همه چیز درباره سامانه جامع روابط کار
 
قراردادهای کاری‌تان را ثبت کنید
 

 

شهروند| کارگران 5 استان از امروز برای ثبت قراردادهایشان به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند. بر اساس خبری که وزارت کار منتشر کرده است، تمام افراد شاغل می‌توانند قراردادهای کارشان را در سامانه جامع روابط کار ثبت کنند تا اگر حق و حقوق آنها توسط کارفرمایان پایمال شد، امکان بررسی و نظارت بهتر به این موضوع وجود داشته باشد.
سامانه جامع روابط کار چیست؟
این سامانه در واقع سامانه‌ای است که کارفرمایان و کارجویان می‌توانند در آن ثبت نام و برای ساماندهی روابط کاری از جمله قرارداد کار ، شکایات و … از طریق این سامانه اقدام کنند. اکنون این موضوع برای چندین استان محقق شده است. خصیصه‌های این سامانه چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ اگر تا چندی پیش کارفرما از عقد قرارداد با کارگر ممانعت می‌کرد، اکنون می‌توان با  ثبت قراردادهای کار امکان نظارت بر قراردادها و جلوگیری از سوءاستفاده از کارگران را فراهم کرد. از مهمترین ویژگی‌های این سامانه، ثبت الکترونیکی شکایت کارگران بدون نیاز به مراجعه حضوری است. همچنین  باید در نظر داشت که این سامانه کارفرمایان را ملزم می‌کند تا قراردادهای خود را به شکل آنلاین بارگذاری کنند تا از انعقاد قراردادهای سفید و موقت جلوگیری شود. از دیگر مزیت‌های این سامانه آن است که کارگران می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان و دریافت کد کاربری وارد سامانه  شوند و ثبت نام کنند. جزییات این موضوع را  علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار گفته است که در ادامه می‌خوانید.
ثبت نام در سامانه جامع روابط کار
 در چه استان‌هایی امکان‌پذیر است؟
به گفته اسماعیل ظریفی آزاد، مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این سامانه از روز چهارشنبه برای دفاتر پیشخوان در دسترس خواهد بود و بعد از ثبت‌ نام نخستین نفر در این سامانه در دسترس عموم قرار می‌گیرد. ثبت ‌نام فعلا در تهران به مدت یک هفته انجام خواهد شد و بعد از آن در 4 استان سمنان، اردبیل، قزوین و البرز راه‌اندازی می‌شود.
از چه زمانی این سامانه در تمام کشور راه‌اندازی می‌شود؟
راه‌اندازی این سامانه یک ماه به‌صورت پایلوت خواهد بود و از اواخر مرداد در سراسر کشور ثبت ‌نام از کارگران انجام می‌شود. سامانه ثبت قراردادهای کار که هسته اصلی سامانه جامع روابط کار محسوب می‌شود، قرار است از امروز شروع به ثبت قراردادهای کارگران و کارفرمایان کند.
چرا برای ثبت نام  باید به دفاتر پیشخوان
 مراجعه کرد؟
 علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار در پاسخ به این سوال گفته با توجه به اینکه افراد در این سامانه قادر خواهند بود عملیات مختلف از جمله ثبت شکایت و... انجام دهند، برای شناسایی اولیه و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی برای یک نوبت و دریافت رمز ورود به سامانه موضوع احراز هویت کاربران نکته‌ای بود که برای این مورد دفاتر پیشخوان دولت به عنوان مرجع احراز هویت انتخاب شدند.
آیا امکان ثبت دادخواست در این سامانه
 وجود دارد؟
 سامانه ثبت دادخواست که یکی دیگر از 30 زیرمجموعه سامانه جامع روابط کار است با این هدف طراحی شده که کارگران و کارفرمایان با صرف هزینه به مراتب کمتر، از یک نظام رسیدگی الکترونیکی سالم و عادلانه در روابط کار در هر شرایط و هر مکانی بدون مراجعه حضوری برخوردار شوند.
مزیت‌های استفاده از این سامانه چیست؟
همان‌گونه که توضیح داده شد، این سامانه برای الزام کارفرمایان به ثبت قراردادها در ادارات کار است تا آنها نتوانند کارگران را مجبور به تن دادن به قراردادهای سفیدامضا کنند. این سامانه می‌تواند مزایای دیگری از قبیل کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در وقت را برای افراد ذینفع در پی داشته باشد. همچنین در اجرای تبصره 1 ماده 7 قانون کار (تعیین سقف مدت برای قرارداد در کارهای غیر مستمر) این سامانه وسیله‌ای برای ثبت قراردادها و کنترل آنها خواهد بود و مهمترین کارکرد آن می‌تواند برای نخستین‌بار در کشور مرجع آماری دقیقی از وضعیت بازار کار، قراردادها و.....باشد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/137560/قراردادهای-کاری‌تان-را-ثبت-کنید