ویدیوی باورنکردنی از مجرمان تهرانی افکار عمومی را آشفته کرده است رئیس پلیس پایتخت از تشکیل تیم ویژه برای شناسایی و جلب این افراد خبر داد
 
بسیج عمومی برای دستگیری مردان آتش افروز
 

 

شهروند| صحنه‌های فیلم، عجیب و در عین حال ناراحت‌کننده است. فیلمی معماگونه که هرکس آن را ببیند، به دنبال دلیلش می‌گردد. اما نمی‌توان هیچ دلیلی برای این اقدام پیدا کرد. پسران جوانی که در فضای سبزی مثل پارک سراغ  شهروندانی که درحال استراحت هستند، می‌روند و در اقدامی عجیب آنها را به آتش می‌کشند. در ابتدای این کلیپ، فیلمبردار با خنده از دوستش می‌پرسد، می‌خواهی چه کار کنی. مرد جوان هم می‌خندد و با هم سراغ مردی می‌روند که روی چمن دراز کشیده و درحال استراحت است. پسر جوان خیلی آهسته پشت مردی که روی زمین دراز کشیده می‌رود و با ریختن مایع اشتعال‌زا و روشن‌کردن فندک ناگهان او را به آتش می‌کشد. قربانی از جایش بلند می‌شود و فریادزنان روی چمن غلت می‌زند تا شاید آتشی که گر گرفته بود، خاموش شود. فیلمبردار و مرد جوان هم بلافاصله فرار می‌کنند. این صحنه سه بار دیگر با مردانی متفاوت تکرار می‌شود. این دو دوست با خنده سراغ مردانی که روی زمین دراز کشیده‌اند، می‌روند، یکی فیلم می‌گیرد و دیگری آتش را بی‌سروصدا روشن‌می‌کند و بعد از آن هم هر دو شروع به خندیدن می‌کنند. در آخرین اقدامی که این مردان آتش‌افروز انجام می‌دهند، پسر دیگری با موتور کنار پارک منتظر آنهاست. وقتی این مجرمان، مردی را به آتش می‌کشند، سوار موتور شده و فرار می‌کنند.  تعداد این متهمان مشخص نیست، چراکه هنگام فرار، با دو موتور متواری می‌شوند. دو نفرشان ترک یک موتور می‌نشینند و فیلمبردار هم ترک یک موتورسیکلت دیگر می‌شود و درحالی‌که همچنان دارد فیلم می‌گیرد، از صحنه آتش گرفتن مرد جوان که بالا و پایین می‌پرد و فریاد می‌زند، متواری می‌شوند.
این کلیپ صبح دیروز بود که در فضای مجازی منتشر شد. بلافاصله پلیس پایتخت اعلام کرد که تیم ویژه‌ در پلیس تشکیل شده است و به دستور ریاست پلیس پایتخت، یگان‌های مختلف نیروی انتظامی برای شناسایی و دستگیری این فرد وارد عمل شده‌اند. مرکز اطلاع‌رسانی پلیس با تایید این دستور اعلام کرد: «از همه شهروندانی که از چنین فردی اطلاع داشته یا جزییات بیشتری از اقدامات وی را در دست دارند، درخواست می‌شود اطلاعات خود را به نزدیک‌ترین واحد پلیس گزارش دهند.»
تکرار دگرآزاری
این نخستین بار نیست که شاهد چنین اقدام‌های عجیبی از سوی مردم می‌شویم. اقداماتی که سوال‌برانگیزند و نمی‌توان هیچ دلیلی برای آنها پیدا کرد. تنها مشکلات روحی و اختلالات روانی می‌تواند علت چنین اقدام‌های عجیبی باشد. اتفاقا همین چند روز پیش بود که در تهران مرد درفش به دست در عرض دو ساعت 15 زن و دختر را مجروح کرد. مرد موتورسوار از خیابان سلیمانیه این کار را آغاز کرد و با توجه به شکایت‌ها و بررسی دوربین‌های مداربسته مشخص شد تا محدوده افسریه به این آزار و اذیتش ادامه داده است. سن زنان و دخترانی که توسط این فرد مورد حمله قرار گرفتند بین ۱۷ تا 41 سال بوده و ظاهر و پوشش این افراد متفاوت بوده است. این حادثه شامگاه دوشنبه ۳۰ مهر رخ داد. مرد موتورسواری که کلاه‌ایمنی بر سر داشت، سوار موتورش در خیابان پرسه می‌زد و با دیدن زنان و دختران به سمت آنها رفته و در اقدامی وحشیانه با درفشی که در دست داشت، به آنها حمله می‌کرد. درنهایت این فرد در یک عملیات غافلگیرانه در مخفیگاهش در منطقه خانی‌آبادنو تهران دستگیر شد. این مرد که سابقه بیماری روانی داشت، در بازجویی‌ها گفت: «مشکل اقتصادی داشتم، همچنین دخالت‌های بی‌مورد اقوام همسرم هم مرا عصبی کرده بود. همسرم و مشکلات اقتصادی و اجاره‌خانه باعث شده بود دیگه کشش نداشته باشم. نمی‌فهمیدم چه کار می‌کنم. دست خودم نبود، درست مثل یک آدم‌آهنی عمل می‌کردم. فقط می‌خواستم زن‌ها را اذیت کنم. خسته شده بودم.  وقتی درفش را به زنان می‌زدم، هیچ حسی نداشتم، اما احساس آرامش هم نمی‌کردم. هر زمانی که مغزم به من دستور می‌داد، این کار را انجام می‌دادم.»
همچنین یک مورد مشابه دیگر هم در اصفهان رخ داد. مرد دیوانه به چهار زن در اصفهان حمله و آنها را زخمی کرد. این اتفاق تیرماه‌سال گذشته رخ داد. وقتی ماموران پلیس در جریان این حمله‌های عجیب به زنان قرار گرفتند، موضوع را در دستور کار خود قرار دادند. با حضور ماموران در محل مشخص شد مردی با چاقو به سمت زن جوان حمله و او را از ناحیه دست مجروح کرده است. همچنین سه زن دیگر هم اعلام کردند که مرد جوانی به سمت آنها حمله و لباس‌های آنها را پاره کرده است. سرانجام عامل تعرض به زنان اصفهانی یک ساعت پس از شکایت شهروندان دستگیر شد. در بررسی‌های اولیه مشخص شد که این متهم ۳۵ ساله هم بیمار روانی است و از اختلال حواس رنج می‌برد، به همین دلیل در اختیار مراکز درمان بیماران روانی قرار گرفت.

