احضار و اجبار ادمین‌های شیرین‌پزی برای ترک تلگرام
 
بفرمایید «سروش» دهانتان را شیرین کنید
 

 

آیت وکیلیان- شهروند|  بحث فیلترینگ تلگرام همچنان موضوع داغ رسانه‌ها، نهادهای دولتی، قضائی و کاربران شبکه‌های اجتماعی است. موضوعی که بعد از فیلترینگ هر بار در ابعاد جدیدی مطرح شده است؛ مرحله بعد از فیلترینگ وارد فاز جدیدی مبنی بر بستن فلیترشکن‌ها هم شد، اما تا به امروز هیچ‌گاه عملی نشده است. تا این‌که هفته گذشته دادستان اصفهان در اظهارنظری اعلام کرد که استفاده از فیلترشکن پیگرد قانونی دارد. این خبر بازتاب گسترده و انتقادات زیادی را به همراه داشت. با وجود انتقادات گسترده نسبت به این نوع سیاست‌گذاری در مورد اعمال مجرمانه‌بودن استفاده از فیلترشکن، این مسأله در یکی از استان‌ها منجر به احضار ادمین‌های کانال‌های تلگرامی در اصفهان شده است. یک وکیل دادگستری از قول یکی از همسران افراد احضار شده، علاوه بر این‌که از احضار تعدادی از ادمین‌های کانال‌های تلگرامی به مجتمع قضائی این شهر خبر داده، گفته باید تعهد بدهند که در تلگرام کار نکنند و فعالیت خود را به پیام‌رسان سروش ببرند و اگر نیایند،حکم جلب برایشان صادر می‌کنیم. اکنون مسأله این‌جاست که آیا شیوه جذب مخاطب در پیام‌رسان‌های داخلی ازجمله سروش به همین شیوه اعمال زور است. موضوعی که از مدیران سروش آن را پیگیری کردیم.
احضار ادمین‌های کانال‌های تلگرامی
پیام درفشان، وکیل دادگستری دیروز از احضار تعدادی از ادمین‌های کانال‌های تلگرامی به مجتمع قضائی شهر اصفهان خبر داد.  این وکیل دادگستری که وکالت یکی از ادمین‌های احضارشده را برعهده دارد، به «اعتمادآنلاین» گفت: «از شورایعالی فضای مجازی در یک مقطعی تاکید می‌کردند که بیایید کانال‌های خود را ثبت کنید و ما از شما حمایت می‌کنیم. این افراد هم براساس اعتمادی که در آن زمان به دولت تدبیر و امید داشتند، رفتند و اطلاعات شخصی خود را ثبت کردند. اتفاقا وزیر ارشاد در آن زمان از عملکرد این ادمین‌ها که تلاش داشتند براساس قانون یک کسب‌وکار راه‌اندازی کنند، استقبال و از ادمین‌های کانال‌های تلگرامی در جلسه‌ای تقدیر کردند.  این وکیل دادگستری در ادامه افزود: حتی حمایت‌ها در آن زمان به ‌حدی بود که گفتند به‌عنوان یک کسب‌وکار ثبت‌شده به شما وام می‌دهیم و به دلیل کار فرهنگی که انجام می‌دادند از آنها تشکر ‌کردند. درفشان ادامه داد:   اما الان به نظر می‌رسد افرادی که در آن زمان شهروندان قانونمدار بودند و کانال خود را ثبت کرده‌اند، درحال قربانی‌شدن هستند.
از شیرینی‌پذیری تا کیک‌پزی
وکیل یکی از ادمین‌های کانال‌های تلگرامی در اصفهان با اشاره به پیامی که چند ماه پیش برای ادمین‌ها ارسال شده است، گفت:   یک روز پیام از نهادهای امنیتی می‌آید که فعالیت در تلگرام جرم است و با شما برخورد می‌شود، روز دیگر تماس می‌گیرند و احضاریه می‌فرستند و ادمین‌ها را به مجتمع قضائی اصفهان فرامی‌خوانند.  درفشان در ادامه بیان کرد: چهارشنبه گذشته تماس گرفتند و این خانم را به مجتمع قضائی اصفهان احضار کردند. در ادامه پیگیری‌ها متوجه شدیم زنان دیگری که کانال‌های شیرینی‌پذیری، کیک‌پزی یا موضوعات مربوط به هنر و زنان دارند، هم احضار شده‌اند. این وکیل دادگستری در ادامه تاکید کرد: این کانال‌هایی که ادمین‌های آنها به مجتمع قضائی اصفهان احضار شده‌اند، کاملا محتوایی با مفاهیم خانواده و روز دارند و به مباحث سیاسی ارتباطی ندارند، حتی فعالیت مدنی هم ندارند و تنها کار فرهنگی و آموزشی انجام می‌دهند.
