حباب سلبریتی‌ها
 

 

سعید اصغرزاده روزنامه‌نگار

مردم هستند؛ همیشه هستند. شوخی است که بپنداریم آن خیل عظیم دیروز اگر چه برخی از گروه‌های سلبریتی و نقادان این روزهای فضای مجازی در میان آنان نبودند، وجود ندارند! پس چگونه است در جایی که همه هستند، آنها نیستند؟ چگونه است که برخی در هر فضایی برای مردم سینه چاک می‌دهند و آن هنگام که حضورشان در کنار مردم ضروری است، جاپایی از آنان یافت نمی‌شود. اگر چه توصیه همگانی به وحدت است و لابد نقد رفتار برخی گروه‌های مرجع نقض غرض باشد اما می‌توان قدری با آنان سخن گفت؛ یعنی چگونه است که این مردم در صحنه‌های انقلاب و جنگ و صندوق رأی و حتی تلخکامی‌های صف گوشت و مایحتاج و سبد‌های یارانه‌ای هستند اما یک سلبریتی سینه چاکشان در این میان دیده نمی‌شود؟
سلبریتی‌بودن به هیچ عنوان یک دریافت و شعور ویژه نیست و سلبریتی‌ها هرگز برای این‌که سلبریتی هستند، کار خاصی انجام نمی‌دهند، شانس و اقبالشان در قحطی خلاقیت شده است دریچه ورودشان به قلب‌های آدمیانی که حتی اگر در دشواری‌ها هم در کنارشان نباشند آنها را می‌بخشند و صد البته که این بازی را رسانه‌ها روی دست مردم گذاشته‌‌اند! ستاره‌ها این سلبریتی‌شدن را مدیون رسانه‌ها هستند که آنها را به مردم می‌شناسانند و البته رسانه‌ها هم از این راه هم برای خود و صاحبان صنعت و ثروت پول پارو می‌کنند. همین تلویزیون با نشان‌دادن چند خواننده و هنرپیشه و فوتبالیست چه کاسبی مناسبی برای خود به راه انداخته است، بادشان می‌کند و نمی‌ترکاندشان؛ مگر به حکم ضرورت. همین برخی رسانه‌های مکتوب و مجازی! همین....
آن‌چه در این میان وجود دارد و آزاردهنده است، این‌که سلبریتی‌ها جزیی از چرخه صنعتی و درآمدزایی رسانه‌ای هستند. کارکرد مکانیکی پیدا کرده‌اند و پیداکردن نقش انسانی و اخلاقی ایشان در جامعه گاه مانند پیداکردن سوزنی در انبان کاه است. مردم هم فهمیده‌اند که سلبریتی‌ نباید همدوش آنان بجنگد، همدوش آنان به راهپیمایی برود و همدوش آنان سختی بکشد. یک سلبریتی می‌تواند دوتابعیتی باشد، می‌تواند چند خانه و ماشین و... داشته باشد، می‌تواند بهترین پوشاک را بپوشد و از بهترین امکانات مملکت استفاده کند؛ اما آنجا که از عالم حرف و شعار بخواهد بیرون بیاید و فضای رسانه‌ای و مجازی را به فضای واقعی بفروشد، یکهو متوجه می‌شوی که این سلبریتی‌ها خیلی هم مولف نیستند. خیلی هم با سواد نیستند. خیلی هم دلسوز مردم نیستند. خیلی هم ملجأ و مرجع نیستند. حبابی هستند که ما باد کرده‌ایم. ما رسانه‌ها. مایی که در میان انبوه عکس‌های دیروز از مراسم چهلمین‌سال پیروزی انقلاب نتوانستیم چند عکس از سلبریتی‌هایی پیدا کنیم که همیشه ادعای نقش موثر در صندوق آرا و شکل‌دهی و بسیج نیروهای مردمی دارند.
بی‌خیال این حرف‌ها به ‌هر حال حضور سلبریتی‌ها در مراسم‌ها و محافل گوناگون از منظر سبک لباس پوشیدن، مدل آرایش، مدل مو، جواهرات، تیپ و رفتار و حتی ثروت و درآمدشان می‌تواند مدها، ترندها و سبک‌های جدید را روی کار بیاورد و این در این وانفسای بیکاری و کسادی خودش یک کار است. کار اقتصادی در این دوره و زمانه از در کنار مردم‌بودن بهتر است!


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/154730/حباب-سلبریتی‌ها