نگاهی به حادثه 11 سپتامبر
 
چگونه بازار تروریست‌ها رونق گرفت؟
 

 

شهروند | یک: 21 شهریور سال 1380 یا همان ۱۱ سپتامبر معروف، یک خبر در لحظه در تمام خبرگزاری‌ها مخابره شد: «دو هواپیمای مسافربری با فاصله تقریبا 15دقیقه به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک برخورد کردند. در نتیجه این دو برخورد، همه مسافران به همراه عده بسیاری که در ساختمان‌ها حضور داشتند، کشته شدند. هر دو ساختمان، پس از دوساعت به‌طور کامل ویران شدند و آسیب‌های زیادی به ساختمان‌های پیرامون نیز وارد شد.» اما اصل ماجرا چه بود؟ پاسخ به این سوال ساده نیست، زیرا هنوز پس از 17 سال هنوز ابهامات بسیاری در مورد این حادثه تروریستی باقی مانده.
دو: در آن روزها تنها یک اسم مکرر تکرار می‌شد: «اسامه بن لادن». اسمی که چند ساعت پس از حوادث توسط آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا و آلمان مطرح شد. آنها مدعی بودند که  مکالماتی را شنود کرده‌اند که نشان می‌دهد «اسامه بن لادن» بنیانگذار و رهبر القاعده، مسئول این عملیات بوده است، اما اسامه که بود؟ سایت‌های معتبر خبری دنیا در معرفی او نوشته‌اند: «متولد شهرریاض و درس‌آموخته اقتصاد و مدیریت بازرگانی و عامل حمله به برج‌های‌تجارت جهانی‌آمریکا». بگذارید بار دیگر واقعه 11 سپتامبر را با محوریت اسامه بازخوانی کنیم: مردی که روزگاری در صحراهای عربستان پیشوای القاعده بود و از اغنیا به شمار می‌آمد، با فرمان او، هواپیمایی ربوده می‌شود و برج‌های دوقلوی سازمان تجارت جهانی که نماد سرمایه‌داری است، فرو می‌ریزد.
سه: 11 سپتامبر رخ داده بود؛ رویدادی امنیتی که در تاریخ آمریکا‌ بی‌سابقه بود. در آن‌ روزها توجه افکار عمومی به سمت رئیس‌جمهوری وقت‌آمریکا بود. نخستین سخنرانی جرج‌بوش اگرچه یک سخنرانی کاملا احساسی مطلق بود؛ اما نتوانست جامعه ملتهب آمریکا را آرام سازد؛ در نهایت این معادله بهانه دولتمردان آمریکایی شد برای حضور در خاورمیانه، تنها چند هفته بعد، جرج‌بوش فرمان لشکرکشی به افغانستان را صادر کرد. یک‌سال و چندماه بعد هم در شرایطی که هنوز آمریکا از باتلاق افغانستان خارج نشده بود، جرج‌‌بوش دستور حمله به عراق را صادر کرد.
چهار: حالا 17سال از حادثه 11 سپتامبر می‌گذرد، اگرچه مبارزه با تروریسم به یک شعار بین‌المللی تبدیل شده، اما آمارها هر سال از افزایش حوادث تروریستی در جهان خبر می‌دهند، روزگار پس از 11 سپتامبر روزهایی است که جنگ و آزار و اذیت مهاجران  راهکاری برای مبارزه با تروریسم شده،؛ آمارها هرسال خبر از افزایش‌ حوادث تروریستی می‌دهند. تا پیش از 11 سپتامبر اگر معضل تروریسم محدود به مناطق خاصی از جهان، بویژه در غرب و جنوب آسیا بود، بعد از این روز به معضل جهانی بدل شده که سرتاسر جهان از جمله اروپای غربی و ایالات متحده را در برگرفته است. جنگ راهکاری که رئیس‌جمهوری وقت آمریکا برای مبارزه با تروریست انتخاب کرد، امروز خود به بازار پررونق تروریست‌ها تبدیل شده و این داستانی‌ ادامه‌دار است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/152323/چگونه-بازار-تروریست‌ها-رونق-گرفت؟