انعکاس سفر روحانی در رسانه‌های عرب زبان
 

 

همان‌گونه که انتظار می‌رفت، مطبوعات و رسانه‌های عربی تحلیل‌های مبسوطی را به جریان سفر روحانی به عراق اختصاص دادند. مبنا و اساس تحلیل این رسانه متمرکز بر این تحلیل بود که «ترامپ جنگ را به روحانی باخت.» بررسی مسأله احیای توافق 1975 الجزایر در رابطه با ترسیم مرزها بین دو کشور نیز ازجمله محورهایی بوده که این رسانه‌ها به تفسیر آن پرداختند. لغو هزینه صدور روادید بین دو کشور نیز از نگاه این رسانه‌ها دور نمانده است. این سفر بازتاب خاص خود را در رسانه‌های عربی داشت و هر یک از این روزنامه‌ها با توجه به نگاه خود این سفر را مورد تحلیل و تفسیر قرار داده‌اند.
 روزنامه «الصباح الجدید» بخش زیادی از صفحه اول خود را به این سفر اختصاص داده و در یادداشتی تاکید کرده اقامت سه روزه روحانی در عراق که برخلاف رفتار تمامی دیگر رؤسای‌جمهوری جهان در سفر چند ساعته و سریع خود به عراق انجام می‌شود، بیانگر اهمیت ژئوسیاسی بسیار سطح بالای این سفر است. این درحالی است که «روزنامه المدی» سخنان روحانی در کربلا و تاکید او را بر حضور ایران در صف مقدم جنگ علیه داعش منعکس کرد.
 روزنامه «المستقبل العراقی» هم از صرف‌نظر کردن عراق از خواسته‌های خود در تعدیل توافق 1975 الجزایر در رابطه با ترسیم مرزهای آبی نوشته. در مقابل روزنامه کویتی «الجریده» ادعا کرده روحانی برای موفقیت‌آمیزکردن سفر خود به بغداد حاضر به پذیرش نیمی از توافقات شده است.
 روزنامه «الرای» کویت نیز در گزارشی از دیدار دیروز روحانی با آیت‌الله سیستانی و دیگر مراجع نجف نوشته و موضع آمریکا را در قبال این سفر منعکس کرده و خبر داده برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به الحره گفته است: «تهران خواهان تبدیل‌شدن عراق به یک استان ایرانی است.» با این حال، در یادداشتی به قلم «ایلیا مگنایر» به پرسش «آیا ایران در عراق بر آمریکا پیروز شد؟» پاسخ داده و نتیجه‌گیری کرده: «هر گزینه‌ای که ترامپ در عراق انتخاب کند، باز هم دولت فعلی آمریکا چالش و تقابل خود را با جمهوری اسلامی ایران باخته و نتوانسته است که ایران را به زانو درآورد.»
 «الشرق الاوسط» هم ضمن پرداختن به سفر روحانی به عراق تلاش کرد تا موضع واشنگتن را در قبال این سفر منعکس کند.
 «القدس العربی» از اعتراف ایران به استفاده از عراق به‌عنوان کانالی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا سخن گفت. روزنامه «الاهرام» هم از حضور روحانی در کربلا نوشت و به نقل از عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران به مقایسه سفر رئیس‌جمهوری ایران و رئیس‌جمهوری آمریکا به عراق پرداخت.
 شبکه العربیه، شبکه اسکای نیوز، شبکه الجزیره و ده‌ها شبکه عراقی و عربی‌زبان منطقه در کنار شبکه‌های سی‌ان‌ان عربی، شبکه روسیا الیوم و برخی دیگر از شبکه‌های فرامنطقه‌ای در یک یا چند نوبت به بازتاب سفر روحانی به عراق به‌ویژه در زمینه توافقات اقتصادی، همکاری‌های مرزی و نیز تقابل با آمریکا پرداختند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/157252/انعکاس-سفر-روحانی-در-رسانه‌های-عرب-زبان