روز گذشته، علی ربیعی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برکنار شد
 
یک استیضاح و هزار اتهام
 

 

علی ربیعی با 129 رأی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کنار گذاشته شد. روز گذشته در جلسه پرحاشیه‌ استیضاح ربیعی در مجلس، 111 نماینده به ماندن او رأی دادند اما در مقابل مخالفان کاری از دستشان برنیامد و درنهایت ربیعی که پیش از این‌هم اسفندماه گذشته برای استیضاح پایش به مجلس باز شده بود، برکنار شد. او پیش از این‌هم در تیر ۹۵ به دلیل عدم ارایه برنامه برای ادارات کل استان‌ها و وضع شرکت‌های تأمین اجتماعی استیضاح شده بود. با این حال، استیضاح دیروز منجر به برکناری‌اش شد؛ جلسه‌ای که با حواشی بسیاری همراه بود.
اوج ماجرا با صحبت‌های پورابراهیمی
اوج ماجرا زمانی بود که محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی در موافقت با استیضاح نطق خودش را ایراد کرد اما  صحبت‌های او خالی از بگم‌بگم نبود و یک روی سخنش با وزیر بود و روی دیگرش را خطاب به مسعود پزشکیان بیان کرد. او گفت: آقای پزشکیان باید به این سوال جواب دهد که زهرا پزشکیان مسئول فاینانس پتروشیمی با مدرک لیسانس چه نسبتی با او دارد. پزشکیان در پاسخش گفت: دختر من در پتروشیمی جم کار می‌کند، لیسانس ندارد بلکه دارای تحصیلات فوق‌لیسانس است. او مسئول نیست بلکه پروژه‌ای را گرفته است. در فضای مجازی گفتند که دختر من ۱۰‌میلیون تومان حقوق می‌گیرد که باز هم درست نیست، او چهار‌میلیون تومان حقوق می‌گیرد.
قدرت لابی‌گری
پورابراهیمی در ادامه گفت: در جلساتی که با برخی دوستان داشتم، آقای ربیعی را «خدای لابی» معرفی کردند. طیف‌های عظیم کارگری و برخی در مجلس با فشار به نمایندگان اجازه طرح مباحث استیضاح را سلب کردند.
‌ای کاش وزیر تعاون جایگزین وزیر خارجه می‌شد تا برجام را حل می‌کرد و من مطمئنم که ایشان با قدرت لابی‌گری خود می‌توانست این پرونده را حل کند.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: منبع بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده دارو و حمل‌ونقل کالا را متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانست و افزود: ۶۶‌درصد پتروشیمی جم، ۷۸‌درصد پتروشیمی امیرکبیر، ۴۹‌درصد پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، ۹۵‌درصد نفت پاسارگاد و بیش از ۳۰ شرکت مهم در این حوزه متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. اشتغال ماموریت کدام دستگاه است که مردم به کف خیابان‌ها می‌آیند؟
رشوه رئیس یکی از سازمان ها
رستمیان- نماینده دلفان- مدعی پرداخت رشوه ۵۰۰میلیونی توسط رئیس یکی از سازمان ها برای سکوت درباره وضع و مشکلات استان لرستان شد و درعین حال به ممانعت  رئیس این سازمان، برای ورود این نماینده به برخی استان‌ها برای رسیدگی به مشکلات، صرف ۹۰۰‌میلیون تومان برای هزینه همایش و میهمانی‌ها، خرید خودروی شاسی‌بلند از محل هزینه خرید ویلچر و کمک به ایتام و... اشاره کرد که رئیسی سازمان در گفت‌وگو با ایسنا، این اظهارات را اتهام خواند و گفت:   علت این اتهامات این است فردی که آقای رستمیان به‌عنوان مدیر برای استان معرفی کرده بود اما فاقد شاخص‌های لازم بوده و در کمیته انتصابات سازمان رأی نیاورد و منصوب نشد و فردی که مورد تأیید سازمان بود، برای این سمت انتخاب شد. متاسفانه آقای رستمیان دنبال این بود که این فرد را به سازمان تحمیل کند.
وضع کارگران، خطری برای نظام
ربیعی در دفاع از خود پشت تریبون مجلس تلویحا اذعان کرد که وضع کارگران بحرانی ا‌ست و این خطر نظام را تهدید می‌کند. ربیعی گفت: برای نخستین‌بار او بوده که «آژیر» را به صدا درآورده است. او گفت، همه ارکان نظام می‌بایست پاسخگو باشند. استیضاح حق مسلم نمایندگان مجلس است اما هرکس که با فساد مبارزه کرد، نباید اینچنین مورد مواخذه قرار بگیرد؛ چراکه فساد دو دشمن دارد؛ شلوغ‌کردن و سیاسی‌کردن آن.
تلاش‌های او و نمایندگان موافقش برای ماندگاری‌اش در سِمت وزارت نتیجه نداد و او درنهایت برکنار شد و حالا باید در انتظار وزیر کار جدید ماند.

موافقان حضور ربیعی
محمدصادق حسنی، نماینده مردم رشت: ربیعی برای برقراری امنیت اجتماعی شب‌ها در وزارتخانه می‌خوابد و درعین رکود گسترده آرامش برقرار است و خبری از اعتصابات کارگری نیست.
سیدفرید موسوی، نماینده مردم تهران: ربیعی در دوران مسئولیتش ۳۰ دستورالعمل مبارزه با فساد داشته است. همگان می‌دانند که پیش از دولت یازدهم چه وضع اسفباری حاکم بود. امروز ارتقای شفافیت که از مهمترین اقدامات برای مبارزه با فساد است، مورد توجه قرار گرفته و در راستای ایجاد شفافیت اطلاعات به‌روز قابل دستیابی است.
محمد محمودی‌شاه‌نشین، نماینده مردم شهریار:   مسئولیت‌پذیری «ربیعی» برکسی پوشیده نیست و ثبات در مدیریت تأمین اجتماعی از اقدامات موفق ربیعی در وزارت تعاون و کار بوده است.
غلامرضا تاج‌گردون نماینده مردم گچساران: ما باید یک نگاه استراتژی به این وزارتخانه داشته باشیم. آقای ربیعی به دلیل نگاه استراتژیکش به بسیاری از موضوعات فرد شایسته‌ای است و می‌تواند تلفیق بسیار خوبی از این سمت داشته باشد.

مخالفان حضور ربیعی
رضا صابری نماینده مردم رامیان و آزادشهر: کم‌توجهی وزیر پیشنهادی کار به بیکاران، سردرگمی آنها را بیشتر می‌کند و 30‌سال ممارست وی درحوزه‌های اطلاعاتی و امنیتی و دانشگاهی کفایت تجربه کافی برای این مسئولیت نیست.
عبدالوحید فیاضی، نماینده مردم نور و محمودآباد: آقای ربیعی در برنامه‌هایش افزایش سهم تعاونی‌ها در بازار پول را تا حدودی کمرنگ دیده است.
محمدرضا پورابراهیمی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی:    در برنامه وزیر پیشنهادی کار تحولی در قانون کار دیده نمی‌شود.
امیر خجسته نماینده مردم همدان و فامنین: صندوق‌های بازنشستگی شرایط بدی دارند. بازنشستگانی بعد از فراغت از کار با فشارهای اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و دغدغه معیشت دارند. آنها به جای تفریح، تنها در مشکلات غرق می‌شوند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/140121/یک-استیضاح-و-هزار-اتهام