پشت درهای بسته حسینیه
 
مراسم تدفین پوران شریعت‌رضوی با حاشیه‌های بسیاری مواجه شد
 

قرار بود مراسم تشییع پیکر دكتر پوران شريعت‌رضوی، همسر دکتر علی شریعتی صبح روز گذشته از حسینیه ارشاد به سمت مزار شهدای ۱۶ آذر امامزاده عبدالله (ابن بابويه) برگزار شود، اما درهای حسينيه ارشاد باز نشد و از برگزاری مراسم تشییع پوران شریعت رضوی در حسینیه ارشاد ممانعت شد. عده بسیاری از مردم پشت درهای بسته حسینیه ارشاد که شهرتش را وامدار سخنرانی‌های دکتر شریعتی پیش از انقلاب است، در انتظار برگزاری مراسم ماندند تا درها باز شود و بتوانند نماز میت را آن‌جا برگزار کنند اما نشد. این موضوع باعث شد تا احسان شریعتی، فرزند دکتر شریعتی نسبت به بسته‌ماندن درها لب به اعتراض بگشاید و با اشاره به سخنان پدرش بگوید: «ارشاد ساختمان نیست و یک جنبش است. اگر این‌جا را انتخاب کردیم و امروز می‌گویند حق ورود ندارید، شرم بر ما.» مردم در واکنش به حاشیه پیش آمده شعار درود بر شریعتی سر دادند و سرود‌ ای ایران را زمزمه کردند. پس از آن احسان شریعتی از مردم خواست نماز میت را در خیابان بخوانند «در خیابان شریعتی نماز می‌گزاریم و مراسم را برگزار خواهیم کرد». به این ترتیب نماز میت در پیاده‌رو و در برابر حسینیه ارشاد برگزار شد.  
حاشیه‌های برگزاری این مراسم آن‌قدر زیاد بود که عیسی فرهادی، فرماندار تهران به آن واکنش نشان داد و گفت: «مجوز تشییع پیکر پوران شریعت‌رضوی همسر دکتر شریعتی از حسینیه ارشاد صادر شده بود و نیروی انتظامی نیز همکاری لازم را در این زمینه داشته است اما متولیان و خانواده مرحوم باید به منظور انجام مراسم هماهنگی‌های لازم را با هیأت امنای مسجد انجام می‌دادند که این کار صورت نگرفته بود.» به گفته او برگزاری مراسم در مسجد، بازشدن درها و سایر امور نیازمند هماهنگی با هیأت امنای مسجد بود که باید از طرف متولیان مراسم یا خانواده متوفی انجام می‌شد اما ظاهرا این اقدامات انجام نشده است. «مجوز انجام مراسم از آن محل و نیز همکاری نیروی انتظامی صادر شده بود و ماموران پلیس نیز همکاری لازم را داشته‌اند.»
آذر منصوری، فعال سیاسی هم در واکنش به این اتفاق نوشت:   «درخیابان طویلی که نام شریعتی را روی آن نهاده‌اند و حسینیه‌ای که هویتش با شریعتی عجین شده است؛ چه زشت که درِ حسینیه ارشاد برای مراسم تشییع پیکر پوران شریعت‌رضوی همسر دکتر علی شریعتی باز نشد.»
هاشم صباغیان، فعال سیاسی و وزیر کشور دولت موقت هم این اتفاق را بهانه‌جویی دانسته و گفت که «بهانه ‏آوردند که باید از جای دیگری هم اجازه گرفته می‌شد؛ در حالی ‌که خانواده شریعتی اجازه لازم را برای تشییع گرفته بودند و تعجب دارد ‏که چرا از تشییع همسر دکتر شریعتی در حسینیه ارشاد جلوگیری شد.»

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/155238/پشت-درهای-بسته-حسینیه