انفجار آبگرمکن جان 10 نفر را گرفت
 
آوار مرگ در مشهد
 

 

شهروند|  صدای وحشتناک انفجار در محله پورسینا، خبر از یک فاجعه تلخ برای پایین شهرنشینان مشهد می‌داد. آبگرمکن خانه‌ای خالی که ساکنانش درست شب قبل اسباب‌کشی کرده بودند، جان 10 نفر را گرفت. 10 پیر و جوان و کودک وقتی که در خانه‌هایشان خواب بودند، غافلگیر شدند، زیر آوار ماندند و نفس‌هایشان قطع شد. از نوزاد یک و نیم ساله گرفته تا پیرمرد و پیرزن 70 ساله در میان فهرست قربانیان بودند. سه خانه کاملا تخریب شد و چندین خانه دیگر نیز خسارت‌های زیادی دید. یک پیرمرد و یک پیرزن و خانواده‌ای که بیشترشان بلوچ بودند، زیر آوار جان خود را از دست دادند.

ساعت 5:30 صبح روز شنبه بود که صدای وحشتناکی در کوچه‌های باریک محله پورسینای مشهد پیچید؛ صدایی که تمام اهالی محله را بشدت وحشت‌زده کرد. همه مردم سراسیمه از خانه‌هایشان بیرون آمدند و با صحنه‌ای ترسناک روبه‌رو شدند. صحنه‌ای شبیه زلزله؛ خانه‌ها تخریب شده بود، آوار روی سر مردم ریخته بود و آنهایی که بیرون آوار بودند، فریاد می‌زدند. خبر بدتر این بود که عده‌ای زیر آوار جا مانده بودند. زنان، مردان و کودکانی که در خانه‌هایشان خوابیده بودند، زیر خروارها خاک ماندند و خوابشان ابدی شد. مردم با دیدن این صحنه خیلی زود اورژانس و آتش‌نشانی را خبر کردند. امدادگران هلال‌احمر نیز از این خبر مطلع و بلافاصله راهی محل حادثه شدند. عملیات آغاز شد، اما به‌سختی. امدادگران و آتش‌نشانان یک‌به‌یک قربانی‌هایی که زیر آوار مانده بودند را بیرون کشیدند و عوامل اورژانس آنهایی که هنوز نفس می‌کشیدند را به بیمارستان منتقل کردند، اما بودند کسانی که در میان خروارها خاک نفس‌هایشان قطع شده بود و جسدشان از خاک بیرون آمد.
عملیات سخت 12 امدادگر
ساقی، امدادگر هلال‌احمر مشهد که در صحنه حادثه حضور داشت، درباره ماموریتش به خبرنگار «شهروند» گفت: «ساعت 5:55 صبح بود که به هلال احمر خبر این حادثه رسید. در همان دقایق نخست، تیمی چهار نفره در محل حاضر شد، اما به دلیل گستردگی حادثه، دو تیم چهار نفره دیگر نیز به گروه پیوستند و عملیات آواربرداری آغاز شد. از آنجایی که کوچه باریک بود و امکان انتقال دستگاه‌ها و ماشین‌های آواربرداری به محل حادثه وجود نداشت، عملیات به‌صورت دستی و با بیل و کلنگ انجام شد. خسارت زیادی به خانه‌ها وارد شده بود. سه خانه به‌صورت کامل تخریب و 10 تا 11 خانه دیگر هم بین 20 تا 60 درصد خسارت دیده بود. شیشه‌ها شکسته بود و همه جا پر از خاک و آوار شده بود. مردم هم وحشت کرده بودند. از آنجایی که این حادثه صبح زود و هنگام خواب رخ داده بود، خیلی‌ها شوکه شده بودند و ترس و وحشت زیادی داشتند. نیروهای هلال‌احمر و آتش‌نشانی همگی با سختی تمام عملیات آواربرداری را انجام دادند. در کل 15 نفر از میان آوار بیرون کشیده شدند. یک کودک 7 ساله، افرادی 12، 18، 22 و 19 ساله وقتی از زیر آوار بیرون کشیده شدند، مشخص شد که جان خود را از دست داده‌اند، اما بقیه