هر راست نشاید گفت!
 

 

شهرام شهیدی طنزنویس

خانم باجی شیپورش را زمین گذاشت و گفت: «بالاخره باختید.» مادرم زیرلب چیزی گفت و بعد با صدای بلندتر گفت: «از شما بعید است خانم باجی. سر ظهری شیپور می‌زنید؟ جلوی در و همسایه آبرو داریم.» خانم باجی گفت: «خبه خبه. حالا برای هم همسایه شناس شدین. نصف شب هم بود شیپور می‌زدم. پرسپولیس بالاخره باخته.»
برادرم کانال تلویزیون را عوض کرد و گفت: «بله به داوری باختیم. باشگاه فولاد هم بهتر بود صد‌میلیون پاداش برد مقابل پرسپولیس را می‎ریخت به حساب...» خانم باجی گفت: «اوهو اوهو. چیزی نگو که بار حقوقی برات داشته باشه. پیاده شو با هم بریم.»
دخترخاله‎ام گفت: «خانم باجی جان. حرف بدی نزده که. اتفاقا مربی‌های آن طرفی حرف‌های خوبی نمی‎زنند و آن وقت ما چوبش را می‎خوریم.»
خانم باجی گفت: «مثلا کی چی گفته؟» دخترخاله‌ام جواب داد: «مثلا علی منصوریان که عزیز دل شماست، گفته «دستمزد کارگر رستورانم از داوران لیگ برتری بیشتر است.»»
خانم باجی گفت: «خب دروغ گفته؟»
عموجان آمد پادرمیانی کند. گفت: «نه اما از قدیم گفتن «جز راست نباید گفت و هر راست نشاید گفت»
روح آقاجان از اتاق زیر شیروانی گفت: «باز مرا صدا زدید؟ دست از سر من بردارید. بعدش هم امروز این مودم خانه را خاموش کرده‌اید؟ یا فیلترشکن‌ها از کار افتاده؟ من چرا از صبح نمی‌توانم دو تا پیام ساده توی تلگرام بفرستم.»
خانم باجی گفت: «خاک عالم. مرد، استفاده از تلگرام و توییتر و یوتیوب و اینجور چیزها  جرم است. بلند نگو کار دست‌مان نده. بعد مرگت هم دست از خلاف‌کاری برنمی‌داری؟»
روح آقاجان گفت: «اولا که اگر جرم است پس چطور بنده دیروز پای توییت مقامات کشور نظرم را نوشته‌ام و لایک کرده‌ام؟ برای ما جرم است، برای مقامات اقتضای شغلی؟ دوم این‌که توییتر و یوتیوب چه چیز بدی دارند که...»
خانم باجی گفت: «یعنی شما از معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری بیشتر سرت می‎شود؟ ایشان خیلی قاطع و مقتدرانه فرمودند «دیدگاه‌های کج و اشتباه سبب شدند تلگرام و یوتیوب در کشور بیاید. بارها گفته‌ام که تلگرام حاصل بی‎عرضگی خودمان است.»»
روح آقاجان گفت: «من دیگر عرضی ندارم. ایشان خیلی قاطعانه اعلام کردند کی مقصر است.»
عموجان گفت: «یعنی اگر دوستان بی‎عرضه نبودند و تلگرام وارد کشور نمی‎شد، چی جای آن می‎آمد؟»
خانم باجی گفت: «ایشان دیگر مصلحت‌اندیشی کرد و نگفت اگر از اول جلوی ورود این گوشی‌های هوشمند زهرماری را گرفته بودند، اصلا هیچ چیزی وارد کشور نمی‌شد. اینها باید از ریشه درست عمل می‌کردند.»
روح آقاجان گفت: «بنده الان نظر شما را فوروارد کردم برای معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور. چه عکس پروفایل قشنگی هم دارند در شبکه‌های اجتماعی!»
همه گفتیم: «عجب!»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/154722/هر-راست-نشاید-گفت!