با وجود رشد 146‌درصدی واردات، قیمت گوشت قرمز همچنان گران است
 
مقاومت خاکریز به خاکریز گوشت در برابر ارزانی
 

 

شهروند|  واردات گوشت قرمز 146‌درصد رشد داشته است، اما گوشت همچنان مقابل کاهش قیمت مقاومت می‌کند. در این میان هرکدام از متولیان توپ را در زمین دیگری پاس می‌دهد. وزارت کشاورزی مسأله را به نظارت وزارت صنعت ربط می‌دهد و وزارت صنعت مسأله قاچاق گوشت را به میان می‌کشد و نیروی انتظامی قاچاق گوشت را رد می‌کند. با این حال دولت می‌گوید واردات گوشت را آن‌قدر ادامه می‌دهد که مقاومت قیمت این کالا در بازار داخل را بشکند.
آن‌گونه که وزیر اقتصاد و دارایی اعلام کرده است ۲۱‌میلیون کیلوگرم گوشت قرمز در گمرکات کشور شناسایی شده  و طی یک هفته آینده در بازار توزیع می‌شود. این گوشت‌ها که با  ارز دولتی وارد شده، به گفته دژپسند به شکستن قیمت‌ها منجر می‌شود. اما این صحبت‌ها درحالی مطرح می‌شود که آمارهای گمرک نشان می‌دهد واردات گوشت قرمز 146‌درصد رشد پیدا کرده است. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی  می‌گوید: «تا تاریخ دوازدهم بهمن ماه جاری حدود ۱۳۲ هزارتن گوشت قرمز وارد کشور شده که  این رقم‌ سال گذشته تا همین تاریخ ۱۱۱ هزارتن
بوده است.»
اما این حجم از واردات هم نتوانسته دردی از مشکل گرانی گوشت دوا کند  و قیمت‌ها همچنان صعودی است. گشتی در بازار حکایت از این دارد که قیمت گوشت گوسفندی در بازار  همچنان بالای 100‌هزار تومان بوده و قیمت هر کیلوگرم فیله گوشت گوساله به 105‌هزار تومان هم رسیده است.  
گرانی اما درحالی همچنان ادامه دارد که طرح‌هایی همچون توزیع گوشت گرم و سرد دولتی در میادین میوه‌وتره‌بار و برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای نتوانسته جلوی صعودی‌شدن قیمت‌ها را بگیرد. حالا مسئولان از طرح جدیدی برای کنترل قیمت‌ها در بازار سخن می‌گویند. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس که شیوه توزیع گوشت یارانه‌ای را نادرست می‌داند،  از پیشنهاد پرداخت یارانه به مصرف‌کننده برای تنظیم بازار گوشت سخن گفته و ادامه می‌دهد: «نمایندگان مجلس پیشنهاد داده‌اند که کارت الکترونیکی آماده شود و در اختیار سرپرستان خانوار باشد و یارانه مستقیم به حساب آنها واریز شود و از سوی دیگر واردات گوشت و نهاده‌ها را بخش خصوصی با دلار آزاد انجام دهد.»
به باور این نماینده مردم، دولت چند‌هزار‌میلیارد تومان برای واردات گوشت و نهاده‌ها هزینه‌ کرده و هیچ اتفاقی نیفتاده است، در حقیقت این یارانه‌ به جیب واسطه‌ها رفته و دامداران خارجی را تقویت کرده است.
 مسعود بصیری، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی هم از طراحی سامانه‌ای برای توزیع گوشت وارداتی خبر داده و اعلام کرده که هدف از راه‌اندازی سامانه مذکور این است که جلوی خروج گوشت یارانه‌ای از شبکه توزیع گرفته شود و واسطه‌هایی‌ که نقشی در رساندن کالا به دست مصرف‌کننده نهایی ندارند، از این فرآیند حذف شوند.
سامانه توزیع گوشت وارداتی
چطور عمل می‌کند؟
بر اساس آن‌چه اعلام شده تمام گوشت قرمزی که وارد کشور می‌شود، در این سامانه ثبت خواهد شد، به عبارت بهتر ما در کشتارگاه‌های مبدا دامپزشک داریم، دامپزشک حاضر در آن کشتارگاه، گوشت قرمز را بعد از آماده شدن وقتی که قرار است بارگیری شود، در سامانه ثبت می‌کند.
 زمانی که محموله گوشت وارد گمرک شد و واردکننده آن را تحویل گرفت، مجددا ثبت خواهد شد و وقتی هم که به شرکت مباشر توزیع داده می‌شود، شرکت مباشر توزیع نیز مقدار تحویلی را ثبت می‌کند که باید برابر با مقدار ورودی باشد؛ اگر مغایرتی وجود داشت، علت آن باید ذکر شود. بعد از آن در فروشگاه‌های منتخبی که عملیات عرضه به مردم را انجام می‌دهند نیز در زمان فروش به مردم، با ثبت اطلاعات خریدار و کشیده شدن وجه گوشت در دستگاه کارتخوان، میزان فروش ثبت می‌شود و می‌توان آن را با میزان گوشت تحویل داده‌شده به فروشگاه تطبیق داد، بنابراین در این سامانه ثبت و مشخص می‌شود لاشه‌ای که وارد کشور و خرد شده، به کجاها رفته و به دست چه کسانی رسیده است.
به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور حدود ۱۱ کیلوگرم و نیاز کشور به این کالا سالانه  حدود ۹۶۰ هزار تن است. به گفته بصیری ما سالانه ظرفیت تولید حدود ۸۵۰ هزارتن گوشت را در داخل کشور داریم و در سال‌های گذشته حدود ۱۴۰ هزارتن واردات انجام می‌دادیم.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/154708/مقاومت-خاکریز-به-خاکریز-گوشت-در-برابر-ارزانی