بازنشستگان در حال حاضر می‌توانند چه تسهیلاتی دریافت کنند؟
 
درباره همه وام‌های بازنشستگی
 

 

شهروند| وام ضروری 5میلیون تومانی به بازنشسته‌ها پرداخت می‌شود. این وام که سود 4درصد دارد تنها به تعداد محدودی از بازنشسته‌ها پرداخت می‌شود. البته اگر شما بازنشسته هستید و وام لازم، می‌توانید از گزینه‌های دیگری استفاده کنید که گرچه برایتان گران‌تر تمام می‌شود، اما محدودیتی برای تعداد وام‌گیرندگان ندارد و نیاز نیست برای گرفتن آن دردسرهای پیچیده کارهای اداری را تحمل کنید. این وام که با عنوان «وام کرامت بازنشستگان» پرداخت می‌شود تا سقف 80 میلیون تومان قابل پرداخت است و سود 18 درصدی دارد که در واقع سقف آن به اندازه وام 80 میلیون تومانی مسکن است.
فرزندان بازنشسته‌ها هم می‌توانند وام بگیرند
روزهای گذشته خبر اعطای وام ضروری بازنشستگان اعلام شد، به‌طوری که تنها تا پایان شهریور ادامه دارد و تنها به ۴۰۰ هزار نفر تعلق می‌گیرد. این وام در سال گذشته  به 300 هزار بازنشسته، با مبلغ  چهارمیلیون تومان وام ضروری پرداخت شد که امسال با رشد قابل قبولی همراه شده و با در نظر گرفتن اعتبار ۲۰۰۰ میلیارد تومانی، قرار است ۴۰۰ هزار بازنشسته، 5میلیون تومان وام با کارمزد 4 درصد دریافت کنند.
البته بد نیست بدانیم که متقاضیان وام ضروری بازنشستگان می‌توانند فرزندانشان هم باشند، به‌گونه‌ای که یکی از  وراث وظیفه‌بگیر با رضایت سایر وراث می‌تواند از وام استفاده کند، بنابراین متقاضی باید «فرم تعهد وراث» را دریافت کند تا سایر ورثه تکمیل کنند. تنها در صورت ارایه فرم تعهد وراث و تایید مدیریت‌های صندوق بازنشستگی در مرکز استان درخواست ثبت‌نام‌کننده در فهرست متقاضیان وام ضروری قرار خواهد گرفت.
چه کسانی در اولویت هستند؟
اعتبار وام بر اساس تعداد بازنشستگان و موظفین هر استان تعیین می‌شود و اولویت با کسانی است که تاکنون از وام ضروری استفاده نکرده‌اند. پیگیری‌های «شهروند» نشان می‌دهد که تاکنون به بانک‌ها ضوابطی درباره چگونگی پرداخت این وام اعلام نشده است.
البته اگر بازنشسته هستید و وام لازم، می‌توانید روی گزینه‌های دیگری هم حساب کنید که گرچه خرج بالاتری دارد، اما هم مبلغ وام بیشتر است و هم شرایط راحت‌تری دارد.
بانک رفاه کارگران وامی تحت عنوان طرح کرامت برای بازنشستگان قرار داده است  تا در صورت نیاز از این طرح استفاده کنند. البته باید در نظر داشت که این طرح تنها برای مستمری‌بگیران و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی و بازنشستگان دانشگاه‌های علوم پزشکی است و رویه‌ای متفاوت از وام ضروری بازنشستگان دارد. متقاضیان این وام نیاز به سپرده‌گذاری دارند و حداقل مبلغ دریافتی 4 میلیون تومان و حداکثر 80 میلیون تومان است. البته نباید از یاد برد که دریافت این وام مستلزم سپرده‌گذاری و پرداخت سودهای 18 درصد است.
مبلغ و سود وام بازنشستگی طرح کرامت
در این طرح میزان وام بازنشستگان با توجه به میانگین حساب جاری فرد متقاضی در بازه زمانی مختلف تعیین می‌شود. حداقل مدت‌زمان سپرده‌گذاری در این طرح 2 ماه و حداکثر 12 ماه تعیین شده و در طول دوره سرمایه‌گذاری سودی به حساب سپرده شما تعلق نمی‌گیرد. در طرح کرامت 97، متقاضی می‌تواند تا 4برابر میانگین حساب جاری و تا سقف 80 میلیون تومان تسهیلات با نرخ 18 درصد بگیرد؛ به‌طور مثال شما با سپرده یک‌میلیون تومانی 2ماهه می‌توانید تسهیلات 4 میلیونی با اقساط 18 ماهه یا تسهیلات 3 میلیون تومانی با اقساط 24 ماهه دریافت کنید. از ویژگی‌های این طرح می‌توان به تعداد اقساط 18 ماه و حداکثر مدت پرداخت 60 ماه اشاره کرد که بر اساس مدت‌زمان سپرده‌گذاری و مبلغ تسهیلات مشخص می‌شود؛ به‌طور مثال در صورتی‌که مدت‌زمان سپرده‌گذاری 2ماهه باشد، مدت‌زمان بازپرداخت تسهیلات تا 3 برابر میانگین حساب 24ماهه و در صورت دریافت 4 برابر میانگین حساب، مدت‌زمان بازپرداخت 18ماهه خواهد بود.
شرایط وام چیست؟
از دیگر شرایط طرح کرامت که باید به آن توجه داشت؛ یکی شرایط ضامن و دیگری سپرده‌گذاری است. شرایط ضامن در محدوده اختیارات کمیته اعتباری شعبه است و معمولا یک ضامن کارمند و سفته است. شاید بپرسید طرح کرامت برای چه چیز‌هایی در نظر گرفته می‌شود؟ در توضیح آن باید گفت متقاضیان یادشده می‌توانند برای موارد زیر وام بگیرند: تهیه و تامین اموال و خدمات مورد نیازشان همانند تهیه مصالح ساختمانی برای تعمیرات واحد مسکونی، هزینه درمان، تحصیل، تهیه جهیزیه، ازدواج فرزند، مسافرت‌های زیارتی و سیاحتی و تعمیرات اساسی و بازسازی کامل واحدهای مسکونی.
البته بانک برای تهیه مدارکی که نشان دهد وام را برای چه کاری می‌خواهید، سختگیری خاصی ندارد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/141408/درباره-همه-وام‌های-بازنشستگی