تعهد بدهند در تلگرام فعالیت نکنند
 درفشان درباره افرادی که براساس پیگیری‌ها احضار شده‌اند، گفت: موکل من با افراد زیادی ارتباط ندارد و تنها با  9 نفر از زنانی که محتوای کانال آنها هم مانند خود او است، مرتبط بوده و گفته می‌شود از روز سه‌شنبه  احضاریه‌هایی برای آنها فرستاده‌اند.  این وکیل دادگستری در ادامه با بیان این‌که با موکل من به دلیل این‌که آدرسش تغییر کرده بود، تلفنی صحبت کردند، توضیح داد:   به موکلم گفته‌اند که برای ارایه توضیحاتی به آدرسی که اعلام کرده‌اند، مراجعه کند. ایشان پرسیده‌اند مشکلی هست یا شاکی داشته‌ام. به او گفته‌اند حکم دادستان است، باید به این‌جا بیایید تا بیشتر صحبت کنیم. او درباره تعداد ادمین‌هایی که به مجتمع قضائی رفته‌اند، گفت:  همسر یکی از این زنان روز شنبه به محل احضاریه رفته و به او گفته‌اند که استفاده از فیلترشکن جرم است و همسرتان چرا درحال فعالیت در تلگرام است، باید به این‌جا بیایند و تعهد بدهند که در تلگرام فعالیت نکنند.
شرط فعالیت:  ورود به «سروش»!
 این وکیل دادگستری ادامه داد: همسرشان گفته‌اند که ایشان مسافرت هستند. آنها گفته‌اند که حتما باید خودشان حضور پیدا کنند و تعهد بدهند که در تلگرام کار نکنند و فعالیت خود را به پیام‌رسان سروش ببرند و اگر نیایند حکم جلب برایشان صادر می‌کنیم.  درفشان در ادامه توضیح داد: همسر ایشان گفته‌اند که همسرم از فیلترشکن استفاده نمی‌کند و تلگرام در آپدیت جدید بدون فیلترشکن بالا می‌آید. آن مامور هم به او گفته است که من مامور و معذورم و صرفا باید موضوع را پیگیری کنم و حکم از بالا آمده است.
تعهد احضارکنندگان به این سمت‌وسو که در تلگرام کار نکنند و فعالیت خود را به پیام‌رسان سروش ببرند و اگر نیایند حکم جلب برایشان صادر می‌کنیم، موضوعی بود که آن را در گفت‌وگو با مدیران پیام‌رسان در میان گذاشتیم و در آن شیوه و سیاست‌گذاری جذب مخاطب و فالوور را از آنان پرسیدیم. سیدمیثم سیدصالحی که تلفن خود را جواب نداد و فرد پاسخ‌دهنده اعلام کرد که علیرضا عیوضی، مدیر روابط عمومی پاسخگوی سوالات مورد نظر است. عیوضی در پاسخ به این سوال خبرنگار «شهروند» که در اصفهان و از قول یک وکیل دادگستری احضارکنندگان را مجبور کرده‌اند ‌که یا فعالیت خود را به پیام‌رسان سروش منتقل کنند یا از ادامه فعالیت منع خواهند شد، گفت: «بهتر است نخست گفته همین وکیل به صورت سند در رسانه‌ها منتشر شود، در آن صورت ما نیز پاسخ این پرسش را خواهیم داد.» عیوضی در ادامه و در پاسخ به این‌که شیوه و سیاست‌گذاری جذب مخاطب از سوی سروش به چه صورتی است، بیان کرد: «چنانچه مدعای وکیل مورد بحث منتشر شد، ما نیز به این پرسش پاسخ خواهیم داد.» خورشاد، مدیر پروژه پیام‌رسان سروش نیز یکی دیگر از افرادی بود که همین سوال را از او پرسیدیم که اذعان کرد: «این سوالات را از مدیرعامل باید بپرسید!»

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/137590/بفرمایید-«سروش»-دهانتان-را-شیرین-کنید