نظر کارشناسی درباره جهش قیمت ارز در سال آینده و شایعه ورشکستگی بانک‌ها
 
نگران دلار و حساب بانکی‌تان نباشید
 

 

شهروند| درست در روزهای آخر هفته گذشته شایعه ورشکستگی بانک آینده و فرار مدیرعامل آن منتشر شد. بانک مرکزی اما با انتشار اطلاعیه‌ای این شایعه را تکذیب کرد و شایعه ورشکستگی بانک‌ها را یک حرکت جهت‌دار دانست. در همین اثنا، موج شایعه برای قیمت دلار در سال آینده به گوش می‌رسد. شایعه‌ای که فرشاد مومنی، اقتصاددان آن را جوسازی رسانه‌ای جریان‌های خاص دانسته و گفته است: «مافیای رسانه‌ای تلاش می‌کند که برای دلار ماجراسازی کند.» این موضوع درحالی رخ می‌دهد که هادی حق‌شناس، تحلیلگر بازار پول به «شهروند» توضیح می‌دهد که مردم نه برای سپرده‌های بانکی‌شان نگران باشند و نه برای قیمت دلار در سال آینده.
حق‌شناس می‌گوید که بانک‌های ایرانی گرچه از نظر استانداردهای بین‌المللی وضعیت بسیار بدی دارند اما ورشکستگی شایعه‌ای بیش نیست و در بدترین حالت ذخیره قانونی بانک مرکزی برای سپرده‌های زیر 100میلیون تومانی جوابگوست.
او همچنین درباره چشم‌انداز قیمت دلار در سال 98 توضیح می‌دهد که دلار جهش‌هایش را از قبل انجام داده است. بررسی سیر تاریخی قیمت دلار نشان می‌دهد که هرگاه دلار جهش قیمت داشته است، تا 2 یا 3سال آینده قیمت‌ها تقریبا ثابت مانده است.
بانک‌ها ورشکسته نیستند
شایعه ورشکستگی بانک‌ها و جوسازی رسانه‌ای برای افزایش قیمت دلار در سال آینده، دو موضوعی است که نهادهای رسمی و کارشناسان اقتصاد آن را بیشتر حاصل شیطنت جریان‌های خاص می‌دانند تا واقعیت. اخبار غیررسمی در اواخر هفته گذشته حاکی از آن بود که بانک آینده ورشکسته شده است اما بانک مرکزی با صدور اطلاعیه‌ای، انتشار مطلبی مبنی بر ورشکستگی آینده را تکذیب کرد. بانک مرکزی در اطلاعیه‌اش داد: مطالب منتشره از سوی رسانه‌های معاند پیرامون یکی از بانک‌های کشور را در راستای تلاش آنها برای ضربه‌زدن به بازار پول دانست و از هموطنان عزیز درخواست دارد در این زمینه هوشیاری لازم را داشته باشند.
این موضوع درحالی رخ می‌دهد که بانک مرکزی از بانک‌های رسمی کشور تضامین لازم را برای سپرده مشتریان خرد گرفته است و بنابراین اگر هر سپرده‌گذاری این موضوع را بداند که اگر سپرده‌ای کمتر از ۱۰۰میلیون تومان آن‌هم در نظام بانکی یا موسسات اعتباری مجاز که نامشان از سوی بانک مرکزی اعلام شده است، داشته باشد، نباید نگران باشد، کمتر دل به شایعاتی بسپارند که آنها را نسبت به سپرده‌هایشان نگران می‌کند؛ اما واقعیت این است که سپرده‌گذاران کمتر به حقوق خود آشنا هستند و همین امر هم سبب می‌شود که با انتشار یک شایعه، خود را به شعبی برسانند که در آن سپرده‌ای دارند و دل‌نگران باشند که تکلیف سپرده‌هایشان چه می‌شود.
در این میان بهتر است که مردم به چنین شایعاتی توجه نکرده و برای هرگونه اقدامی در مورد سپرده‌های خود، موضوع را از طریق بانک مرکزی پرس‌وجو کنند؛ کما این‌که بانک مرکزی نیز روز گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مطالب منتشره از سوی رسانه‌های معاند پیرامون بانک‌های کشور، در راستای تلاش آنها برای ضربه‌زدن به بازار پول است.
هم‌اکنون هم بانک مرکزی از مردم می‌خواهد که در این زمینه هوشیاری لازم را داشته باشند.
برای قیمت دلار نگران نباشید
جوسازی برای بازار دلار در سال آینده یکی دیگر از موضوعاتی است که در فضای مجازی استارت آن خورده است.  هادی حق‌شناس، تحلیلگر بازارهای مالی به «شهروند» می‌گوید: «قیمت دلار جهش‌هایش را از قبل انجام داده است و به نظر نمی‌رسد سال آینده شاهد شوک به این بازار باشیم.»
او تأکید می‌کند: «البته قیمت دلار در ایران به رخدادهای سیاسی نیز وابسته است اما اگر دولت کاری کند که سالانه حدود 10درصد نرخ ارز در بازار اصلاح شود، ما دیگر شاهد جهش‌های عجیب قیمت دلار نخواهیم بود.» حق‌شناس تأکید می‌کند که دولت باید در سال آینده به جای اصلاحات ظاهری مانند حذف صفرهای پول تلاش کند که نرخ تورم را کاهش داده و یک‌رقمی کند.
او برگشت تحریم‌ها را مانع از تک‌رقمی‌شدن نرخ تورم نمی‌داند و می‌گوید: «بسیاری از کشورهای جهان از جمله عراق و حتی افغانستان در شرایط جنگ تورم خود را یک‌رقمی نگه داشتند و از نظر من این مسأله می‌تواند مهمترین ماموریت اقتصادی دولت در سال آینده باشد.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/152376/نگران-دلار-و-حساب-بانکی‌تان-نباشید