واکنش‌ها و تبعات آتش‌سوزی نفتکش‌های بندر فجیره همچنان ادامه دارد
 
سناریوسازی برای ایران مشکلات منطقه را بیشتر می‌کند
 
علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفت و گو با «شهروند»: هر گونه سناریوسازی علیه ایران مشکلات عظیمی را برای منطقه پیش خواهد آورد
 

شهروند| گمانه‌زنی و تحلیل‌های مختلف و ضد و نقیض در مورد حادثه دو روز پیش انفجار در چندین نفتکش در بندر فجیره امارات همچنان ادامه دارد؛ برخی‌ها سعی کردند انگشت اتهام را به سمت ایران بگیرند. از آن طرف هم خیلی از تحلیلگران داخلی و جهان عرب، اسراییل را طراح این سناریو معرفی کردند. قیمت نفت هم ازجمله مسائلی بود که تحت‌ تأثیر این حادثه قرار گرفت تا جایی که قیمت نفت برنت 68 سنت گران‌تر از جمعه قیمت خورد و 71 دلار و 30 سنت شد. نفت سبک آمریکا هم 27 سنت بالا رفت و روی عدد 31 دلار و 93 سنت ایستاد. قرمزشدن و بالا و پایین‌آمدن بورس امارات و عربستان و بحرین نیز ازجمله تبعات این حادثه بود.
عده‌ای می‌خواهند به تنش در منطقه دامن بزنند
وزیر امور خارجه نیز در واکنش به برخی از اقدامات مشکوک رخ‌داده در منطقه اظهار کرد: «از قبل پیش‌بینی کرده بودیم که عده‌ای بخواهند با انجام برخی از اقدامات تنش در منطقه را دامن بزنند.» محمدجواد ظریف صبح دیروز بعد از دیدار با همتای هندی خود گفت: «در این جلسه در مورد مسائل منطقه و سیاست‌های خطرناکی که افراد تندرو در داخل حکومت آمریکا و در منطقه تلاش دارند که تحمیل کنند، صحبت شد، نگرانی‌هایی از اقدامات و خرابکاری‌های مشکوکی که در منطقه در حال رخ‌دادن است، وجود دارد و ما قبلا پیش‌بینی کرده بودیم که عده‌ای تلاش خواهند کرد که با انجام این‌گونه اقدامات به تنش‌ها در منطقه دامن بزنند.»
شیطنت اسراییلی‌ها
بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس نیز با اشاره به جلسه غیر علنی دیروز مجلس گفت: «یکی از مباحث مطروحه در این جلسه اتفاقاتی بود که در امارات رخ داده و به نظر می‌رسد شیطنت اسراییلی‌ها است. نظر نظام هم همان نظری است که وزارت خارجه به‌ عنوان دستگاه رسمی کشور اعلام کرده است. بهروز نامداری، کارشناس ارشد حوزه انرژی نیز در این مورد گفت:«امارات و متحدین این کشور نمی‌خواستند روی این خبر مانور بدهند؛ به ‌طوری که خبرگزاری‌های غربی هم تمایلی به انتشار اخبار این حادثه نداشتند تا بازار نفت را تحت‌ تأثیر قرار نداده باشند.»
روشن‌شدن ماجرا به نفع کشورهای عرب نبود
علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در این باره می‌گوید:اگر چه گمانه‌زنی برخی از تحلیلگران جهان عرب مبنی بر این‌که این حادثه سناریوسازی از سوی اسراییل برای متهم‌کردن ایران است؛ اما این تنها یکی از اضلاع پیچیده این کلاف سردرگم است و نشان می‌دهد که آنها درواقع نتوانستند ایران را به‌ عنوان مظنون اصلی این حادثه معرفی کنند. بعد از این اتفاق ماجرا به گونه‌ای لوث شد. آنها نتوانستند مسائلی را در این راستا انتشار دهند و بر روی ایران مانور ندادند. علت عجز آنها این بود که نخواستند خشم ایران را برانگیزند و دوم این‌که می‌دانستند در این صورت دنیا با یک بحران نفتی عظیم روبه‌رو می‌شود. نوسان در دنیای نفت آمریکا را با چالش‌های جدی مواجه کرده و در صورت ادامه مسأله بنزین را در این کشور به یک معضل جدی تبدیل خواهد کرد. آنها بیشتر سکوت اختیار کردند و تنها بر یک نام مانور دادند و آن هم «عملیات خرابکارانه» بود. آنها خوب فهم کرده بودند که با اتهام‌زنی و برجسته‌سازی که ذیل اهدافی خصمانه و بر اساس یک سناریوی ساختگی پیش می‌بردند، فضای عمومی منطقه را متشنج می‌کنند و سهام نفت در کشورهای مختلف با نوسان شدیدی روبه‌رو می‌شود. معتقدم آن‌چه اتفاق افتاده مهم است؛ به همین دلیل هم عربستان و امارات تلاش کردند که برخی از ابعاد این مسأله مخفی بماند. آنها به گونه‌ای برخورد کردند که گویی اتفاقی رخ نداده و واکنش خاصی هم نشان ندادند. به همین دلیل است که ماجرا خیلی مبهم و پیچیده است. اما این کشورها فهمیدند که این مسأله به زیان خودشان تمام خواهد شد. فکر کنید که یک موشک به دوبی یا میادین نفتی عربستان شلیک شود، آن وقت تمامی سرمایه‌گذاری‌ها به تأخیر می‌افتد. درواقع هر گونه سناریوسازی علیه ایران مشکلات عظیمی را برای منطقه پیش خواهد آورد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/162482/سناریوسازی-برای-ایران-مشکلات-منطقه-را-بیشتر-می‌کند -