هنوز زنده بودند و بلافاصله توسط نیروهای اورژانس به بیمارستان منتقل شدند. در آن میان نوزادی یک و نیم ساله هم از زیر آوار بیرون آورده شد و هنوز نفس می‌کشید؛ برای همین او را هم تحویل عوامل اورژانس دادیم، اما این بچه دوام نیاورد و هنگام انتقال جانش را از دست داد. ساعت 9:40 بود که بالاخره عملیات به پایان رسید. نیروهای هلال‌احمر و آتش‌نشانی تا جایی که مطمئن شدند کسی زیر آوار نیست، عملیات را ادامه دادند و بعد از اطمینان از اینکه کسی در میان خاک‌ها نیست، ماموریتشان را به پایان رساندند. در همان دقایق اولیه هم مشخص شد که آبگرمکن خانه‌ای خالی از سکنه، به دلیل نشت گاز منفجر شده و این حادثه را به وجود آورده است.»
وحشت در محله پورسینا
یکی از شاهدان این حادثه در حالی که خودش هنوز شوکه  بود و ترس در صدایش موج می‌زد، در این‌باره به «شهروند» گفت: «ما در خانه‌مان خواب بودیم. ناگهان با صدایی وحشتناک از خواب پریدیم. خیلی ترسناک بود. صدا آنقدر زیاد بود که باعث شد از خانه بیرون بیاییم. چیزی شبیه انفجار بمب بود. وقتی از خانه بیرون آمدیم با صحنه‌ای وحشتناک روبه‌رو شدیم. خانه‌های همسایه‌هایمان کاملا تخریب شده بود. یک پیرمرد و پیرزن که زن و شوهر بودند، با هم در خانه‌شان جان باختند. یک خانواده 12 یا 13 نفر هم که بیشترشان بلوچ بودند، در خانه بغلی زیر آوار ماندند. وقتی آنها را از زیر آوار بیرون آوردند، 4 نفرشان در دم جان باخته بودند. گویا 4 نفر دیگر هم در بیمارستان جان باخته بودند. درباره علت حادثه هم صحبت‌هایی شنیده‌ایم. شب قبل از این حادثه، اهالی خانه‌ای که انفجار در آن صورت گرفته بود، اسباب‌کشی کردند و از محله ما رفتند. گویا آنها یادشان رفته بود که شیر گاز را ببندند، برای همین این انفجار رخ داد. ولی در هر صورت کارشناسان در حال بررسی علت این حادثه هستند. هرچه بود، خیلی وحشتناک بود.»
قطع گاز در محل
سید «احمد علوی»، سخنگوی شرکت گاز خراسان رضوی درباره جزییات این حادثه گفت: «در پی ‌حادثه انفجار در خیابان پورسینا، گاز خانه‌های اطراف محل حادثه تا ایمن‌سازی کامل خانه‌ها قطع خواهد بود.»
وی با اشاره به آخرین وضعیت خطوط گاز خیابان پورسینا ادامه داد: «گاز محل حادثه فعلا قطع است، همچنین تا ایمن‌سازی کامل، گاز منازل اطراف محل حادثه قطع خواهد بود. گاز این منطقه در صورت ایمن‌سازی کامل محل از سوی کارشناسان آتش‌نشانی و اعلام به شرکت گاز وصل خواهد شد. استفاده ایمن و مطمئن از گاز طبیعی ضامن سلامت شهروندان است.»
انفجار غیر عمدی بود است
«حسن حیدری» معاون دادستان مشهد نیز در این‌باره گفت: «هیچ عمدی در این انفجار دخیل نبوده است. علت کشته‌شدن این تعداد از هموطنان نزدیک به هم بودن منازل مسکونی و جمعیت زیاد  آنان  بوده است. این که در یک خانه 04 متری 52 نفر در کنار یکدیگر استراحت می‌کنند، قابل فهم و هضم نیست و همین مسأله موجب شد این اتفاقات رخ دهد.»

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/141393/آوار-مرگ- در-مشهد