مصایب روزهای گرم خوزستان
 

 

|  مجتبی طحان| روزنامه نگار|
به روزهای آخر فصل تابستان نزدیک می‌شویم. شاید پرداختن به موضوع غرق‌شدگی در این روزها، از نگاه دیگران محلی از اعراب نداشته باشد ولی برای استان خوزستان که متأسفانه رتبه نخست را در آمار غرق شدگی در رودخانه‌ها به خود اختصاص داده، این موضوع باید یک دغدغه همیشگی باشد و برای پیشگیری از وقوع این بحران خانمان سوز، چاره‌ای اندیشیده شود.   
 در خوزستان فصل تابستان چند ماه زودتر آغاز مي‌شود و گرمای سوزان آن مردم را به شنا در کانال‌های آبیاری یا رودخانه‌ها وا می‌دارد، اما موضوع غرق شدگی یکی از مشکلاتی است که در این استان طی ایام گرم سال همواره شناگران را در این محل‌ها به شدت تهدید می‌کند. همچنین کارون با طول یک هزار و 800 کيلومتر از کنار هزار روستا و هفت شهر بزرگ که در حاشيه آن قرار دارد مي‌گذرد. در حال حاضر یکی از مسائلی که با آن مواجه هستیم میزان بالای غرق شدگان است و خوزستان در 10 سال اخیر بیشترین آمار غرق شدگان را دارد که این مسأله می‌تواند نگران کننده باشد. در این میان بر اساس اعلام نهادهای ذیربط، آمارها نشان مي‌دهد 95 درصد غرق شدگان به رغم تصوري که وجود دارد بومي هستند. از اين تعداد غرق شده، 75 درصد در رودخانه‌ها و 11 درصد در کانال‌هاي آبياري غرق شده‌اند.
از سال‌های گذشته درباره ساماندهي استفاده از رودخانه‌ها در تابستان و فاجعه‌بار بودن آمار غرق شدگان استان مکرر صحبت به میان آمده و در برخی موارد هم جلساتی تشکیل شده، اما به دلایل مختلف از جمله مشخص نبودن متولی اصلی در این بحث مهم، آمار غرق شدگان روز به روز به فزونی میل کرده است. به گفته برخی از مسئولان بهترين راهکار، اطلاع رساني و حصارکشي مناطق خطرناک است ولی هیچ دستگاهی خود را متولی این امر ندانسته است.
راهکارهای مختلفی در خصوص مقابله با این آسیب جدی در جامعه به ویژه در فصل تابستان وجود دارد که از آن جمله می‌توان به احداث پایگاه‌هاى امداد و نجات در كنار رودخانه‌هاى شلوغ و توسعه و تجهیز پایگاه‌های امداد و نجات موجود در استان اشاره کرد. همچنین آموزش افرادی كه در حاشیه رودخانه‌ها زندگى مى‌كنند برای کمک به افراد غرق شده بسیار مفید و کارساز است. از سوی دیگر ایمن‌سازى ساحل رودخانه‌ها همسان ساحل دریاها که به ویژه در استان‌های شمال کشور انجام شده و همچنین ساخت استخر در شهرستان‌هاى بدون استخر می‌تواند به حل این معضل کمک شایانی کند.
اگر آگاهی لازم درباره شنا کردن در مناطق ناامن و پرخطر به وجود بیاید شاهد حوادث غرق شدگی نخواهیم بود. برای برون‌رفت از این معضل باید همه دستگاه‌ها وارد کارزار شوند که در این بین حتی جان یک انسان نیز با ارزش است و وظیفه دستگاه‌های مرتبط، حفظ جان شهروندان است و باید زمینه آن فراهم شود. در همین راستا، با هم‌افزایی و همراهی همه دستگاه‌های استان خوزستان زمینه لازم برای رفع مخاطرات و افزایش توانمندی شهروندان خوزستانی در خصوص مقابله با آسیب‌های اجتماعی فراهم می‌شود.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/142732/مصایب-روزهای-گرم-خوزستان