خروج ایران از برجام و استعفای وزیر امور خارجه؛ دو شایعه داغ آخر هفته بودند
 
توطئه توییتری علیه ظریف و برجام
 

 

شهروند| به سیاق خیلی از شایعه‌ها، ماجرای استعفای محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، از توییتر شروع شد. چند نفر با تعداد فالوور محدود درباره استعفای او توییت کردند و ماجرا به‌سرعت شکل یک خبر تمام‌عیار به خودش گرفت و حتی صفحات برخی خبرگزاری‌های منتقد دولت هم آن را به شکل یک خبر منتشر کردند. کمی بعد داستان ابعاد دیگری هم پیدا کرد و پای خروج ایران از برجام هم مطرح شد. وحید ایمانی، مجری سابق صداوسیما و خبرنگار باشگاه خبرنگاران، در توییتی نوشت: «چند دقیقه پیش باخبر شدم که شورای عالی امنیت ملی پس از تأیید رهبر انقلاب تصمیم به خروج از برجام را گرفتند.» اگر چه ایمانی چند ساعت بعد این توییت را پاک کرد، اما دیگر دیر شده بود و استعفای ظریف در کنار خروج ایران از برجام نقل دهان خیلی از فعالان فضای مجازی شده بود و کم‌کم یک جنگ توییتری تمام‌عیار بین مدعیان خبر دروغ و مخالفان شکل گرفت.
اول حمید رسایی، نماینده سابق مجلس، به تحلیل استعفای ظریف پرداخت و سناریویی برای آن نوشت که انگار خودش در جلسه تقدیم استعفای ظریف حضور داشته است و در توییت دیگری تأکید کرد که استعفای ظریف یک شوک مثبت در سیاست خارجه ایران است و باید از این به بعد در برابر فشارها ایستاد!
همزمان با تحلیل ذوق‌زده رسایی تکذیب‌ها شروع شد؛ محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری در توییترش نوشت: «خبر استعفای دکتر ظریف و خروج ایران از توافق برجام که به‌ طور همزمان منتشر شده‌اند، هر دو دروغ و مشتمل بر اهدافی مغرضانه و ضد منافع ملی هستند. » علیرضا معزی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت، هم قبل از واعظی وارد عمل شده بود و در توییترش نوشته بود: «جریانی مشکوک در یک طراحی پیچیده، دو روز است بر شایعه خروج ایران از برجام و استعفای ظریف، آن هم در خلال سفر پرثمر او به هند می‌دمد. همراهی با این نوع اخبار دقیقا بازی در زمین دونالد ترامپ است.» روابط عمومی وزارت امور خارجه هم نوشت: «روابط عمومی وزارت امور خارجه در واکنش به خبرسازی و شایعه‌پراکنی سخیف برخی بیماران متوهم که آرزوهای خام و سبکسرانه خود را برای کناره‌گیری وزیر امور خارجه به نام خبر منتشر می‌کنند، اعلام می‌کند که این خبرسازی‌های سراسر دروغ حتی ارزش پاسخگویی یا تکذیب ندارد.» سناریو مشخص است و متاسفانه غیراخلاقی.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/152382/توطئه-توییتری-علیه-ظریف-و--برجام