فرمان امام خمینی (ره) برنامه‌ای مبنی بر تشكیل كمیته امداد صادر شد
 
تشکیل بنگاه خدمت‌رسانی
 

 

شهروند|  اسفندماه 1357 هجری شمسی فرمان امام خمینی (ره) برنامه‌ای مبنی بر تشكیل كمیته امداد صادر شد.  هدف از تشکیل کمیته امداد    ایجاد رفاه برای قشر محروم جامعه بود. البته اگر بخواهیم با این رویکرد به  این نهاد نگاه کنیم، سابقه طولانی‌تری دارد و به قبل از انقلاب  برمی‌گردد؛ سال‌های 1342- 1343 تعدادی از انقلابیون  ماموریت داشتند تا به خانواده‌های زندانیان، نیازمندان و مبارزین رسیدگی كنند. البته پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، حمایت از مستضعفان در صدر برنامه‌ها قرار داشت، به همین جهت با دستور امام خمینی (ره) این نهاد، در راستای خدمت‌رسانی به نیازمندان  تاسیس شد.
  کمیته امداد، خدمات و فعالیت‌های دیگری هم دارد، از جمله پرداخت وام قرض‌الحسنه برای راه‌اندازی کسب‌وکاری برای اقشار بی‌بضاعت. از دیگر اقدامات این نهاد می‌توان به کلاس‌های آموزشی فنی‌و‌حرفه‌ای اشاره کرد که برای افراد تحت پوشش برگزار می‌شود، تا بتوانند از این طریق هنرجویان را برای شروع کار آماده کنند، همچنین افراد تحت پوشش کمیته امداد می‌توانند در اماکنی که در رشته‌های قالیبافی، دامداری و مرغداری  برایشان در نظر گرفته شده است، فعالیت کنند. این نهاد  به زنان سرپرست خانواده نیز کمک  می‌کند، به‌طورکلی آنها از طریق این كمیته و تحت پوشش قرار گرفتن می‌توانند با فعالیت در زمینه‌های كشاورزی، دامداری، قالی‌بافی، خیاطی، كاردستی و سایر زمینه‌ها زندگی خود و خانواده‌شان را تامین كنند. البته کمیته امداد فعالیت‌های دیگری چون بازگشت روستاییان از شهر به روستا و ایجاد شغل در روستاها را نیز انجام می‌دهد، همچنین تهیه جهیزیه برای نوعروسان خانواده‌های تحت‌پوشش، كمك به بیماران هموفیلی، كلیوی و تالاسمی، خدمات درمانی و بهداشتی، ارایه خدمات فرهنگی و آموزشی به دانش‌آموزان و دانشجویان تحت پوشش، كاریابی و معرفی آنان به مشاغل مناسب، تامین مسكن برای خانواده‌های بی‌بضاعت، جبران دیه، اطعام و افطاریه، جمع‌آوری صدقات به منظور هدایت صحیح آن، ارایه خدمات عمرانی مانند بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده و آسیب‌دیده.
جذب و صرف كمك‌های مردمی و بسیاری شبیه به دست كمك‌ها از دیگر فعالیت‌های كمیته امداد است که  به منظور امدادرسانی و كمك به قشر محروم جامعه است. بد نیست بدانیم کمیته امداد امام خمینی علاوه بر فعالیت‌هایی که در کشور انجام می‌دهد، به خانواده‌های محروم در دیگر کشورهای مسلمان هم خدمت‌رسانی می‌کند، به طوری که  این نهاد برای آحاد مسلمانان راه‌اندازی شده و نمی‌توان برای آن محدوده جغرافیای در نظر گرفت، به همین جهت محرومان كشورهای مسلمان‌نشین را نیز تحت‌پوشش خود قرار داده و خدمات امدادرسانی را نیز به آنها ارایه می‌كند، ازجمله این كشورها عبارتند از: لبنان، افغانستان، جمهوری‌آذربایجان، تاجیكستان و بوسنی.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/154668/تشکیل-بنگاه-خدمت‌رسانی