عمرالبشیر به قتل معترضان سودانی متهم شد
 

 

دادستان عمومی سودان عمر‌البشیر رئیس‌جمهوری مخلوع این کشور را به تحریک و مشارکت در قتل تظاهرکنندگان متهم کرده است. این اتهامات از تحقیقات درباره مرگ یک پزشک که در جریان اعتراضات ماه پیش کشته شد، نشأت می‌گیرد. اعتراضاتی که به برکناری او منجر شد. بشیر همچنین در ارتباط با ادعای پولشویی و تأمین مالی تروریسم با تحقیقاتی روبه‌روست.
تظاهرکنندگان سودانی در ماه دسامبر در اعتراض به تصمیم دولت برای سه‌برابرکردن قیمت نان به خیابان‌ها آمدند. اعتراضات اما فورا تحت هدایت پزشکان به خشمی عمومی علیه حاکمیت ۳۰ساله آقای بشیر منجر شد. 5 هفته بعد از شروع اعتراضات در روز ۱۷ ژانویه شاهدان عینی گفتند که نیروهای دولتی به روی تظاهرکنندگان آتش گشودند و یک پزشک را کشتند. این پزشک درحال مداوای تظاهرکنندگان مجروح در خانه‌اش در خارطوم بود که پلیس به داخل ساختمان گاز اشک‌آور شلیک کرد.
معترضان بعدا با ترتیب‌دادن تحصنی در مقابل مقر ارتش خواستار اخراج رئیس‌جمهوری شدند. یک شورای نظامی روز ۱۱ آوریل قدرت را به دست گرفت، اما معترضان بر انتقال قدرت به یک دولت غیرنظامی پافشاری می‌کنند. گفت‌وگوها میان ارتش و ائتلاف مخالفان در تلاشی برای ایجاد یک نهاد مشترک حاکم در جریان بوده است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/162441/عمرالبشیر-به-قتل-معترضان-سودانی-متهم-شد