شهروند| دلار نهتنها بازار خودروهای خارجی که حتی بازار خودروهای داخلی و دست دوم را به کما برده است. با وجود این، افزایش قیمت در این بازارها متوقف نشده و قیمت خودروهای داخلی تا 30درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. این موضوع درحالی رخ میدهد که شماری از نمایندگان مجلس خودروسازان را به احتکار محکوم و اعلام کردهاند تصمیم دارند وزیر صنعت را به دلیل افزایش قیمت خودرو به مجلس بکشانند. آنها معتقدند در شرایطی که دولت دلار ارزانتر 4200 تومانی را در اختیار خودروسازان قرار داده است، افزایش عجیب و غریب قیمتها توجیه ندارد. با اینحال، قطعهسازان میگویند که نوسان قیمت دلار باعث شده است آنها هزینه بیشتری بپردازند و به همین دلیل آنها درخواست افزایش 19.5درصدی قیمت خودرو را با شورای رقابت در میان گذاشتهاند. با وجود این، محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که خودروسازان حق ندارند بیشتر از 9.6درصد قیمتهای خود را افزایش دهند و مردم تخلفات را گزارش دهند. البته نگاهی به جدیدترین فهرست قیمت خودروسازان نشان میدهد که تنها سمند از میان خودروهای زیر 45میلیون تومان تخطی و افزایش 12.5درصدی قیمت را تجربه کرده است. در بازار آزاد اما اختلاف قیمتها با بهای کارخانهای بسیار زیاد است و از 5 تا 40میلیون تومان میرسد.
هایما رکورددار گرانی
خودروسازان حالا فهرستی از قیمت جدید محصولات خود منتشر کردهاند. بر این اساس، محصولات خودروسازان بین 1.5 تا ۱۰میلیون تومان گران شده است. در وضعیتی که خودروهای وارداتی به صورت هفتگی گران میشوند، خودروسازهای داخلی هم قیمت محصولات خود را هرچند وقت یکبار افزایش میدهند. در فهرست جدید قیمت محصولات ایرانخودرو، شاهد افزایش قیمت ۲ تا ۱۰میلیون تومانی هستیم. پژو ۲۰۰۸ با بیشترین رشد، ۱۰میلیون تومان گران شده و قیمت کارخانهای آن به 104میلیون و 994هزار تومان رسیده و این خودرو در بازار آزاد با اختلاف 41میلیون تومانی نسبت به قیمت کارخانه، 145میلیون تومان فروخته میشود. بررسی قیمت کارخانهای خودروهای تولید داخل نشان میدهد که بیشترین افزایش قیمت مربوط به خودرو هایما اس 7 بوده است که با 30.8درصد افزایش قیمت نسبت به اردیبهشت سال گذشته از 72میلیون و 137هزار تومان به 104میلیون و 313هزار تومان رسیده است. سراتو 2000 اتوماتیک هم با 19.4درصد افزایش قیمت نسبت به سال گذشته از 91میلیون و 78هزار تومان به 113میلیون و 62هزار تومان رسیده است. دنا پلاس با 13.5درصد افزایش قیمت از 46میلیون و 31هزار تومان به 53میلیون و 268هزار تومان رسیده است.
بهجز این آریو 1600 اتوماتیک، چانگان و سمند نیز افزایش قیمت بالای 10درصد را تجربه کردهاند.
قیمت سمند غیر قانونی است
گر چه وزیر صنعت اعلام کرده است که خودروسازان تنها اجازه 9.5درصد افزایش قیمت را دارند، اما این قاعده تنها مشمول خودروهای زیر 45 میلیون تومان میشود که شورای رقابت برای نرخگذاری آن تصمیم میگیرد و خودروسازان اجازه دارند درباره سایر محصولات تولیدیشان تصمیمات دیگری بگیرند. نگاهی به آخرین فهرست قیمت محصولات داخلی نشان میدهد که از میان خودروهای زیر 45میلیون تومان، خودروسازان تنها برای قیمتگذاری سمند غیر قانونی عمل کردهاند و این خودرو در اردیبهشتماه امسال با 12.6درصد افزایش قیمت، بهای کارخانهای آن به 32میلیون و 157هزار تومان رسیده است. پژو 405 هم تا مرز 9.5درصد افزایش قیمت داشته است و بهای آن به 32میلیون و 680هزار تومان رسیده است.
اختلاف 5 تا 40میلیون تومانی
قیمت کارخانه و بازار
خودرو با قیمت کارخانه اما تنها به دست تعداد محدودی از مشتریان میرسد و چه کسی است که نداند بیشتر خودروهای ثبت نامی به دست دلالان میافتد. در بازار آزاد اما قیمت خودروها با نرخ کارخانه شکاف قابل توجهی پیدا کرده است؛ به گونهای که فاصله قیمت کارخانهای خودروهای داخلی با بازار آزاد از 5 تا بیشتر از 40میلیون تومان نوسان دارد. البته خودروهایی مثل انواع پراید، تیبا و پژو در بازار آزاد با نرخ کارخانه بین یک تا 5میلیون تومان اختلاف قیمت دارند و اختلاف بیشتر مربوط به خودروهای دارای بازه قیمتی بالاتر است.
از نیمه دوم سال گذشته، قیمت خودرو بهطور پیوسته در حال افزایش است. در این میان خودروسازان نوسان قیمت دلار را بهانه کرده و میگویند که هزینههایشان بهویژه در بخش تأمین قطعات افزایش چشمگیر داشته است و آنها درخواست افزایش قیمت تا 19.5درصد را به شورای رقابت دادهاند. خودروهای خارجی هم که افزایش قیمت را بهطور مداوم تجربه میکنند، ادعا دارند که ارز ۴۲۰۰ تومانی به دستشان نرسیده و به همین دلیل با در نظر گرفتن نرخ آزاد ارز، خودروهای خود را به فروش میگذارند. در بازار آزاد هم شاهد افزایش قیمت بسیار شدیدی هستیم. خودروسازهای وطنی هم از این فرصت استفاده میکنند تا به بهانه افزایش قیمت قطعات خودرو، قیمت محصولات خودشان را چند میلیون تومان گران کنند. به نظر میرسد گرانی خودروهای وارداتی، مونتاژی و تولید داخلی به امری عادی تبدیل شده و دیگر نمیتوان جلوی رشد کاذب و مداوم قیمت خودرو را گرفت.