رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال ‌احمر:
 
خیّرین هلال نیاز اصلی روستای محروم ایلامی را رفع کردند
 

 

شهروند| تابستان‌ سال پیش یکی از خبرنگاران در سفری که به یکی از روستاهای محروم ایلام داشت، گزارشی تهیه کرد که این گزارش در فضای مجازی سر و صدای زیادی به پا کرد. جمعیت هلال ‌احمر بنا بر ماهیت وجودی‌اش پیگیر وضع مردم این روستا می‌شود. مدیرعامل جمعیت هلال ‌احمر در ایلام از موقعیت این روستا و مردمش یک گزارش میدانی تهیه می‌کند که بر اساس آن مشخص می‌شود روستای «گاودول» آب شرب ندارد و 25 خانوار در سخت‌ترین شرایط ممکن در این روستا زندگی می‌کنند. براساس این گزارش سرویس بهداشتی و حمام در این روستا حتی مفهومی نداشت. درنهایت با همراهی خیّرین جمعیت هلال ‌احمر تصمیم گرفته می‌شود این نیاز در منطقه رفع شود که این کار در 3 ماه به ثمر می‌رسد؛ اما کار به همین ختم نمی‌شود و به واسطه فعالیتی که جمعیت هلال‌ احمر آغاز کرد این روستا این روزها احیا شده است. مدرسه، خانه‌های جدید، حسینیه، جاده و چندین مورد دیگر مواردی هستند که پس از پخش تصاویر این روستا توسط نهادهای مختلف در این روستا ساخته شده‌ است.
محمد نصیری، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال ‌احمر در توضیح کمک این نهاد به روستای گاودول می‌گوید:   «تابستان ‌سال پیش فیلمی از روستای گاودول ایلام و مرز کرمانشاه در فضای مجازی دست به دست چرخید. روستایی که در آن خبری از سرویس بهداشتی و حمام نبود، در این ویدیو حرف از این بود که 25 خانوار در این روستا در فقر مطلق زندگی می‌کنند. فیلم زیاد دیده شد و در این بین مسئولان جمعیت هلال ‌احمر هم از کسانی بودند که فیلم را دیدند و مسئولان سازمان داوطلبان به این فکر افتادند تا به روال همیشگی کار خود به سراغ خیّرین برای کمک به مردم این روستا بروند؛ همراه با یکی از این خیّرین به روستا می‌روند و مردم روستا در پاسخ به این سوال که مهمترین اولویت‌شان چیست، از این می‌گویند که در روستا سرویس بهداشتی و حمام ندارند و برای رفع نیاز بهداشتی خود به کوه می‌روند.
وی درباره محرومیت در این روستا ادامه می‌دهد: «از 25 خانوار ساکن در این روستا تنها 4 خانه سرویس بهداشتی داشتند و هیچ خانه‌ای حمام نداشت. خیّری که از سمت سازمان داوطلبان به منطقه برده شده بود، با دیدن این شرایط این نیاز مردم را در اولویت می‌بیند و تصمیم می‌گیرد که در روستا سرویس بهداشتی و حمام بسازد. یک پیمانکار مشخص می‌شود و موظف می‌شود که برای تمام خانه‌ها حمام و سرویس بهداشتی بسازد که درنهایت جمعیت هلال ‌احمر پس از ساخت سرویس بهداشتی و حمام پکیج و منبع آب را برای خانه‌ها تأمین می‌کند.»
نصیری مبلغی که برای این کار صرف شده را نزدیک به 300‌ میلیون تومان بیان کرده و می‌گوید: «حیاتی‌ترین نیاز این روستا با 25 خانوار به این شکل حل شد و به واسطه این مداخله و دعوت از نهادهای مختلف، معاونت عمرانی استانداری مسیر راه برای رفت و آمد این روستا را درست می‌کنند، خیّر دیگری در این روستا مدرسه می‌سازد و خیّر دیگری یک حسینیه می‌سازد. در کنار تمام این موارد کمیته امداد امام‌خمینی(ره) اعلام می‌کند که برای ساخت خانه به اهالی روستا کمک بلاعوض می‌دهد و پس از این اعلام خیّرین جمعیت هلال ‌احمر هم ساخت 5 خانه با مشارکت کمیته امداد را بر عهده گرفتند. در حال حاضر هم منتظر بخشدار منطقه هستیم که اعلام کند برای اشتغال اهالی این منطقه باید چه کاری انجام داد و در این بخش هم خیّرین با ما همراه هستند و خواسته‌اند اگر موضوعی برای ایجاد اشتغال پایدار در این روستا وجود دارد، به آنها اعلام شود.»
وی درباره برگزاری آیین افتتاح این خدمات در روستای گاودول می‌افزاید: «وقتی برای افتتاح به منطقه رفتیم سیاه چادر زده بودند و جشن بود، جشنی که به گفته اهالی در 20‌سال گذشته در منطقه سابقه نداشت. در هر حال ورود خیّرین به این منطقه الگویی شد و سایرین خیّرین هم برای کمک آمدند. خیّری که همراه سازمان داوطلبان است، برای بازدید و پرداخت هزینه به پیمانکار به منطقه سفر و از ما درخواست کرد که به هزینه شخصی خودش بلیت تهیه شود و همراه شویم. زدن روبان و آیین افتتاح هم کار خود محلی‌ها بود و اصرار به این‌که خیّر آیین افتتاح را برگزار کند. سعید والاپور، خیّری که این کار را در روستای گاودول انجام داد، حتی هر بار هزینه رفت و آمد خود و همراهانش به این روستا را خودش تقبل کرده است. »
پیش‌تر نیز با اعزام کاروان سلامت جمعیت هلال‌ احمر استان ایلام به روستای محروم گاودول بسته‌های بهداشتی، درمانی، معیشتی و فرهنگی و البسه در بین روستاییان این منطقه توزیع شد و این اقدام‌ها نویدبخش این است که توسعه و آبادانی این منطقه در مسیر شتاب قرار گرفته است. روستای محروم گاودول در بخش هلیلان از توابع شهرستان چرداول در استان ایلام قرار دارد. بخش تاریخی هلیلان برخلاف تاریخ چند‌ هزار ساله اکنون در ردیف مناطق بیشتر محروم استان ایلام قرار دارد. این بخش از توابع شهرستان چرداول و در جوار لرستان و کرمانشاه قرار دارد.  احیا و بهسازی جاده دسترسی به روستا، تهیه طرح‌ هادی روستا، برنامه‌ریزی کوتاه و بلندمدت برای آبرسانی به روستا، کمک به روستاییان جهت توسعه فعالیت‌های اقتصادی و بهسازی منازل آنان، هدایت سازمان‌های مردم‌نهاد جهت کمک به روستاییان و... ازجمله اقدام‌های در دست اجرا در راستای کاهش مشکلات روستای گاودول است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/155235/خیّرین-هلال-نیاز-اصلی-روستای-محروم-ایلامی-را-رفع-کردند