خشم‌های انفجاری افراد ناکام ‏
|  دکتر منصوره نیکو گفتار |   عضو هیأت‌مدیره انجمن روانشناسی اجتماعی ایران|
ناکامی‌ها  و مشکلات بعضی از افراد با  واکنش‌های آسیب‌زا در جامعه  بروز پیدا می‌کند. نمونه‌اش همین ‏افرادی که با بنزین شهروندان را آتش می‌زنند  یا دو مردی که در تهران و جهرم با چاقو و درفش پای ‏رهگذران را زخمی می‌کردند و پا به فرار می‌گذاشتند. درواقع این یک جریان اجتماعی نیست و ما نمی‌‏توانیم به این موضوع به عنوان یک مسأله اجتماعی نگاه کنیم. این افراد آسیب‌زا با مشکلات روانی و فردی در زندگی ‏مواجه هستند  که در زمان و شرایط مشخص   نتوانستند  آن را حل کنند. این افراد با نشان دادن خشم ‏انفجاری  خود در سطح جامعه  به دنبال یک  هدف هستند. هدفی که در زندگی واقعی خود پیدا نکردند. ‏آنها  با آسیب رساندن به  افراد جامعه می‌خواهند دردهایشان را التیام دهند و تسکینی برای زخم‌هایشان ‏پیدا کنند. اگر در سطح جامعه به این افراد توجه نشان داده نشود یا توجه افراطی شود، درواقع در کانالی که ‏باید تحت معالجه قرار نگیرند و ساماندهی نشوند مشکلات جدی در جامعه ایجاد می‌کنند. این افراد که دچار ‏مشکلات روانی هستند باید بابت رفتارشان در جامعه پاسخ بدهند و مجازات بشوند تا تشویش اذهان عمومی نکنند و مردم از این‌که در خیابان و کوچه تردد کنند، بترسند. متولیان امر باید به نوعی رسیدگی کنند ‏که با بی‌توجهی و سهل انگاری از این گونه مسائل عبور نکنند یا طوری خبرسازی شود که دیگرانی ‏که باز با مشکلات فردی و روانی دست و پنجه نرم می‌کنند از این رفتارهای آسیب‌زا الگو برداری و ‏هیجان‌های  لحظه‌ای خود را برون ریزی کنند و با تخلیه خشم خود روی شهروندان دچار آسودگی شوند.‏


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/149393/بسیج-عمومی-برای-دستگیری-مردان-آتش-افروز