آغاز پیش‌فروش بلیت‌های اربعین
 
آیا به مسافران کربلا دلار 8هزار تومانی تعلق می‌گیرد؟
 

 

شهروند| پیش‌فروش بلیت اتوبوس، قطار و هواپیما برای سفر کربلا آغاز شد. بر این اساس قیمت بلیت اتوبوس 50‌درصد گران‌تر شده است، راه‌آهن هنوز قیمت بلیت قطار را نهایی نکرده است و سازمان هواپیمایی فهرست سایت‌های مجاز فروش بلیت هواپیما را اعلام کده است. از این گذشته تکلیف ارز مسافران کربلا هم روشن شده است که در ادامه جزییات آن را می‌خوانید:   
افزایش 50‌درصدی بهای بلیت اتوبوس
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری به‌تازگی اعلام کرده بود که تعیین نرخ بلیت اتوبوس برای ایام اربعین به اصناف واگذار خواهد شد. بر این اساس اتحادیه تعاونی‌های مسافربری که‌ سال گذشته هم نرخ بلیت اتوبوس را 50‌درصد افزایش داده بود، امسال هم همین تصمیم را گرفته و دوباره 50‌درصد به قیمت بلیت‌های اتوبوس برای سفر به اربعین اضافه شده است. این در حالی است که در خرداد ماه ‌سال جاری هم به نرخ بلیت‌ها اضافه شده بود. این در حالی است که شایعاتی درباره تعیین نرخ بلیت بر اساس دلار هم مطرح شده که رئیس اتحادیه تعاونی‌های مسافربری تأکید کرده که تمام اتوبوس‌ها به مقاصد مهران، شلمچه و چزابه هزینه بلیت را به ریال دریافت خواهند کرد؛ اما اینکه اتوبوس‌های خارج از مرز چگونه نرخ‌گذاری انجام می‌دهند، هیچ ارتباطی به تعاونی‌های مسافربری ندارد. همچنین امسال 16هزار دستگاه اتوبوس در ناوگان جاده‌ای فعال هستند که از یکم آبان آماده جابه‌جایی زائران خواهد بود.
اعلام دفاتر مجاز بلیت هواپیما
یکی از مسائل مهم برای تهیه بلیت سفر به کربلا برای عزاداری اربعین این است که زائران حتما از دفاتر مجاز خدمات مسافرت هوایی که مجاز به فروش بلیت پروازهای اربعین حسینی (ع) هستند، بلیت تهیه کنند. بر همین اساس سازمان هواپیمایی کشوری هم از مسافران خواسته تا از خرید بلیت از مراکز غیرمجاز خودداری کنند؛ زیرا با سایت‌ها و مراکز غیر مجاز فروش بلیت برخورد خواهد شد. این سازمان نرخ بلیت تهران - نجف - تهران، تهران - بغداد - تهران را یک‌میلیون و 200‌هزار تومان و مشهد - نجف - مشهد، مشهد - بغداد - مشهد را یک‌میلیون و 500‌هزار تومان اعلام کرده است. همچنین بلیت یک‌سره از مبدأ تهران 500‌هزار تومان و یک‌سره مشهد به دو مقصد نجف و بغداد 750‌هزار تومان است و طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، هر گونه فروش بیرون از نرخ اعلام‌شده تخلف است و در صورت ارسال شکایات از طریق سایت سازمان هواپیمایی کشوری به نشانی www.cao.ir برخورد خواهد شد.
پروازهای اربعین حسینی از 13 آبان آغاز می‌شود و تا 22 آبان ماه‌ سال جاری ادامه خواهد داشت.
پیش‌فروش بلیت قطار از ۲۱ مهرماه
پیش‌فروش قطارهای اربعین هم از 21 مهر ماه شروع می‌شود. میرحسن موسوی، معاون مسافری راه‌آهن در این‌باره توضیح داده است: قطار ترکیبی تهران ـ مهران در ایام اربعین زائران را تا کرمانشاه منتقل می‌کند و زائران از کرمانشاه با اتوبوس تا مهران جابه‌جا می‌شوند.
موسوی  افزود: با آژانس‌ها هماهنگ شده است که اگر زائران مایل بودند از مرز مهران تا نجف هم در بسته خود بلیت تهیه کنند، آنها امکان خرید داشته باشند که به صورت بلیت اتوبوس و ارزی هست. همچنین امکان تهیه بلیت اتوبوس از کربلا تا مهران هم در بسته‌های بلیت‌های برگشت قطارهای ترکیبی وجود دارد تا مسافر بلیت اتوبوس کربلا تا مهران را دریافت کند، سپس از مهران با اتوبوس به کرمانشاه بیاید و آنجا از طریق قطار به تهران منتقل شود. وی با اشاره به اینکه تهیه بلیت قطارهای ترکیبی (قطار و اتوبوس) به صورت پکیج در آژانس‌ها و سایت‌های ویژه فروش بلیت قطار وجود دارد، گفت: ۲۸۰‌هزار نفر ـ صندلی برای ایام اربعین در نظر گرفته شده است که نسبت به پارسال که ۲۲۱‌هزار نفر ـ صندلی بود، ۲۷‌درصد رشد دارد و قطارهای فوق‌العاده برای ایام اربعین چهارتخته، شش تخته و صندلی است.
وی با بیان اینکه پیش‌فروش بلیت‌های قطار اربعین از ساعت ۱۰ صبح روز شنبه، ۲۱ مهرماه ۹۷ آغاز می‌شود، گفت: مسافران می‌توانند اطلاعات دیگر و همچنین قیمت‌ بلیت‌ها را از طریق سامانه 0215149 دریافت کنند؛ البته راه‌آهن هنوز قیمت بلیت‌های قطار را به دلیل نهایی‌نشدن اعلام نکرده است.
زائران دلار 7‌هزار تومانی می‌گیرند؟
برخی شایعات حاکی از آن است که دلار 7‌هزار تومانی به مسافران اربعین اختصاص داده می‌شود اما صمد شفیعی، دبیر انجمن صنفی دفاتر زیارتی ایران به ایلنا گفته است که این موضوع صحت ندارد؛ قرار بر این نیست که ارزی به‌ عنوان ارز مسافرتی با نرخ نیمایی در اختیار آنها قرار گیرد، بلکه فقط هزینه ویزای زائران در قالب حواله ارزی با نرخ نیما پرداخت می‌شود و ارز سفر باید از بازار و همانند سایر مسافران تهیه شود.
او توضیح داده است: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده، قرار است به هر زائر 43 دلار با قیمت هر دلار 8هزار تومان برای هزینه ویزا داده شود.  
البته عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور هم اعلام کرده است که رقم توافق شده برای صدور ویزای اربعین دلار 8 هزار تومان است.
ارز همراه مسافران کربلا نیز پیشتر رقمی بین 200 تا 300 دلار اعلام شده بود که البته این ارز با قیمت نزدیک به بازار آزاد در اختیار زائران قرار می‌گیرد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/145096/آیا-به-مسافران-کربلا-دلار-8هزار-تومانی-تعلق-می‌گیرد؟