پیشخوان
 
4 مجله متفاوت و خواندنی
 

 

امیر‌ هاتفی‌نیا|  این روزها معمولا خبری که از  روزگار مطبوعات به گوش شما می‌رسد، حال بد است! بحران کاغذ و فشارهای اقتصادی گریبان نشریه‌ها را گرفته است. هرکدام از آنها تلاش می‌کنند ایده‌ای برای مقابله با بحران رو کنند: یکی صفحه کم می‌کند و یکی روز؛ یکی با فاصله بیشتر منتشر می‌شود و یکی هم قید نسخه کاغذی‌‌‌اش را می‌زند. با همه اینها اما هستند مجله‌هایی که سربالا حرکت کنند. «کرگدن» و «آنگاه» و «مروارید» از همین دسته‌اند؛ دسته دونده‌های سرسخت. آنها در این بازه عجیبی که مطبوعات سپری می‌کند، سرزنده‌اند و قد خم نکرده‌اند.
ما به نشانه قدردانی چه کار می‌توانیم بکنیم؟ خب مثلا اگر دستمان می‌رسد، به کیوسک‌ها سر بزنیم و یک نسخه بگیریم و بخوانیم. اگر دستمان هم نمی‌رسد، خبر انتشارش را روی صفحه شخصی‌مان بگذاریم و برای خوانده و دیده‌شدنش تلاش کنیم. «کرگدن»، «آنگاه» و «مروارید» با مخاطبان‌شان زنده‌اند؛ با ضرب و زور پول مفت درنمی‌آیند. این جمله آخر را یک‌بار دیگر بخوانید. باور کنید خیلی مهم است. این روزها خیلی‌ها فقط ادای «مستقل‌بودن» را درمی‌آورند!

کرگدن
شماره صدم مجله «کرگدن» منتشر شده. به همین مناسبت چند روز پیش مراسمی با عنوان «شب کرگدن» برپا شد و آدم‌ها دورهم جمع شدند تا این اتفاق مهم را گرامی بدارند. روی جلد این شماره می‌خوانیم: «با عشق و ارادت و خاکساری تقدیم می‌شود: پرونده‌ای در باب تنهایی. صفحاتی ویژه کرگدن و طریقت کرگدنیه.» پرونده یک این شماره درباره تنهایی است و پرونده شخصیت این شماره هم درباره کرگدن.

آنگاه
شماره هفتم مجله «آنگاه» به «خیام؛ شاعر اکنون» اختصاص دارد. برخی از نام‌های حاضر در این شماره عبارتند از: آیدین آغداشلو، داود ارسونی، انیس باتور،‌ هادی بکاییان، مریم پالیزبان، شیرین تقی‌نژاد، کاووس حسنلی، احسان رضایی، داریوش شایگان، تورقای شفق، فریدون شهبازیان، حسین گنجی، سیدعباس صالحی، فاتح صهبا، آستیاژ ضیایی،‌ هادی طباطبایی، آرش طبیب‌زاده، حسین عصاران، بهروز غریب‌پور، فرزانه قبادی، عباس کاظمی، لیلا کاظمی، بهارک محمودی، محمدعلی مرادی، فرزاد مقدم و ضیا موحد.

مروارید
شماره دهم دوماهنامه فرهنگی- اجتماعی «مروارید» با موضوع «فساد» منتشر شده. در بخش جامعه مطالبی با عنوان‌های «زخم ناسور فساد»، «زمان لاپوشانی فساد تمام شده است» و «خبرنگار یا کارمند روابط عمومی» آمده. در دیگر بخش‌های «مروارید» هم متن‌هایی با عناوین «مطالعات فساد و جنسیت به ما چه می‌گویند؟»،  خشونت و پرهیز از سامان سیاسی»، «دست‌های روی شهر»، «سفره‌های زیر‌زمینی»، «این اتحاد دوست‌داشتنی» و «ارشاد و کارخانه سم‌زدایی» می‌خوانیم.

زیباشناخت
شماره دوم فصلنامه «زيباشناخت» به سردبیری کامران سپهران منتشر شده است. اين شماره همچون شماره قبل شامل بخش‌هاى «هنرآزمايى»، «هنرشناخت»، «تبارشناخت» و «كتاب‌شناخت» است. بخش هنرآزمايى این شماره به رابطه نقد هنری و فلسفه می‌پردازد. «خاص‌ بودگى نقد و نيازش به فلسفه» نوشته مايكل نيومن با ترجمه صالح نجفى مقاله اصلی این بخش است که در پاسخ به آن مقاله «سه چهره مدرنيسم يا ديالكتيك بدون هم‌نهاد» تألیف مجيد اخگر آمده است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/145005/4-مجله-متفاوت-و-خواندنی