عدد روز
 

 

24 درصد کاهش واردات موز

در سه‌ماهه نخست امسال ۱۴۱هزار تن موز به ارزش ۱۳۷میلیون و ۸۷۵هزار دلار به کشور وارد شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۲۴درصد و از لحاظ ارزشی ۳درصد کاهش داشته است. به گزارش مهر، با انتشار لیست دریافت‌کنندگان ارز رسمی از سوی بانک مرکزی که به دستور رئیس‌جمهوری صورت گرفت، مشخص شد که ۲۸ شرکت توانسته‌اند ۳۶میلیون و ۸۱هزار و ۹۲۵ یورو ارز دولتی برای واردات موز دریافت کنند. درهمین حال، بررسی تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی ایران نشان می‌دهد در سه‌ماهه نخست سال‌جاری ۱۴۱هزار و ۱۳۹ تن موز سبز تازه یا خشک‌کرده به ارزش ۱۳۷میلیون و ۸۷۵هزار و ۴۴۲ دلار به ایران وارد شده است.

40 درصد یارانه مردم از فروش گاز تامین می‌شود

حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: تامین ۴۰درصد از یارانه نقدی مردم، ارزآوری و حفظ محیط‌زیست از جمله نقش‌های مهم صنعت گاز در کشور است. او تامین گاز مستمر، پایدار و ایمن را وظیفه اصلی این شرکت برشمرد و افزود: توانمندسازی و فرآیندسازی، ۲ محور اساسی است که در این شرکت باید به آن توجه شود. همچنین ماموریت دیگر شرکت ملی گاز، حضور فعال در فرصت‌های مناسب تجارت جهانی گاز است و باید تلاش کنیم با ایجاد فرصت‌های رقابتی، حضور فعالی در این بازار داشته باشیم. مدیرعامل شرکت ملی گاز با تأکید بر مدیریت تجدید ساختار صنعت گاز اظهار کرد: در افق ۱۴۰۴ صنعت گاز کشور باید به صنعتی رقابتی که لازمه آن، مشارکت با بخش خصوصی است، تبدیل شود.

600 میلیارد تومان پول مردم در جیب واردکنندگان خودرو

امرالله امینی عضو هیأت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: باید مشخص شود ۶۰۰میلیارد تومان یارانه پرداختی از بیت‌المال به شرکت‌های واردکننده خودرو، کجا رفته و چه سرنوشتی داشته است. امینی گفت: متاسفانه در شرایط جنگ اقتصادی که حتی واردات خودرو با ارز آزاد نیز نادرست است، شاهد بودیم که ارز یارانه‌ای ۴۲۰۰ تومانی برای واردات خودرو به واردکنندگان این محصول پرداخت شد. عضو هیأت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه این ۶۰۰میلیارد تومان رانتی است که به شرکت‌های واردکننده خودرو داده شده است، خاطرنشان کرد: در این شرایط دولت باید موضوع را پیگیری و از واردکنندگان خودرو سوال کند که ارز یارانه‌ای اختصاص‌یافته را چه کرده‌اند. وی افزود: هرچند که متاسفانه می‌توان پیش‌بینی کرد که شرکت‌های واردکننده خودرو طبق روال گذشته، خودروهای واردشده با ارز دولتی را با نرخ ارز آزاد فروخته و ۶۰۰میلیارد تومان یارانه پرداختی را تصاحب کنند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/137666/عدد-روز