وقوع این زمین لرزه در تهران، زلزله‌ای 5 و 3 دهم ریشتری هم کرمانشاه را لرزاند.

فروردین و اردیبهشت

سیل و آبگرفتگی در 15 استان

سیل و آبگرفتگی از ابتدای فروردین 15 استان آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی و رضوی، خوزستان، سمنان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، فارس لرستان و یزد را دربر گرفت. اسکان اضطراری و توزیع بسته‌های غذایی از اقدامات جمعیت در این ماه‌ها در استان‌های سیل زده بود.

تیر

پایان عملیات جست‌وجوی پیکر جانباختگان حادثه دنا

جست‌وجو برای یافتن پیکر جانباختگان هواپیمای تهران‌ـ یاسوج در ارتفاعات دنا که در زمستان 96 رخ داده بود، در نیمه اول سال 97 همچنان ادامه داشت. امدادگران حتی لحظه تحویل سال هم مشغول جست‌وجو در ارتفاعات بودند. این عملیات در تیر ماه به پایان رسید. 351 تیم متشکل از 1272 امدادگر از آغاز عملیات جست‌وجو در سال 96 تا پایان آن در تیر ماه97 درگیر این عملیات بودند.

شهریور

نجات 21 کوهنورد گمشده

ساعاتی از شب گذشته بود که خبر گم شدن تیم 18 نفره کوهنوردی در ارتفاعات برف‌ریز اعلام شد و دو تیم عملیاتی همزمان به این کوهستان اعزام شدند. این کوهنوردان به همراه 3 کوهنورد دیگری که در نیشابور گم شده بودند به کمک تیم‌های امداد کوهستان استان نجات پیدا کردند.

مهر

ریزش غار یخی کوهرنگ

سالی نیست که ریزش غار یخی کوهرنگ در فصل گرما و گرفتار شدن تعدادی از گردشگران در این غار دردسرساز نشود. شهریور 97 هم ریزش این غار یخی پنج اکیپ امدادی را درگیر خود کرد. امدادگران موفق به نجات این گردشگران از برف‌های انباشته شده در داخل غار شدند. در این حادثه یک نوجوان 15 ساله به علت شدت جراحات جان خود را از دست داد.

آبان

سیلاب خوزستان

22 آبان، نخستین حادثه سیلاب در شهرستان دزفول رخ داد. میانگین بارش‌ها  سال 97امسال در استان‌های بالا دستی خوزستان، نسبت به سال گذشته افزایشی 60 برابری داشت. مازاد آب پشت سد، راهی مسیر رودخانه شد و با شکستن سیل‌بندها، کوچه‌ها و محله‌ها و روستاها را در نوردید. حدود 3 هزار نفر از کارکنان و امدادگران جمعیت در سال 97 درگیر سیل خوزستان بودند. تخلیه روستاهای در معرض خطر، اسکان اضطراری، توزیع بسته‌های غذایی، نجات از سیلاب گوشه‌ای از فعالیت‌های امدادگران در نیمه دوم سال در خوزستان بود.

آبان

عملیات در ارتفاع ٣۵٠٠ متری

بعد از 3 روز جست‌وجو، 19 کوهنوردی که در ارتفاع 3500 متری زردکوه گم شده بودند، توسط تیم‌های امدادی چهارمحال و بختیاری پیدا شدند و از خطر مرگ نجات پیدا کردند. این کوهنوردان به کمک تیم‌های امدادی هلال‌احمر به پایین کوه منتقل شدند.

آذر

امدادرسانی به ١۴٠٠ در راه مانده بر اثر ریزش کوه

ریزش کوه در آبان ماه، باعث مسدود شدن مسیر در محورهای لردکان‌ـ ایذه و دهدز‌ـ لردکان شده بود. 15 تیم عملیاتی، امدادرسانی به 1410 نفر از هموطنان در راه مانده را برعهده داشتند. 710 نفر از این افرا د در پایگاه‌های امداد و نجات هلال‌احمر و همچنین سالن ورزشی اسکان داده شدند. توزیع بسته‌های غذایی و آب در بین افراد در راه مانده هم از دیگر خدمات هلال‌احمر در این حادثه بود.

آذر

12 کوهنورد مفقود در ارتفاعات اسالم

4 آذر ماه، خبر مفقود شدن 12 کوهنورد در ارتفاعات اسالم، تیم‌های امداد کوهستان را راهی عملیات در این کوه‌های پر برف کرد. دو تیم امداد کوهستان از استان گیلان، یک تیم امداد کوهستان از استان اردبیل و یک تیم از افراد محلی و هیأت کوهنوردی تالش به منطقه اعزام شد.

آذر

زلزله 6 و 4 ریشتری کرمانشاه

بعد از زلزله سال 96 زمین لرزه هنوز دست از سر کرمانشاه بر نداشته است و ماهی نیست که خبر از وقوع زمین لرزه تازه‌ای در این استان به گوش نرسد. زمین لرزه 6و 4دهم ریشتری آذرماه، یکی از بزرگ‌ترین زمین لرزه‌های کرمانشاه در سال گذشته بود. اعزام تیم‌های امداد و نجات و اسکان اضطراری افراد آسیب دیده و توزیع بسته‌های غذایی از اقدامات معمول انجام شده توسط هلال‌احمر، بعد از وقوع هر زمین لرزه در این استان است.

آذر

حادثه‌ تروریستی چابهار

حادثه‌ تروریستی چابهار در آذرماه امدادگران جمعیت را راهی محل وقوع حادثه کرد. در این حادثه 4 نفر از هموطنان به شهادت رسیدند و 35 نفر مصدوم شدند.

دی

سقوط هواپیمای باربری در فرودگاه فتح

24 دی ماه بود هواپیمای باربری دچار حادثه شد و بعد از برخورد با یک ویلای خالی از سکنه در کنار فرودگاه، متلاشی شد. 81 امدادگر و نجاتگر با به کارگیری ۱۵ دستگاه خودرو شامل ۷ دستگاه آمبولانس، ۵ خودرو وانت کمک‌دار، یک دستگاه خودروی نجات و 2 تیم آنست در محل حادثه حضور داشتند. 15 سرنشین این پرواز جان خود را از دست دادند و تنها یک نفر از آنها از این حادثه جان سالم به در برد.

اسفند

امداد‌رسانی در دمای زیر صفر

نخستین عملیات‌های امداد و نجات زمستانه از آذر ماه آغاز شد و تا روزهای پایانی اسفند، حدود 80 هزار نفر گرفتار‌شدگان در برف و کولاک، امدادرسانی شدند. حدود 4500 امدادگر در این طرح زمستانه حضور داشتند. در این مدت یک هزار و ۲۴۵ پایگاه امداد و نجات (شامل ۵۵۹ پایگاه ثابت و ۶۸۶ پایگاه سیار) به‌صورت شبانه‌روزی با استفاده از یک هزار و ۱۰۰ دستگاه آمبولانس، ۳۶۴ دستگاه خودروی نجات، ۵۲ دستگاه خودروی  ویژه عملیاتی آرگو و پشتیبانی توسط تیم امدادهوایی جمعیت هلال‌احمر به وسیله ۲۴ فروند بالگرد و یک هزار و ۳۲۸ دستگاه خودروهای کمک‌دار در طول زمستان۹۷، خدمات امدادی را به هموطنان ارایه دادند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/162599/وقایع اتفاقیه