امدادرسانی به روستاهای درگیر خشکسالی
 
گپی با مديرعامل جمعيت هلال‌احمرکرمان
 

 

خشكسالي پيامدهاي مخرب بسياري در شهرها و روستاهاي استان كرمان برجاي گذاشته است. با اين وجود هلال‌احمر با ارایه خدمات درماني، آب‌رساني، تهيه آذوقه و... در كنار كرماني‌ها بوده‌است. رضا فلاح، مديرعامل هلال‌احمر استان از وضع خشكسالي و خدمات در امدادرساني به مناطق متأثر از اين پديده مي‌گويد.
خشكسالي در استان كرمان از چه سالي به اوج خود رسيده و مردم با تبعات و پيامدهاي آن دست و پنجه نرم مي‌كنند؟
بر اساس نتايج مطالعات انجام شده در زمينه تغييرات اقليمي استان، از سال 1380 بارش باران روند كاهشي دارد و به جز يك دوره سه‌ساله ترسالي، در 15 سال اخير شرايط خشكسالي استان در وضع بحراني قرار گرفته است. نمونه بارز اين مسأله حوزه آبريز استان يعني همان جازموريان است كه اكنون كاملا خشك شده است.
خشكسالي بيشتر در چه بخش‌هايي اثرات مخرب و جبران‌ناپذير بر جاي گذاشته است؟
خشكسالي در استان پيامدهايي چون كاهش چشمگير توليدات كشاورزي در حوزه هليل مانند شهرستان جيرفت، كهنوج، ارزوئيه و... به‌دليل كاهش بسيار شديد منابع آب زيرزميني در برداشته است. همچنين نخلستان‌ها، باغات ومركبات در بخش كويري شهداد، بم و مناطق مرزي با استان سيستان و بلوچستان نيز از بين رفته و شيوع آفات غيرقابل كنترل در بخش كشاورزي نيز از بين رفتن بخش عمده‌اي از دام و محصولات دامي را به همراه داشته است. ضمن اينكه علاوه بر شيوع انواع بيماري‌هاي عفوني، قلبي و ريوي در اثر افزايش ريزگردها، عامل اصلي تخليه و از بين رفتن برخي روستاها و به دنبال آن افزايش حاشيه‌نشيني در مجاورت شهر نيز نتيجه خشكسالي‌هاي اخير در استان
بوده است.
در مجموع در استان كرمان چند شهر و يا روستا درگير معضل خشكسالي هستند؟
15 شهرستان مستقيماً درگير پديده خشكسالي و ريزگردها شده است. شهرهايي مانند ريگان، قلعه گنج، رودبار جنوب، بم، فهرج، نرماشير، جيرفت، كهنوج، منوجان، شهداد، راور، زرند و ارزوئيه.
براي كمك‌رساني و ارایه خدمات درماني به مناطق متأثر از خشكسالي‌چه کرده‌اید؟
براي كمك‌رساني به مناطق و روستاهاي متأثر از خشكسالي برنامه‌هاي مختلفي در نظر گرفته شده است. از جمله اجراي طرح‌هاي مقابله‌اي مانند طرح كاروان سلامت، درمان اضطراري، توزيع بسته‌هاي غذايي، آب معدني و نيز اجراي طرح درختكاري و گز‌كاري در مناطق بياباني براي جلوگيري از ريزگردها و كاهش اثرات آن كه اين مورد آخر در حوزه جوانان هلال‌احمر پيگيري مي‌شود.
براي كاهش مشكلات ناشي از خشكسالي در حوزه تأمين سبدغذايي و يا توزيع آب و تهيه تانكر و... چه خدماتي ارایه كرده‌اید؟
از ابتداي سال 1396 تلاش شده است با اعزام 34 كاروان سلامت براي ارایه خدمات در حوزه بهداشت و درمان، سبدهاي حمايتي زيستي، بهداشتي و غذايي و كاروان‌هاي نشاط به روستاها و مناطق متأثر از خشكسالي امدادرساني شود. در همين زمینه 420 پروژه آموزشي، حمايتي و معيشتي، درماني و امدادي نيز در اين مناطق اجرا شده است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/142812/گپی-با-مديرعامل-جمعيت-هلال‌احمرکرمان