کلاهبرداری یک میلیارد و چهارصد میلیون تومانی از چهل مالباخته
 
فروش مبل‌هایی که وجود نداشت!
 

 

شهروند| نمایشگاه‌دار مبل در یافت‌آباد قلابی از آب درآمد و توانست یک‌میلیارد و 400‌میلیون تومان پول از خریداران مبل به جیب بزند. این مرد که از اواخر ‌سال گذشته با تبلیغات گسترده و کرایه مبل‌های لوکس توانسته بود مشتری جذب کند، تا الان 40 شاکی را در پرونده خود دارد.
از تاریخ 30 تیر امسال بود که تعدادی از متقاضیان خرید مبل به کلانتری 161 ابوذر مراجعه کردند و از یک مبل‌فروش در محدوده یافت‌آباد شکایت‌هایی مشابه مطرح کردند. بررسی این شکایت‌ها نشان می‌داد که مرد مغازه‌دار به بهانه خرید مبل لوکس سر مردم را کلاه گذاشته است.  
یکی از مالباختگان در توضیح این ماجرا به مأموران گفت:   «بهمن ‌سال 96 بود که با مراجعه به بازار مبل یافت‌آباد از یک مغازه مبل‌فروشی سرویس راحتی و ناهارخوری به مبلغ هشت‌میلیون و 200‌هزار تومان خریدم. همان موقع چهار‌میلیون تومان را نقدا پرداخت کردم و قرار شد 10 تا 15 روز بعد مبل‌های سفارش داده شده را تحویل بگیرم و بقیه پول را در زمان تحویل تسویه‌ کنم؛ اما پس از گذشت حدود دو هفته صاحب مغازه با من تماس گرفت و بر خلاف قرار قبلی از من خواهش کرد که بقیه پول مبل‌ها را واریز کنم؛ من هم تمام پول را تسویه کردم. پس از واریز کامل پول قرار شد که طی چند روز مبل‌ها آماده شود اما هر بار صاحب‌مغازه مبل‌فروشی به بهانه‌ای واهی چند روز مهلت می‌گرفت تا این‌که دیگر جوابگوی تماس‌های من نبود. وقتی به مغازه‌اش رفتم، متوجه شدم آن‌جا کاملا تخلیه شده است.»
با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع کلاهبرداری و طی هماهنگی با شعبه نهم بازپرسی دادسرای ناحیه 18 تهران پرونده برای رسیدگی در اختیار اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.
کارآگاهان اداره چهاردهم پلیس آگاهی با انجام تحقیقات میدانی و بررسی اظهارات مالباختگان اطلاع پیدا کردند که صاحب‌مغازه مبل‌فروشی در حقیقت مالک آن نیست و مدتی پیش در یکی از پاساژهای بازار مبل در منطقه یافت‌آباد اقدام به اجاره مغازه کرده  و در ادامه با قراردادن تعدادی مبل لوکس و زیبا مشتری جذب کرده است.
در ادامه تحقیقات مشخص شد که متهم پرونده با تبلیغات گسترده‌ای که در محل نمایشگاه خود انجام داده، مدعی شده است که اجناس خود را به کیفیت عالی با 30 تا 50‌درصد بهای کمتر از قیمت روز بازار و در مدت 10 تا 20 روز کاری به مشتریان خود تحویل خواهد داد.
این مرد به این شیوه و شگرد توانسته بود از بیش از 30 نفر مبالغ مختلفی از 5 تا 20‌میلیون تومان به ‌عنوان بیعانه بگیرد و پس از مدتی بدون تحویل‌دادن سفارشات و تخلیه ناگهانی مغازه از محل متواری شود.
یکی دیگر از مالباختگان در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «در بازار مبل بعد از مدت طولانی گشتن و دیدن مغازه‌های مختلف به نمایشگاه مبلی رسیدم که قیمت مبل‌هایش بسیار مناسب بود، بلافاصله سفارش یک دست مبل دادم. برای خرید مبل‌هایی که انتخاب کردم مبلغ 6‌میلیون تومان کارت کشیدم، قرار بود که مبل‌ها 30 روزه آماده شود اما بعد از آن صاحب ‌مغازه به بهانه‌های مختلفی عنوان می‌کرد که مبل‌ها آماده نیست تا این‌که بعد از مدتی هیچ‌کس جوابگوی تماس‌های من نبود که درنهایت با مراجعه به محل متوجه شدم که مغازه تخلیه شده است.»
مالباخته‌ای دیگر نیز که برای تهیه جهیزیه دخترش یک سرویس مبل و میز ناهارخوری سفارش داده بود، در اظهاراتش گفت:   «17‌میلیون تومان پول را طی دو نوبت واریز کردم و قرار بر آن بود تا طی یک هفته سفارش خود را تحویل بگیرم که هرگز این موضوع به سرانجام نرسید.»
کارآگاهان در ادامه رسیدگی به پرونده محل سکونت متهم به نام سعید چهل ساله را در غرب تهران شناسایی کردند اما در تحقیقات میدانی مشخص شد که متهم همزمان با تخلیه نمایشگاه مبل‌فروشی استیجاری از محل سکونتش نیز متواری شده است.
اقدامات پلیسی برای شناسایی مخفیگاه متهم ادامه پیدا کرد تا نهایتا آخرین مخفیگاه سعید در منطقه جنت‌آباد شناسایی شد و کارآگاهان اداره چهاردهم با اطمینان از حضور متهم در مخفیگاهش وی را بازداشت کردند.
متهم در همان تحقیقات اولیه به کلاهبرداری از ده‌ها نفر اعتراف کرد و در اعترافاتش به کارآگاهان گفت: «از اواخر‌ سال گذشته با تبلیغات گسترده و طرح شرایط مناسب برای فروش مبلمان افراد را به خرید مبل از مغازه‌ام تشویق و به این شیوه و شگرد و به بهانه بیعانه از افراد مبالغ میلیونی دریافت می‌کردم. هر بار زمان دیگری را برای تحویل‌دادن مبلمان وعده می‌دادم تا نهایتا با تخلیه مغازه از محل متواری شدم.»
سرهنگ جهانگیر تقی‌پور، معاون مبارزه با
جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام این خبر گفت: «با دستگیری متهم و در ادامه رسیدگی به این پرونده بیش از 40 مالباخته شناسایی شده و برابر اسناد و مدارک این تعداد از شکات تاکنون ارزش مالی این پرونده به یک‌میلیارد و 400‌میلیون تومان رسیده است که احتمال افزایش تعداد شکات و در ادامه افزایش ارزش مالی پرونده همچنان وجود دارد.» وی از تمام شکات و مالباختگانی که به این شیوه و شگرد مورد کلاهبرداری قرار گرفتند، دعوت می‌کند تا برای شناسایی متهم و پیگیری شکایات خود به نشانی اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ یا شعبه نهم بازپرسی دادسرای ناحیه 18 تهران مراجعه کنند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/154614/فروش-مبل‌هایی-که-وجود-نداشت!