جشنواره فیلم فجر از نگاه دانشمند ایرانی
 
در مورد دارکنس بیشتر با ما حرف بزن حامد
 

 

حسام حیدری طنزنویس

خب جشنواره فیلم فجر هم به پایان خودش رسید. الان که این متن را می‌نویسم، هنوز برندگان سیمرغ‌ها مشخص نشده‌اند ولی اسامی نامزدها اعلام شده و در کمال ناباوری (به جز یکی دو مورد) همه چیز به نظر منطقی و درست می‌رسد. فقط جواد عزتی که نقش اصلی بوده، تو بخش بهترین بازیگر مرد مکمل و ژاله صامتی که نقش مکمل بوده تو بخش بهترین بازیگر نقش اول زن، کاندید شده‌اند که خطاهایی جزیی است و در مقایسه با سال‌های قبل که اسم بازیگرها اشتباه نوشته می‌شد و «شهین تسلیمی» جای «نعیمه نظام‌دوست» کاندید می‌شد؛ پیشرفت محسوسی اتفاق افتاده است. البته این‌که ابوالفضل پورعرب و فریبرز عرب‌نیا و پوران درخشنده و رخشان بنی‌اعتماد هم امسال فیلم نداشتند؛ بی‌تاثیر نیست.‌ هار‌هار‌هار.
در بین کاندیدها دو بازیگر خردسال داریم که نشان از آینده‌ای درخشان برای سینمای ایران دارند. به‌خصوص بازیگر پسر که از همین الان پوشیدن لباس‌های عجیب و غریب و پاره را شروع کرده و در آینده‌ای نزدیک حتما می‌تواند جای نوید محمدزاده را پر کند.
از لیست بازیگران زن به سرعت عبور می‌کنیم، ولی حضور الناز شاکردوست هم جای تأمل دارد. به‌خصوص این‌که به خوبی توانست نقش یک کاراکتر منفعل با آی.کیو نزدیک به صفر را بازی کند که در فیلم هیچ کار خاصی نمی‌کند که خودش جای تبریک دارد.
از بین کاندیدهای بهترین بازیگر مرد، ما امیدواریم که حامد بهداد برنده سیمرغ شود و یک‌بار دیگر با ادبیات بلیغ و فارسی سخت خود از دارکنس و بیس‌مِنت سینمای ایران و همین‌طور مباحث اکونومی و اقتصادی صحبت کند تا ما هم در این یادگاری اجتماعی در کنار او نقش داشته باشیم. به‌ هرحال سیمرغ بلورین بهترین جمله‌بندی در نشست مطبوعاتی حق مسلم اوست.
در آخرین روز جشنواره بالاخره یک حاشیه هم درست شد و یکی از اعضای هیأت انتخاب اعلام کرد که «ما 15 فیلم را برای بخش مسابقه انتخاب کرده بودیم و ما را مجبور کردند که از بین فیلم‌های ردشده هم انتخاب کنیم.» امیدواریم مسئولان جشنواره جواب این صحبت‌ها را خیلی تند و خشن بدهند تا کار بالا بگیرد و دوباره شاهد یک دعوای باحال و درست و حسابی در سطح عالی سینمای ایران باشیم.
از آن‌طرف در دوکشور فقیر و گرسنه آمریکا و انگلیس نیز، برندگان دو جایزه بفتا و گرمی انتخاب شدند. در گرمی لیدی گاگا توانست تعداد زیادی جایزه ببرد. این درحالی است که او امسال با ظاهری بسیار خانمانه و بدون پوشیدن لباس‌های عجیب و غریب به این مراسم آمده بود که نشان‌دهنده تاثیرات مثبت بردلی کوپر بر اوست.
جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردانی و بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان (و چند جایزه دیگر) به فیلم روما رسید. در چند‌سال اخیر بفتا و اسکار این‌طوری شده که به لیست نامزدها نگاه می‌کنند و جایزه‌ها را می‌دهند به هرکی که مکزیکی و سیاهپوست باشد. این‌طوری هم در وقت و انرژی صرفه‌جویی می‌شود و هم ژستش خوب و باکلاس است. باز هم صد رحمت به جشنواره خودمان.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/154723/در-مورد-دارکنس-بیشتر-با-ما-حرف-بزن-حامد