متقلب شریفی باشیم
 

 

زهرا جعفرزاده روزنامه‌نگار

 روز گذشته خبرگزاری ایرنا، تصاویری از دیوارهای یکی از دانشگاه‌های شهر تهران را منتشر کرد؛ دیواری کثیف از نوشته. پُر از دست‌خط، پر از شکل و عدد و فرمول و...  دیوار پُر از تقلب است؛ تقلبِ دانشجویان. دیوار سیاه است، دست‌خط روی دست‌خط و خدا می‌داند دانشجو چطور می‌توانسته خط خودش را از میان انبوه خط‌ها بشناسد. یک جاهایی به نظر می‌رسد دانشجو، حتی خودش را به زحمت نینداخته شب قبل امتحان، یک دور جزوه یا کتابش را بخواند، کل یک فصل را کپی کرده. حالا کی فرصت کرده این‌همه بنویسد را، فقط خودش می‌داند. نوشته روی نوشته، سیاه شده.
یکی نوشته‌اش را با قلبی کج و کوج جدا کرده، آن یکی با خط و ستاره و عدد. یکی دورش مربعی کشیده و دیگری کدگذاری کرده.
مهم یک نشانه است؛ نشانه‌ای که او را زودتر به جواب برساند. البته اگر شانس بیاورد و سوال امتحان از همان بخشی که دیوار را سیاه کرده، بیاید! دیوار حالا بعد از چندسال، یک توده چرک و کثیف است و به ظاهر، هیچ کسی اهمیتی به این کثیفی نمی‌دهد، مراقب و استاد و حتی کارمند بخش خدمات و فقط امتحان‌دهنده (اینجا دانشجو) از آن لذت می‌برد.
به نظر می‌رسد هیچ تلاشی برای پاک‌کردن تقلب‌ها نشده، نمی‌شود هم. همه خبر از این تقلب‌ها دارند، گاهی برخورد می‌کنند و کار به کمیته انضباطی می‌کشد و خیلی‌‌وقت‌ها، دانشجو قسر درمی‌رود و همه چیز به خوبی و خوشی تمام می‌شود، خودش که می‌دانسته تقلب کرده، دیوار هم که گواه بر تقلب است، مراقب هم که از همه چیز خبر داشته.
پس دیگر چه کسی مشکلی دارد؟ چه خوب‌ می‌شد حداقل اگر هم تقلبی می‌شد (که قطعا هم می‌شود) همین‌قدر رو بود. همه ماجرا را می‌دانستند، پذیرفته بودند و با آن کنار آمده بودند. یعنی یک چرخه تقلب شرافتمندانه. نه این‌که متقلب (فروشنده) کالای تقلبی را در دخمه‌ها تولید کند و بعد با شکل و شمایلی زیبا و فریبنده عرضه‌اش کند. از آن‌طرف مشتری، به خیال خرید کالای اصل و با کیفیت، پول بدهد و خانواده، با تصور داشتن یک کالای درست و درمان مصرفش کنند.
منبع منتشر‌کننده این عکس‌ها، حالا با چه تحلیلی، توضیحی در کنار گزارش تصویری اضافه کرده در ذم تقلب: «تقلب در لغت به معنی ارتکاب عملی در اجتماع است که فاعل از طریق آن سعی در برتری‌جستن بر دیگران از طریق راه‌های ناعادلانه و غیرقانونی دارد... تقلب یک بیماری اجتماعی است... بیماری واگیرداری.... کارکرد حیاتی و تاثیرگذار امتحان را مختل می‌کند.... مفهوم خود را از دست می‌دهد...»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/162480/متقلب-شریفی-باشیم