تریبون
 

 

نباید بهانه‌های دشمنان را کامل کنیم
محمدرضا تابش ،نایب‌رئیس ‌فراکسیون امید گفت: «امیدواریم موضع ایران موجب ترغیب اروپا به اقدامات عملی شود؛ نه این‌که بخواهد در کنار آمریکا قرار بگیرد و این وضع را تشدید کند که به امنیت و صلح منطقه و صلح پایدار جهانی لطمه زیادی وارد شود. برجام یک معاهده بین‌المللی بود که ایران و آمریکا و پنج کشور دیگر در ایجاد این توافق مشارکت داشتند. تعدادی قاعده و قوانین هم حاکم بر برجام است که قرار شد ما متعهد به اجرای آن باشیم و آژانس انرژی اتمی هم به‌ عنوان حَکَم رصد کند که آیا ما به تعهدات خود پایبند بوده‌ایم یا خیر. الان اگر طرف‌های برجام استنکاف کنند و بخواهند ما را به نحوی دور بزنند، ما هم مقابله به مثل می‌کنیم و به این دلیل که همه این موارد در توافق برجام با جزییات تصریح شده است، مسلم است که استنکاف ایران از این بخش از تعهد در برجام دیده شده است.»

از برگزاری نشست‌های گفت‌وگوی ملی اطلاعی ندارم
حمیدرضا ترقی، یک عضو حزب موتلفه اسلامی، گفت: «مفید است که یک نوع گفت‌وگو در رابطه با پایبندی همه جناح‌های سیاسی به منشور رقابت سالم سیاسی میان تمامی نیروها مورد بحث قرار بگیرد و خوب است همه آنهایی که طبق قانون می‌توانند در انتخابات شرکت کنند و صلاحیت قانونی دارند، در رابطه با رقابت سالم تعامل و تبادل ‌نظر داشته باشند. بنده اطلاعی از شکل‌گیری این گفت‌وگوها ندارم اما طبیعتا گفت‌وگو بین کسانی که به اصول انقلاب اسلامی مومن و معتقد هستند، فصل‌الخطاب‌بودن ولایت فقیه را قبول دارند و قواره سیاسی نظام را پذیرفته‌اند، یک امر مناسب و مفید مخصوصا در شرایط کنونی کشور است.»

قطعا به ترامپ تلفن زده نمی‌شود
کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: «اگر آمریکا بخواهد به هر نحوی مداخله نظامی کند، ایران برای پاسخگویی محکم کاملا آماده است و آمریکایی‌ها هم خودشان این را به‌ خوبی می‌دانند. باید برای روشن‌شدن واقعیات تحقیق شود. در شرایط خطرناک کنونی این قبیل رویدادها ممکن است از سوی طرف سومی برای ایجاد تنش و بی‌ثباتی انجام گیرد. هدف ترامپ این است که فشارهای بیشتری بر ایران وارد کند. تلفن‌کردن به او هیچ فایده‌ای ندارد؛ زیرا با کره‌شمالی هم به نتیجه‌ای نرسید. امیدوارم اروپایی‌ها در این دو ماه کاری بکنند تا ایران مجبور نباشد از این جلوتر برود. ما انتظار داریم اروپا به گونه‌ای عمل کند که توافق هسته‌ای حفظ شود.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/162577/تریبون